ترشحات آبکی واژن نشانه چیست؟


ترشحات آبکی واژن نشانه چیست؟

ترشحات واژینال سبب پاکیزگی و سلامت واژن می شود. اما تغییر رنگ و بوی ترشحات می تواند علامت بیماری باشد.

توجه به ترشحات واژینال، در حقیقت توجه به سلامتی است. اما آیا شما می دانید چه ترشحاتی طبیعی و کدام غیر طبیعی هستند؟ ترشحات سفید رنگ سبب پاکیزگی و لغزندگی واژن می شود و نشان می دهد که واژن عاری از هرگونه میکروب و عفونت است. به عبارت دیگر اگر ترشحات واژینال تغییر رنگ و بو دهند، نشان دهنده ی عدم سلامت دستگاه تناسلی است. لازم است بدانید که در دوره قاعدگی ترشحات واژینال تغییر می کند و همچنین ترشحات دوران بارداری نیز متفاوت است.
ترشحات آبکی واژن نشانه چیست؟

ترشحات واژینال در دوره قاعدگی
ترشحات واژینال در تمام خانم ها یکی دو سال قبل از بلوغ شروع می شود و با یائسگی به پایان می رسد. کیفیت و کمیت ترشحات واژن در دوره قاعدگی متناسب با میزان استروژن بدن تغییر می کند.پس از دوران قاعدگی، ترشحات غلیظ تر و رنگ آن سفید تر است. 14روز پس از اتمام عادت ماهانه، تقریباً در زمان تخمک گذاری، ترشحات واژن مثل آب شفاف تر، رقیق تر و به صورت رشته های باریک می شوند. در وسط دوره قاعدگی، هنگامی که تخمدان ها تخمک گذاری می کنند، میزان ترشحات واژن افزایش می یابد.دکتر کارول، یکی از متخصصان زنان و زایمان در شهر نیویورک می گوید: " مشاهده ی 30 نوع ترشحات واژن در طول دوره قاعدگی کاملاً طبیعی است. و این رطوبت نشانه آن است که شما تخمک گذاری می کنید." پس از پایان تخمک گذاری، ترشحات واژن دوباره غلیظ تر می شوند و در روزهای انتهایی دوره قاعدگی و با نزدیک شدن به شروع عادت ماهانه، رنگ ترشحات سفید تر می شود.هیچ راهی برای کاهش ترشحات واژن وجود ندارد، زیرا این ترشحات یکی از روند های طبیعی بدن برای دفع باکتری ها می باشد و برای حفظ سلامت ضروری است.

ترشحات واژینال در دوران بارداری
در دوران بارداری با ترشحاتی سفید رنگ، مانند ترشحات شروع دوره قاعدگی مواجه می شوید. تغییرات چگونه است؟ جواب این است که در این دوران حجم زیادی از ترشحات وجود دارد. دکتر کارول می گوید:" در دوران بارداری، جریان خون در واژن و هم چنین تولید استروژن در بدن افزایش می یابد که سبب می شود ترشحات واژینال زیاد شود. ممکن است افزایش ترشحات تا به دنیا آمدن نوزاد ادامه داشته باشد. "چند هفته قبل از زایمان، مادر با افزایش و غلیظ تر شدن میزان ترشحات، مواجه خواهد شد. زیرا مخاط در تمام مدت بارداری در دهانه رحم جمع می شود، و متعاقب آماده سازی زایمان ، با باز شدن دهانه رحم، ترشحات غلیظ به واژن می ریزند. به علاوه ساک حاملگی که در دوران بارداری بچه را محافظت می کند ، پاره می شود و مایع آمنیوتیک به صورت قطره قطره خارج می شود. اما اگر حجم زیادی از مایع به طور ناگهانی از مادر خارج شود، نشانه پاره شدن کیسه آب است و نشانه آن است که کودک به زودی به دنیا می آید؛ بنابراین باید هرچه زود تر مادر، به بیمارستان منتقل شود.اگر هنوز وارد هفته 37 بارداری نشده اید، و با افزایش ناگهانی و تغییر رنگ ترشحات مواجه هستید، باید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید، به ویژه ترشحات همراه با خون ، می تواند از نشانه های زایمان زودرس باشد.

چه زمانی ترشحات واژینال غیر طبیعی است؟
درحالی که بیشتر مواقع ترشحات واژن طبیعی است، ولی گاهی ممکن است در برخی موارد نشان دهنده عفونت باشد. ترشحات طبیعی شفاف و یا سفید رنگ هستند و بوی بد نمی دهند. شما باید مراقب رنگ، بو و میزان ترشحات خود باشید.
نشانه های ترشحات غیر طبیعی:
- واژینوز. ترشحات واژن زرد، سبز و یا خاکستری می شود که نشان دهنده ی عفونت باکتریایی واژن است. یکی دیگر از نشانه های این عفونت، ترشحات همراه با بوی بد ماهی است.
- عفونت قارچی. ترشحات سفید رنگ وبه صورت تکه های پنیر از علائم عفونت قارچی است. و فرد معمولاً در ناحیه واژن احساس خارش و تورم دارد.
- تریکوموناسیس. ترشحات به صورت کف و همراه با بوی بسیار بد و شبیه به بوی تخم مرغ فاسد از نشانه های تریکوموناسیس است که یک بیماری مقاربتی است.
- کلامیدیا یا سوزاک. اگر شما وقتی که حامله هستید و یا در وسط دوره قاعدگی خود، با یک افزایش ناگهانی در مقدار ترشحات مهبل مواجه شدید می تواند نشانه ی یکی از این بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد که هنگام ادرار کردن، همراه با احساس سوزش است.پزشک هرگونه تغییرات در ترشحات واژن را مورد ارزیابی قرار می دهد. عفونت های واژن و بیماری های مقاربتی ، معمولاً قابل درمان هستند.برای پیشگیری از ترشحات غیر طبیعی واژن، همیشه واژن را تمیز و خشک نگه دارید، از دوش واژن (شست و شوی واژن با مایع) پرهیز کنید، هنگام مقاربت از کاندوم استفاده کنید، از محصولات بهداشتی زنانه، صابون و پد های معطر استفاده نمایید. رعایت بهداشت شخصی و روابط جنسی ایمن، بهترین راه برای حفظ سلامت ترشحات واژن است.
ترشحات آبکی واژن نشانه چیست؟
علت ترشحات آبکی و شفاف واژن
ترشحات مرطوب واژن طبیعی است. چرخه قاعدگی شما باعث تغییرات زیادی در ترشحات می شود و ترشحات آبکی یکی از این تغییرات است. اگر از علائم دیگر رنج می برید، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.
زنان متوجه خواهند شد که چهار دلیل عمده برای این ترشحات وجود دارد:
علت اول: تخمک گذاری
تخمک گذاری محیطی ایده آل برای باردار شدن فراهم می کند. اگر می خواهید باردار شوید، تخمک گذاری بیشترین احتمال بارداری را تضمین می کند. مخاط دهانه رحم محیطی آبکی فراهم می کند که اجازه می دهد اسپرم از طریق دهانه رحم شنا کند. به یاد داشته باشید که مخاط معمولا از باکتری ها و عفونت محافظت می کند، اما همچنین به افزایش شانس بارداری کمک می کند.
سطح استروژن در بدن در طی تخمک گذاری افزایش می یابد و این باعث ترشحات واژن می شود. این اتفاق در طول یک دوره می افتد، و بدن مخاطی که معمولا در طول تخمک گذاری تولید می شود را ایجاد می کند. افزایش ترشحات در یک زن باعث:
- مرطوب شدن لباس زیر
- ترشحات زیاد
در طی تخمک گذاری رطوبت دیده می شود. ترشحات در طی تخمک گذاری:
- شفاف
- آبکی
- بی بو
هستند و بعد از آن یک دوره خشکی و سپس پریودی دیده می شود.
علت دوم: در طول بارداری
- آیا شما سعی دارید باردار شوید؟ اگر چنین است، ممکن است باردار باشید. برخی از زنان قبل از انجام آزمایش حاملگی متوجه این ترشحات آبکی می شوند و معتقدند که حامله هستند. این ترشحات ناشی از تغییرات هورمونی است که بدن برای بارداری انجام می دهد.
- سطح استروژن در بدن تقریبا بلافاصله بعد از لقاح افزایش می یابد. این هورمون ها بدن را برای بارداری آماده می کنند، و در نهایت باعث افزایش چشمگیری در مخاط دهانه رحم می شود. این مخاط بسیار غلیظ می شود که باعث می شود که یک "پوشش مخاطی" ایجاد شود. این پوشش مانع از ورود باکتری ها به مهبل می شود و از جنین محافظت می کند. ترشحات شما حتی ممکن است حاوی رگه های خون باشد.
- اگر ترشحات شما آبکی و حاوی خون باشد، نشانه خونریزی لانه گزینی می باشد. بعضی از زنان متوجه لکه بینی می شوند، اما زنان دیگر ترشحات آبکی حاوی خون مشاهده می کنند.
- ترشحات واژن در دوران بارداری باقی خواهد ماند و این ترشحات طبیعی هستند مگر اینکه غلیظ و قرمز باشند.
- اگر خونریزی یا ترشحات قرمز دارید، به پزشک مراجعه کنید تا از سالم بودن جنین در حال رشد مطمئن شوید.
علت سوم: بعد از نزدیکی جنسی
اگر رابطه جنسی داشته اید یا متوجه ترشحات آبکی در طول رابطه جنسی شدید، این امر بوسیله تحریک جنسی ایجاد شده است. یک زن که از نظر جنسی تحریک شده است، همانطور که در طی مقاربت اتفاق می افتد، متوجه خواهد شد که ترشحات از واژن خارج نمی شود. دو غده بالای واژن وجود دارد که باعث ترشحات می شود.
بدن شما این ترشحات را برای روانکاری مهبل انجام می دهد تا به راحتی نفوذ اتفاق بیفتد. گاهی زنان متوجه می شوند که بعد از نزدیکی جنسی ترشحات آبکی دارند. این نشان می دهد غدد ترشحات را متوقف نکرده اند. این اتفاق طبیعی است و این ترشحات خود به خود متوقف می شوند.
علت چهارم: پریودی
آب نمی تواند از مهبل خارج شود مگر آنکه به زور وارد واژن شده باشد. این یک اتفاق غیر طبیعی است و بعضی از خانمها این ترشحات را بدون هیچ دلیل مشخصی تجربه خواهند کرد. بسیاری از پزشک ها نمی دانند چرا ترشحات آبکی در طول پریودی اتفاق می افتد. در صورت ترشحات آبکی در پریودی، احتمال مشکلات زیر وجود دارد:
- عدم تعادل هورمونی
- STD
- پولیپ ها
بسیاری از زنان شکایت می کنند که لباس زیر آن ها در طول پریودی با این ترشحات مرطوب می شود، و هیچ کس درک درستی از این که چرا این اتفاق می افتد ندارد.بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

درمان ترشحات آبکی واژن
برای ترشحات آبکی درمانی وجود ندارد، بنابراین اگر ترشحات روشن دارید، بهتر است مسیر طبیعی را برای رفع آن ادامه دهید. اگر دارای STD هستید که باعث ترشح می شود، برای درمان بیماری به دارو نیاز دارید.
روشهای کاهش ترشحات، عقلانی هستند، اما بسیاری از زنان موفق به انجام آن نمی شوند. اگر ترشحات باعث ناراحتی می شود، با پزشک خود صحبت کنید. در غیر این صورت، میتوانید برای کمک به کاهش ناراحتی از روش های زیر استفاده کنید:
استفاده از پد
استفاده از تامپون برای کاهش ترشحات توصیه نمی شود. اما می توانید از پد استفاده کنید تا لباس های شما خشک بماند. از پدهای نازک استفاده کنید تا راحت باشید و ترشحات خروجی جذب آن شود. این پدها در عرض چند ثانیه ترشحات را جذب می کنند.
ترشحات آبکی واژن نشانه چیست؟

تعویض لباس زیر
در صورت نیاز لباس زیر خود را عوض کنید تا از هر گونه ناراحتی جلوگیری شود. همچنین تغییر لباس زیر باعث می شود هیچ باکتری تجمع نکند.محیط مرطوب باعث رشد باکتری ها می شود و این باکتری ها می تواند منجر به عفونت شود.
آزاد گذاشتن ناحیه تناسلی
اگر می توانید، در شب بدون لباس زیر بخوابید. یک حوله زیر خود پهن کنید تا تخت مرطوب نشود. این تهویه هوا باعث می شود خطر ابتلا به عفونت ( نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری )و سوزش کاهش یابد. در اغلب موارد، بدن عدم تعادل باکتری را به صورت خود به خود برطرف می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاهان طبیعی
ترشحات آبکی نشانه ای از سالم نبودن نیست، اما احتمال خیلی کمی برای تبدیل ترشحات به عفونت وجود دارد. این اتفاق زمانی دیده می شود که علائم دیگر وجود دارد، و ترشحات اغلب تغییر رنگ می دهند. محصولاتی که می توانند به شما در بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کنند .
- ترشحات آبکی شایع است و اغلب نگران کننده نیست. از آنجایی که ترشحات روشن بخشی از چرخه طبیعی قاعدگی است، اغلب بدون هیچ مشکلی در طول ماه اتفاق می افتد. اگر متوجه شدید که ترشحات می تواند تامپون را خیس کند، با پزشک خود صحبت کنید. اگر علائم همراه با این ترشحات باشد، مراقبت های پزشکی مناسب توصیه می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا