مردم ترکیه،یک لیتر بنزین و گازوییل را چقدر می خرند؟


مردم ترکیه،یک لیتر بنزین و گازوییل را چقدر می خرند؟

ایرنا نوشت:قیمت یک لیتر بنزین در ترکیه به یک دلار و 51 سنت رسید.

قیمت بنزین در سال 2017 و اوایل سال 2018 در ترکیه شاهد یک روند افزایشی بوده است به طوری که قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه در 13 نوامبر 2017 لغایت 4 دسامبر همین سال به بالاترین قیمت خود یعنی رقم یک دلار و 48 سنت و هم‌اکنون این قیمت به یک دلار و 51 سنت رسیده است.
وضعیت تولید، مصرف و قیمت سوخت خودروها همواره در جامعه ترکیه دغدغه روزمره مردم این کشور و مورد توجه افکار عمومی در ایران بوده است.
قیمت سوخت خودرو اعم از بنزین، گازوییل و ال.پی.جی در ترکیه همواره مرجعی برای مقایسه با قیمت بنزین در ایران بوده است و در سال‌های اخیر با رشد قیمت سوخت در این کشور، رتبه ترکیه در میان کشورهایی که دارای گرانترین قیمت بنزین و گازوییل دنیا هستند، افزایش یافته است.
نرخ فروش بنزین و گازوییل در ترکیه تفاوت کمی با هم دارد و با روند افزایشی قیمت گازوییل در سال‌های اخیر، قیمت این دو فرآورده نفتی در بازار ترکیه به همدیگر نزدیک شده است.
این درحالی است که همزمان ارزش لیر در مقابل دلار هم از نیمه دوم سال 2017 تاکنون 20 درصد ارزش خود را از دست داده و می‌توان نتیجه گرفت که افزایش لیری قیمت بنزین تاثیر بالایی در سبد کالای مصرف‌کنندگان عادی در ترکیه داشته است.
ترکیه جزوه کشورهایی محسوب می‌شود که قیمت بنزین در آن به نسبت سایر کشورهای دنیا بالاتر است و رده‌بندی ارائه شده توسط موسسه گلوبال پترول پرایس در اواخر سال میلادی گذشته نشان می دهد که در زمینه نرخ فروش سوخت بنزین، ایران در بین 167 کشور دنیا بعد از ونزوئلا، عربستان، ترکمنستان، الجزایر، کویت و در ردیف کشورهای ارزان و در رده ششم جهانی قرار دارد.
بر اساس همین آمار، هنگ کنگ، ایسلند، موناکو، نروژ، ایتالیا، یونان، رژیم صهیونیستی، دانمارک، پرتغال، سن‌مارینو جزو 10 کشور نخست با گرانترین نرخ فروش سوخت بنزین هستند و ترکیه در رده پانزدهم قرار دارد.
1717
کد خبر 1242572

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل