داغی به نام چهارشنبه سوری


داغی به نام چهارشنبه سوری

برگزاری مراسم چهارشنبه سوری امروز با گذشته آنچنان تفاوت دارد که گویی در دو مکان و زمان جدا برگزار می شود و فقط عنوان آن یکی است. رد چهارشنبه سوری گاهی منجر به داغی ماندگار می شود تا لحظاتی شاد.

خبرگزاری شبستان،هادی دهقانی: تمدن کهن ایران زمین دارای آیین ها و رسوم مختلفی است که بسیاری از آنها همچنان برگزار می شود، یکی از این مراسم در سرزمین ما روشن کردن آتش، در آخرین چهارشنبه سال است، این آتش و روشن کردن آن در نقاط مختلف ایران با عنوان ها و تغییراتی همراه بوده است.

در سالهای اخیر چیزی که باعث شده است تا این مراسم از یک آتش روشن کردن ساده و پریدن از روی آن به میدان جنگ بدل شود، ورود قاچاقی و عرضه مواد مختلفی است که به عنوان وسایل آتش بازی در تمامی نقاط و به راحتی در معرض خرید و فروش قرار می گیرند، حجم بالای و سایل ناایمن عرضه شده منجر به این شده تا هر ساله تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان این مرز وبوم دچار نقص عضو شوند و خود و خانواده به جای تعطیلات در مسیر بیمارستان در تردد باشند.

حدود ۳۰ درصد از افرادی که در چهارشنبه آخر سال دچار جراحت و یا نقص عضو می شوند رهگذرانی هستند که هیچ نقشی در آتش بازی ها و نارنجک بازی ها ندارند، همین امر موجب شده است تا روز سه شنبه مردم به اصطلاح به دنبال راهی برای مصون ماندن از این امر باشند، در این روز مردم زودتر کار خود را تعطیل می کنند و راهی منزل می شوند.

داغی به نام چهارشنبه سوری

در این میان اورژانس، آتش نشانی، نیروی انتظامی و بیمارستانها به حالت آماده باش در می آیند تا بتوانند از اثرات مخرب چهارشنبه سوری بکاهند، که اگر نبود از خود گذشتگی نیروهای این ارگانها قطعا با تلفات و صدمات شدیدتری روبرو می شدیم، تلفاتی که فقط برای بی مبالاتی و شادی زود گذر عده کمی بوجود می آید.

قطع دست، سوختگی با درجات بالا، نابینایی مشکلات شنوایی و هزاران اسیب دیگر تاوانی گران قیمت برای آنهایی است از روی ناآگاهی دست به اقدامات خطرناک می زنند.

نیروی انتظامی در سالهای اخیر اقدامات اساسی و خوبی برای افرادی که مخل نظم عمومی می شوند و برای دیگران خطر می آفرینند در نظر گرفته و ماشین افراد خاطی را تا پایان تعطیلات به پارکینگ می فرستند و خود افراد نیز مهمان نیروی انتظامی خواهند بود که این امر باعث می شود تا افراد کمتری به دنبال ایجاد فضای ناامن در اماکن عمومی باشند.

سازمان اورژانس نیز با همکاری مدارس، مساجد و فرهنگ سراها به دنبال ایجاد آگاهی از خطرات این مراسم در بین جوانان است تا شاید با درک بهتر آن بتوان روزی امن برای جامعه ایجاد شود، هر چند این مهم جز با خواسته و همراهی والدین در این روز با فرزندان خود چندان توفیقی نخواهد داشت.

داغی به نام چهارشنبه سوری

سال گذشته چهار نفر در کشور در حوادث چهارشنبه سوری جان خود را از دست دادند و بیش از ۲هزار نفر مصدوم شدند آماری قابل توجه که برای کاهش آن نیازمند مدیریت جدی در حوزه های گوناگون مرتبط با آن هستیم و در اولین گام باید از ورود مواد غیر مجاز و ویرانگر به کشور به هر قیمتی که شده جلوگیری کرد. و با شدیدترین مجازات ها به پیشواز قاچاقچیان مواد محترقه رفت.

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز