عفو بین الملل: حملات آمریکا به سومالی می تواند شبیه جنایت جنگی باشد


به گزارش سرویس بین الملل

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه اعلام کرد: حملات آمریکا به سومالی که شمار آن در دو سال اخیر به صورت قابل توجهی افزایش یافته, علاوه بر هدف قرار دادن افراط گرایان الشباب, موجب کشته شدن غیرنظامیان شده است و می تواند شبیه "جنایت جنگی" باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی،‌ بنا بر اعلام این سازمان مردم نهاد دفاع از حقوق بشر, بیش از 100 مورد از این حملات توسط هواپیماهای بدون سرنشین از آوریل سال دو هزار و هفده (فروردین 1396 شمسی) انجام شده است. شمار این حملات بیش از شمار حملات آمریکا به لیبی و یمن است.
سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه با انتشار گزارشی تحت عنوان "جنگ پنهان آمریکا در سومالی" اعلام کرد: "به نظر می رسد حملات آمریکا قوانین بین المللی بشردوستانه را نقض کرده است و برخی از این حملات نیز می تواند به عنوان جنایت های جنگی در نظر گرفته شود".
این گزارش بر پایه 150 مصاحبه ای که با شاهدان, نزدیکان غیرنظامیان کشته شده و کارشناسان مسائل امنیتی صورت گرفته, منتشر شده است.
تصاویر ماهواره ای, عکس هایی که از دهانه سلاح های انفجاری گرفته شده و قطعات جمع آوری شده از مهمات, بر اطلاعات جمع آوری این سازمان صحه می گذارد.
حملات آمریکا در سومالی افراط گرایان الشباب, وابسته به القاعده را هدف قرار می دهد که مناطق گسترده روستایی را تحت کنترل دارند و عملیات چریکی و حملات تروریستی علیه اهداف دولتی,​ امنیتی و غیرنظامیان انجام می دهند.
سازمان عفو بین الملل پنج مورد از این حملات را بررسی کرده که به کشته شدن دست کم چهارده غیرنظامی منجر شده است.
بریان کاستنر کارشناس مسائل نظامی در سازمان عفو بین الملل گفت: "شمار افراد غیرنظامی کشته شده که ما در این چند مورد حمله بررسی کردیم, نشان دهنده نقشی است که آمریکا به طور پنهانی در جنگ سومالی ایفا می کند".
وی افزود: "نتایجی که ما بدست آوردیم, شعار آمریکا را که می گوید در حملاتش به سومالی هیچ غیرنظامی کشته نشده است, نقض می کند".
به گفته سازمان عفو بین الملل, این نتایج به فرماندهی آمریکا در آفریقا موسوم به آفریکام (Africom)، نشان داده شده است. آفریکام به طور رسمی اظهارات این سازمان مردم نهاد را رد کرده و اطمینان داده است هیچ غیر نظامی در حملات هوایی آمریکا به سومالی کشته نشده است.
آمریکا از مبارزه با گروه الشباب به رهبری دولت فدرال سومالی و نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی موسوم به آمیسوم (Amisom), حمایت می کند. آمیسوم از سال دو هزار و هفت (1386 شمسی) در سومالی حضور دارد.
به گفته سازمان عفو بین الملل, حملات آمریکا در سومالی از ماه آوریل دو هزار و هفده (فروردین 1396) یعنی از هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جنوب سومالی را "منطقه خصومت های فعال" توصیف کرد, شدت گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا