سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد


سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

اهالی «رادیو شب» برنامه ویژه خود را برای شب میلاد حضرت علی(ع) و فرارسیدن نوروز 98 با موسیقی‌های کرمانج، آذری و ضربی‌خوانی رقم زدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در شب‌های شلوغ و پرترافیک آخر سال به پشت صحنه یکی از برنامه‌های تلویزیون رفتیم که بیشتر از هیاهو و جنجال و سر و صدا، دوست دارد اهل آرامش و حال و تغییرات کوچک باشد؛ ویژه برنامه عیدانه «رادیو شب» که در ایام عادی هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه شما می‌رود.

حالا قرار است با یک ویژه برنامه عیدانه در شب میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر و در آستانه سال نو با یک کنداکتور چند ساعته مهمان خانه‌های مردم شوند.

لوکیشنی با حس و حال بهار

قرار بود ضبط برنامه را ساعت ۲۰ شروع کنند اما احتمالاً ترافیک احتمالی و همه اتفاقات آخر سالی است که باعث می‌شود ضبط برنامه با دو ساعت تاخیر ساعت ۲۲ شروع شود.

در همین ابتدای حضورم در لوکیشن با منصور ضابطیان مجری، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه حرف می‌زنم که ابتدا درباره لوکیشن می‌پرسم و جواب می‌دهد: برای ضبط قطعات موسیقی به این لوکیشن آمدیم که حس و حال بهاری دارد و کمی از فضای استودیویی خارج می‌شود و این اولین بار است که اجرای نوروزی ما در لوکیشن خارجی ضبط می‌شود.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

مجری «رادیو شب» درباره تاثیر موسیقی در این برنامه و حتی معرفی چهره‌ها از طریق برنامه‌هایی مثل «رادیو هفت» بیان می‌کند: خوانندگان زیادی در حوزه موسیقی سنتی، پاپ و بومی قطعات خود را در رادیو هفت معرفی و حتی جریان ساز شدند. وقتی برنامه‌ای دیده می‌شود یکی از رسالت‌هایش معرفی افرادی به جریان هنری کشور است و ما خوشحالیم که برخی چهره‌ها از طریق این برنامه جریان ساز شدند.

وی در واکنش به اینکه چرا موسیقی در «رادیو شب» به اندازه «رادیو هفت» پررنگ نیست، می‌گوید: خط قرمزها در این سال‌ها خیلی تغییر کرد ما در حوزه موسیقی خیلی پیشرو بودیم و خیلی بیشتر از موسیقی حمایت می‌شد با این حال در کل فضای موسیقی در رادیو و تلویزیون نسبت به آنچه که در سال‌های قبل بوده است فضای بسته‌تری شده است.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

تجربه شبانه یک صبح بهاری

ضبط برنامه را با یک قطعه آذری از آیتام عباسی مهر کلید می‌زنند؛ قطعه‌ای بهاری که موزیک آن حال و هوای ساعت ۱۰ شب لوکیشن را به یک صبح بهاری تبدیل می‌کند. پشت خواننده یک ال ای دی قرار دارد که نمایش شکوفه‌های باران است. همچنین حوضی در وسط حیاط قرار دارد که دور تا دور آن گلدان و شمع چیده شده است.

«شکوفه می رقصد از باد بهاری / شده سرتاسر دشت سبز و گلناری» این از جمله مصرع‌های فارسی شعری است که با موسیقی شاد آذری در حال خواندن است و هوای دور و برتان را به آمدن فروردین نوید می‌دهد. قطعه اول تمام می‌شود، نسیم اسفندماه هر از گاه شمع‌ها را خاموش می‌کند و عوامل باید دایم حواسشان باشد که شمع‌ها را هر بار در شروع ضبط روشن کنند.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

چهار دوربین و یک کرین برنامه امشب را در این فضای باز ضبط می‌کنند، دور تا دور بالکن کوچکی که به عنوان استیج امشب آذین شده گلباران شده است و در مقابل آن میز کوچکی قرار دارد که هفت سین را روی آن چیده‌اند.

به‌دنبال حضور چهره‌ها نبودیم

محمد صوفی و منصور ضابطیان سال هاست با هم برنامه‌های مشترکی از جمله «رادیو هفت» داشته‌اند در یکی دو سال اخیر «رادیو شب» را در شبکه شما روی آنتن برده‌اند که باز هم با کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترکشان شکل گرفته است.

با صوفی هم چند دقیقه‌ای گفتگو می‌کنم و او درباره ویژه‌برنامه نوروزی‌شان توضیح می‌دهد: ما در این برنامه به دنبال این نبودیم که خیلی چهره‌های متعددی حضور داشته باشند البته ما همیشه معتقد بوده‌ایم که قرار نیست مهمانان عجیب و غریبی باشند البته تنوع آیتم‌ها و حتی لوکیشن‌های ما در این ویژه برنامه بالاست.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

وی درباره فضای این ویژه‌برنامه و درباره رویکرد از دعوت از خوانندگان توضیح می‌دهد: برخی از این خوانندگان پاپ در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی هستند و حتی برخی را همزمان در شبکه‌ها می‌بینید و اتفاقاً ما همیشه از بخشی از خوانندگان و موسیقی‌ها غافل می‌شویم که پشت اسم‌های بزرگ قایم می‌شوند. ما درگیر اسامی بزرگ نیستیم و فکر می‌کنیم اگر مخاطب با برنامه ما ارتباط برقرار می‌کند به خاطر کلیت برنامه ماست نه به خاطر یک هنرمند و یا خواننده.

حالا قطعه «بهار» آذری را با برداشت دوم و با محوریت دوربین دیگری تصویربرداری می‌کنند.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

در همین حین محسن میرزازاده خواننده کرمانج که به خراسان شمالی تعلق دارد برای گریم و لباس پوشیدن آماده می‌شود. خودش معتقد است حتماً باید لباس محلی و بومی خراسان شمالی را به تن کند و می‌گوید هر آنقدر ضابطیان این حساسیت را می‌شناسد که برای هر بار دعوت در رادیو شب می‌گوید «چارق هایت را واکس زده‌ای؟»

نوبت اجرای بعدی به گروه عجم می‌رسد؛ گروهی که به ضربی‌خوانی معروف است و تا به حال چند نمونه از قطعات پرطرفدار را هم منتشر کرده است.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

این قطعه نوروزخوانی نام دارد و با شمارش سه دو یک اجرای خود را آغاز می‌کنند.

«نوروز نوروزه همیشه پیروزه» ترجیع‌بند موسیقی شاد و طرب انگیزشان است و وسط شعرها جملاتی هم می‌گویند از جمله اینکه «خدا کاری کن که عزرائیل امسال تنبل باشه تو کارش، تا که همین جمع با هم باشه» جملاتی که بعداً می‌فهمم از خود امین عجمی سرپرست گروه است که خوانندگی را بر عهده دارد و یک دستمال هم بر گردنش انداخته است.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

عجمی در بخشی دیگر می‌خواند: «تو دلم زدم به چوب که یا مقلب القلوب»

وسط اجرا برق می‌رود و مجبورند کات بدهند.

این دومین بار است که برق می‌رود و به خاطر اینکه ضبط در استودیو خود برنامه نیست با برخی از امکانات و تجهیزات به مشکل می‌خورند.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

قطعه بعدی را با سبک «امام خوانی» اجرا می‌کنند. سبکی که در آن از ۱۲ امام یاد می‌کنند و با ضرب و موسیقی و یک فضای موسیقایی حماسی همراه می‌کند که شاید برای خیلی از مردم عام این سبک بدیع و نو باشد. در بک گراندشان ال ای دی قرار دارد که به تناسب شعر تصاویری از اسم حضرت علی (ع) را نمایش می‌دهد.

«بهار آمد بهار آمد خوش آمد علی با ذوالفقار آمد خوشامد.» این ترجیع بند شعرشان است.

به فاصله هر بار که کات می‌خورد زمین را طی می کشند که خیس باشد و این خیسی و برق در دوربین انعکاس یابد.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

اجرای دیگر امشب به محسن میرزازاده اختصاص دارد خواننده‌ای که او هم قطعه شاد و پرشوری را اجرا می‌کند و تقریباً از گویشی که دارد هیچ نمی‌توان فهمید اما شاید یک خاصیت همه کارهای محلی و بومی این باشد که در صورت نبود زیرنویس و نفهمیدن زبانشان باز هم می‌توانید از کار و موسیقی لذت ببرید.

تنها جمله‌ای که البته با لهجه غلیظ می‌توان فهمید «ناز مَکَن» است. در حین اجرای او یک نفر با لباس یا المانی از اسب چوبی حرکاتی آیینی دارد تا شادی این قطعه را که در میانه موسیقی اش هلهله‌هایی هم کشیده می‌شود افزون کند.

آخرین اجرای امشب را مسعود امامی بر عهده دارد که قطعه‌ای با نام «عیدت مبارک» را اجرا می‌کند و شاید مخاطب بیشتر قطعه «امون بده» را از او به یاد داشته باشد.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

زهره هاشمی، فاطمه آل عباس، شاهین شرافتی و حسین کلهر از جمله مجریان برنامه هستند که با پایان اجراهای موسیقایی تازه آیتم خوانی و اجراهای آنها آغاز می‌شود و احتمالاً کارشان به بعد از نیمه شب می‌رسد و تا صبح باید کار را ادامه دهند.

هوا هرچه بیشتر به نیمه شب نزدیک می‌شود سردتر می‌شود و بچه‌های پروژه پتوهایی را میان یکدیگر تقسیم می‌کنند البته در گروه «رادیو شب» آنقدر همه با هم صمیمی هستند که نه چندان از این سرما طاقتتان طاق می‌شود و نه خودشان با این سرما و هوای نیمه شب کار را رها می‌کنند.

عکس‌ها از علیرضا لاجورد است.


به گزارش خبرنگار مهر، در شب‌های شلوغ و پرترافیک آخر سال به پشت صحنه یکی از برنامه‌های تلویزیون رفتیم که بیشتر از هیاهو و جنجال و سر و صدا، دوست دارد اهل آرامش و حال و تغییرات کوچک باشد؛ ویژه برنامه عیدانه «رادیو شب» که در ایام عادی هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه شما می‌رود.

حالا قرار است با یک ویژه برنامه عیدانه در شب میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر و در آستانه سال نو با یک کنداکتور چند ساعته مهمان خانه‌های مردم شوند.

لوکیشنی با حس و حال بهار

قرار بود ضبط برنامه را ساعت ۲۰ شروع کنند اما احتمالاً ترافیک احتمالی و همه اتفاقات آخر سالی است که باعث می‌شود ضبط برنامه با دو ساعت تاخیر ساعت ۲۲ شروع شود.

در همین ابتدای حضورم در لوکیشن با منصور ضابطیان مجری، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه حرف می‌زنم که ابتدا درباره لوکیشن می‌پرسم و جواب می‌دهد: برای ضبط قطعات موسیقی به این لوکیشن آمدیم که حس و حال بهاری دارد و کمی از فضای استودیویی خارج می‌شود و این اولین بار است که اجرای نوروزی ما در لوکیشن خارجی ضبط می‌شود.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

مجری «رادیو شب» درباره تاثیر موسیقی در این برنامه و حتی معرفی چهره‌ها از طریق برنامه‌هایی مثل «رادیو هفت» بیان می‌کند: خوانندگان زیادی در حوزه موسیقی سنتی، پاپ و بومی قطعات خود را در رادیو هفت معرفی و حتی جریان ساز شدند. وقتی برنامه‌ای دیده می‌شود یکی از رسالت‌هایش معرفی افرادی به جریان هنری کشور است و ما خوشحالیم که برخی چهره‌ها از طریق این برنامه جریان ساز شدند.

وی در واکنش به اینکه چرا موسیقی در «رادیو شب» به اندازه «رادیو هفت» پررنگ نیست، می‌گوید: خط قرمزها در این سال‌ها خیلی تغییر کرد ما در حوزه موسیقی خیلی پیشرو بودیم و خیلی بیشتر از موسیقی حمایت می‌شد با این حال در کل فضای موسیقی در رادیو و تلویزیون نسبت به آنچه که در سال‌های قبل بوده است فضای بسته‌تری شده است.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

تجربه شبانه یک صبح بهاری

ضبط برنامه را با یک قطعه آذری از آیتام عباسی مهر کلید می‌زنند؛ قطعه‌ای بهاری که موزیک آن حال و هوای ساعت ۱۰ شب لوکیشن را به یک صبح بهاری تبدیل می‌کند. پشت خواننده یک ال ای دی قرار دارد که نمایش شکوفه‌های باران است. همچنین حوضی در وسط حیاط قرار دارد که دور تا دور آن گلدان و شمع چیده شده است.

«شکوفه می رقصد از باد بهاری / شده سرتاسر دشت سبز و گلناری» این از جمله مصرع‌های فارسی شعری است که با موسیقی شاد آذری در حال خواندن است و هوای دور و برتان را به آمدن فروردین نوید می‌دهد. قطعه اول تمام می‌شود، نسیم اسفندماه هر از گاه شمع‌ها را خاموش می‌کند و عوامل باید دایم حواسشان باشد که شمع‌ها را هر بار در شروع ضبط روشن کنند.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

چهار دوربین و یک کرین برنامه امشب را در این فضای باز ضبط می‌کنند، دور تا دور بالکن کوچکی که به عنوان استیج امشب آذین شده گلباران شده است و در مقابل آن میز کوچکی قرار دارد که هفت سین را روی آن چیده‌اند.

به‌دنبال حضور چهره‌ها نبودیم

محمد صوفی و منصور ضابطیان سال هاست با هم برنامه‌های مشترکی از جمله «رادیو هفت» داشته‌اند در یکی دو سال اخیر «رادیو شب» را در شبکه شما روی آنتن برده‌اند که باز هم با کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترکشان شکل گرفته است.

با صوفی هم چند دقیقه‌ای گفتگو می‌کنم و او درباره ویژه‌برنامه نوروزی‌شان توضیح می‌دهد: ما در این برنامه به دنبال این نبودیم که خیلی چهره‌های متعددی حضور داشته باشند البته ما همیشه معتقد بوده‌ایم که قرار نیست مهمانان عجیب و غریبی باشند البته تنوع آیتم‌ها و حتی لوکیشن‌های ما در این ویژه برنامه بالاست.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

وی درباره فضای این ویژه‌برنامه و درباره رویکرد از دعوت از خوانندگان توضیح می‌دهد: برخی از این خوانندگان پاپ در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی هستند و حتی برخی را همزمان در شبکه‌ها می‌بینید و اتفاقاً ما همیشه از بخشی از خوانندگان و موسیقی‌ها غافل می‌شویم که پشت اسم‌های بزرگ قایم می‌شوند. ما درگیر اسامی بزرگ نیستیم و فکر می‌کنیم اگر مخاطب با برنامه ما ارتباط برقرار می‌کند به خاطر کلیت برنامه ماست نه به خاطر یک هنرمند و یا خواننده.

حالا قطعه «بهار» آذری را با برداشت دوم و با محوریت دوربین دیگری تصویربرداری می‌کنند.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

در همین حین محسن میرزازاده خواننده کرمانج که به خراسان شمالی تعلق دارد برای گریم و لباس پوشیدن آماده می‌شود. خودش معتقد است حتماً باید لباس محلی و بومی خراسان شمالی را به تن کند و می‌گوید هر آنقدر ضابطیان این حساسیت را می‌شناسد که برای هر بار دعوت در رادیو شب می‌گوید «چارق هایت را واکس زده‌ای؟»

نوبت اجرای بعدی به گروه عجم می‌رسد؛ گروهی که به ضربی‌خوانی معروف است و تا به حال چند نمونه از قطعات پرطرفدار را هم منتشر کرده است.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

این قطعه نوروزخوانی نام دارد و با شمارش سه دو یک اجرای خود را آغاز می‌کنند.

«نوروز نوروزه همیشه پیروزه» ترجیع‌بند موسیقی شاد و طرب انگیزشان است و وسط شعرها جملاتی هم می‌گویند از جمله اینکه «خدا کاری کن که عزرائیل امسال تنبل باشه تو کارش، تا که همین جمع با هم باشه» جملاتی که بعداً می‌فهمم از خود امین عجمی سرپرست گروه است که خوانندگی را بر عهده دارد و یک دستمال هم بر گردنش انداخته است.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

عجمی در بخشی دیگر می‌خواند: «تو دلم زدم به چوب که یا مقلب القلوب»

وسط اجرا برق می‌رود و مجبورند کات بدهند.

این دومین بار است که برق می‌رود و به خاطر اینکه ضبط در استودیو خود برنامه نیست با برخی از امکانات و تجهیزات به مشکل می‌خورند.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

قطعه بعدی را با سبک «امام خوانی» اجرا می‌کنند. سبکی که در آن از ۱۲ امام یاد می‌کنند و با ضرب و موسیقی و یک فضای موسیقایی حماسی همراه می‌کند که شاید برای خیلی از مردم عام این سبک بدیع و نو باشد. در بک گراندشان ال ای دی قرار دارد که به تناسب شعر تصاویری از اسم حضرت علی (ع) را نمایش می‌دهد.

«بهار آمد بهار آمد خوش آمد علی با ذوالفقار آمد خوشامد.» این ترجیع بند شعرشان است.

به فاصله هر بار که کات می‌خورد زمین را طی می کشند که خیس باشد و این خیسی و برق در دوربین انعکاس یابد.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

اجرای دیگر امشب به محسن میرزازاده اختصاص دارد خواننده‌ای که او هم قطعه شاد و پرشوری را اجرا می‌کند و تقریباً از گویشی که دارد هیچ نمی‌توان فهمید اما شاید یک خاصیت همه کارهای محلی و بومی این باشد که در صورت نبود زیرنویس و نفهمیدن زبانشان باز هم می‌توانید از کار و موسیقی لذت ببرید.

تنها جمله‌ای که البته با لهجه غلیظ می‌توان فهمید «ناز مَکَن» است. در حین اجرای او یک نفر با لباس یا المانی از اسب چوبی حرکاتی آیینی دارد تا شادی این قطعه را که در میانه موسیقی اش هلهله‌هایی هم کشیده می‌شود افزون کند.

آخرین اجرای امشب را مسعود امامی بر عهده دارد که قطعه‌ای با نام «عیدت مبارک» را اجرا می‌کند و شاید مخاطب بیشتر قطعه «امون بده» را از او به یاد داشته باشد.

سرک کشیدن به پشت صحنه «رادیو شب» نوروزی/ شبی که مثل صبح بهاری شد

زهره هاشمی، فاطمه آل عباس، شاهین شرافتی و حسین کلهر از جمله مجریان برنامه هستند که با پایان اجراهای موسیقایی تازه آیتم خوانی و اجراهای آنها آغاز می‌شود و احتمالاً کارشان به بعد از نیمه شب می‌رسد و تا صبح باید کار را ادامه دهند.

هوا هرچه بیشتر به نیمه شب نزدیک می‌شود سردتر می‌شود و بچه‌های پروژه پتوهایی را میان یکدیگر تقسیم می‌کنند البته در گروه «رادیو شب» آنقدر همه با هم صمیمی هستند که نه چندان از این سرما طاقتتان طاق می‌شود و نه خودشان با این سرما و هوای نیمه شب کار را رها می‌کنند.

عکس‌ها از علیرضا لاجورد است.

کد خبر 4570206

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس