تشدید انتقادها از ترامپ بخاطر واکنش جنجالی او به کشتار نمازگزاران/ چرا ترامپ در حادثه تروریستی نیوزیلند مقصر است؟


تشدید انتقادها از ترامپ بخاطر واکنش جنجالی او به کشتار نمازگزاران/ چرا ترامپ در حادثه تروریستی نیوزیلند مقصر است؟

خبرگزاری آریا- دونالد ترامپ انتقاد برخی نمایندگان این کشور را از نحوه واکنش او به حملات مرگبار نیوزیلند به سخره گرفت.

تشدید انتقادها از ترامپ بخاطر واکنش جنجالی او به کشتار نمازگزاران/ چرا ترامپ در حادثه تروریستی نیوزیلند مقصر است؟
خبرگزاری آریا- دونالد ترامپ انتقاد برخی نمایندگان این کشور را از نحوه واکنش او به حملات مرگبار نیوزیلند به سخره گرفت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا انتقاد از سکوتش در برابر تهدید سفیدپوستان افراطی را ”مسخره“ دانست.
پس از انتشار اخبار مربوط به حملات مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند به دست یک سفید پوست افراطی و مطرح شدن تهدید گفتمان راست افراطی، برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را به سکوت متهم کردند.
بر اساس این گزارش، ترامپ در واکنش به این موضوع، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ”رسانه هایی که اخبار دروغین منتشر می کنند، تمام تلاش خود را به کار می بندند تا من را مسئول حمله نیوزیلند قلمداد کنند. باید خیلی تلاش کنند تا این ادعا را ثابت کنند. خیلی مسخره است“.
رئیس جمهوری آمریکا پس از انتشار خبر حملات نیوزیلند آن را محکوم کرد، اما اندیشه راست افراطی سفید پوستان را تهدید گسترده ای در جهان ندانست و آن را به گروهی کوچک نسبت داد.
به گزارش آسوشیتدپرس؛ به دنبال آنکه عامل تیراندازی نیوزیلند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را "نماد احیای هویت سفیدپوستان" خواند ، ترامپ هرگونه تهدید ناشی از ملی گرایی نژادپرستانه سفیدپوستان را کم اهمیت خواند.
ترامپ که چگونگی واکنش وی به این حمله در کانون توجه قرار گرفته است با خانواده های قربانیان ابراز همدردی و در عین حال از پیوستن به نگرانی های فزاینده درباره برتری طلبی سفیدپوستان خودداری کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا گمان می کند نژادپرستی سفیدپوستان در حال تبدیل شدن به تهدیدی در جهان است، کفت گمان نمی کنم واقعاً چنین چیزی باشد.
ترامپ گفت گمان می کنم این ها گروه های کوچکی هستند که مشکلاتی بسیار جدی دارند. اگر به آنچه در نیوزیلند اتفاق افتاد نگاه کنید احتمالا شاهد چنین چیزی خواهید بود. من هنوز به اندازه کافی اطلاعات ندارم، اما این مسئله به طور قطع هولناک است.

واکنش کاخ سفید به تشدید انتقادها از ترامپ
رئیس موقت کارکنان کاخ سفید هرگونه اتهام به رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ارتباط و حمایت وی از برتری جویی و ملی گرایی سفید پوستان را پوچ و مضحک خواند.
به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، میک مولوانی گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا " نژاد پرست سفید پوست نیست" و هرگونه تلاش برای ارتباط وی با تیراندازی در مسجد نیوزیلند را " بی معنی" می داند.
میک مولوانی رئیس موقت ستاد کارکنان کاخ سفید، عامل تیراندازی در نیوزیلند را " فردی آشفته" و " بیمار" توصیف کرد و افزود، غیرمنصفانه است که این شهروند 28 ساله استرالیایی را حامی دونالد ترامپ و یا هم ردیف نانسی پلوسی یا خانم اوکاسیو کورتز بدانیم.
بسیاری از مقامات احزاب از جمله جمهوری خواهان از ترامپ خواسته بودند بیانیه ای در محکومیت و بیزاری از نژادپرستی سفید پوستان صادر کند.
منتقدان بر این باورند، اظهارات تند ترامپ شامل سخنان تند وی در باره مهاجران و مسلمانان سبب تشویق افراد همچون عامل تیراندازی در نیوزیلند می شود.
برنتن هریسون تارنت، متهم به تیراندازی های مرگبار در مساجد کرایست چرچ نیوزیلند اکنون با پرونده ای سنگین در باره حمایت وی از ملی گرایی سفید پوستان و همچنین تنفر از مهاجران ، مورد حملات مسلمانان و اروپائی ها قرار گرفته است.
آیا شما طرفدار دونالد ترامپ هستید؟ یکی از پرسش هایی بود که وی از خودش پرسیده بود.
و پاسخش این بود: به عنوان نمادی از هویت تجدید شده سفید پوستان و اهداف عمومی ، بله کاملا.
به عنوان سیاست گذار و رهبر؟ نه خدای من!
حمله به مساجد کراست چرچ 50 کشته و 34 مجروح بر جا گذاشت که حال شماری از این تعداد وخیم اعلام شده است.
مولوانی ترامپ را مدافع اقلیت های مذهبی در جهان خواند و تاکید کرد، وی مرد عمل است نه حرف!
وی افزود، نگاه کنید زمانی که ما در این کشور بودیم اقدامات زیادی انجام دادیم و از اینرو فکر نمی کنم کسی بتواند بگوید رئیس جمهور ضد مسلمانان است.
رئیس موقت کارکنان کاخ سفید تصریح کرد، برای خود رئیس جمهور آمریکا هم ناامید کننده است که هر وقت هر اتفاق نادرست و غلطی در جهان روی دهد ، نه دقیقا در داخل آمریکا، رئیس جمهور این کشور باید پاسخگو باشد. و از اینرو، چنین تصوراتی پوچ و بی معنی است و به بهبود روند گفتمان که برای رفع اینگونه مشکلات بسیاری ضروری است کمک نمی کند.

تشدید انتقادها از ترامپ بخاطر واکنش جنجالی او به کشتار نمازگزاران
واشنگتن پست در کاریکاتور امروز خود به انتقاد از نقش ترامپ در دامن زدن به افراط گرایی سفیدپوستان پرداخت.
در این کاریکاتور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیده می شود که در حال برافروختن آتش ملی گرایی سفیدپوستان است. روی وسیله ای که با آن به داخل کوره می دمد نوشته شده: "اظهارات ترامپ" و بالای سر او جمله "من هیچ ارتباطی نمی بینم" درج شده است که به اظهارات او پس از حادثه تروریستی حمله به مساجد در نیوزیلند اشاره دارد. ترامپ به دنبال این حادثه هر گونه ارتباط ملی گرایی افراطی سفیدپوستان با این حادثه را انکار کرد.
«رشیده طلیب» نماینده دموکرات از ایالت میشیگان آمریکا از دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور خواست پیامی روشن و رسا علیه برتری طلبی سفیدپوستان و تروریسم در داخل ارسال کند.
«رشیده طلیب» نماینده دموکرات از ایالت میشیگان آمریکا گفت مشکلات ناشی از برتری طلبی سفیدپوستان درصورت ادامه سکوت دولت افزایش می یابد.
به گزارش هیل، طلیب به عنوان یکی از دو زن مسلمان کنگره آمریکا در مصاحبه با برنامه «وضعیت اتحادیه» شبکه خبری سی ان ان افزود: ترامپ قدرت ارسال پیامی بسیار روشن و رسا را درباره برتری طلبی نژاد سفید و تروریسم در داخل دارد.
طلیب گفت:من فکر می کنم که ترامپ باید گوشی تلفن را بردارد و به وزارت دادگستری زنگ بزند. همین حالا اطلاعاتی واقعی وجود دارد که نشان می دهد برتری طلبی سفیدپوستان در آمریکا افزایش یافته است.
لازم است او نگاهی به داده ها و اطلاعات و حقایق داشته باشد و واقعا به آنها گوش کند.
طلیب گفت لازم است که او وضعیت بهتری را برای ما و کشور ایجاد کند.
در همین حال یک سناتور دمکرات و نامزد ریاست جمهوری آمریکا یکی از برنامه های خود را در صورت پیروزی لغو ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا برشمرد و گفت: ترامپ با کارهای خود آتش نفرت و نژادپرستی را شعله ور کرد.
کرستین جیلیبرند در سخنرانی انتخاباتی خود این مطلب را در پاسخ به این سوال که درباره ملی گرایی سفید و برطرف کردن ممنوعیت ورود مسلمان ها چه برنامه ای دارید، مطرح کرد.
وی افزود: من در برابر ملی گرایی سفید پوستان خواهم ایستاد و ممنوعیت مهاجرت مسلمانان را لغو می کنم.
این سناتور آمریکا ادامه داد: دونالد ترامپ، نفرت، خصومت، نژادپرستی و ضدیت با یهود را ایجاد نکرد اما آنچه که او انجام داده است، ریختن نفت بر آتشی است که زبانه های آن بیش از چیزی است که تاکنون در زندگی خود دیده ام.
جیلیبرند اضافه کرد: دلیل اینکه من نامزد ریاست جمهوری شده ام آن چیزی است که دونالد ترامپ بر سر کشور آورده است. او خانواده این زن(سوال کننده) را ترسانده و ترس، نفرت و تفرقه را در سراسر کشور گسترانده است.

چرا ترامپ در حادثه تروریستی نیوزیلند مقصر است؟
هماهنگ کننده ائتلاف ضد جنگ آمریکا «انسر» در واشنگتن، تاکید کرد دیدگاه های فاشیستی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، باعث تقویت فاشیست ها در کشورهای غربی شده است.
برایان بیکر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، در پاسخ به این سوال که آیا کشتار نیوزیلند نشانه گسترش نژادپرستی و نفرت پراکنی در غرب است؟ گفت: در واقع، من تا حدودی نگاه متفاوتی به این مسئله دارم.
به اعتقاد من، برنتون تارنت نشانه موج فاشیسم در کشورهای غربی است. فکر نمی کنم او در جنایت خود از داعش الگو گرفته باشد. در دهه سی قرن گذشته، ایدئولوژی نازیسم بر اروپا حاکم بود که قربانیان آن یهودیان، ملت های شرق اروپا و اقلیت ها بودند. ما امروز در غرب فقط شاهد نفرت از مسلمانان نیستیم، بلکه فاشیست ها به دنبال ضربه زدن به مسلمانان هستند. شاید به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، حامل این پیام برای آنها بود که زمان فعالیت شان فرا رسیده است. ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی اش در پنجم دسامبر سال 2015 گفت می توانیم در چشمان مسلمانانی که در مساجد نماز می خوانند، نفرت و تمایل به قتل را ببینیم. این حرف را فردی زد که یک سال پس از آن، رئیس جمهور آمریکا شد.
یک روز پس از این سخنرانی، ترامپ گفت ورود همه مسلمانان به آمریکا را ممنوع خواهد کرد. ترامپ در دو سال و نیم گذشته به تقویت فاشیسم و افراط گرایی کمک کرد. فاشیست ها از بحران آوارگان که در نتیجه ویرانی لیبی و جنگ های عراق، افغانستان و سوریه رخ داد، سوء استفاده کردند. ترامپ هم همین کار را کرد، زیرا همواره تلاش می کند از بحران ها برای تبلیغ اندیشه های خود استفاده کند. دو سال پیش زمانی که فاشیست ها یک نفر را در کارولینای شمالی کشتند، دونالد ترامپ گفت در بین این طرفداران نازیسم، افراد خوب وجود دارند.
بنابراین کشتار نیوزیلند، نتیجه رواج فاشیسم و افراط گرایی است که به طور اساسی علیه مسلمانان است، اما همچنین سیاه پوستان و شهروندان آمریکای جنوبی را هم شامل می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی