در آخرین هفته های سال 1397 اتفاق عجیبی در عرصه سینما و نمایش خانگی کشور افتاد و یک فیلم سینمایی در قالب یک مینی سریال به فروش رسید در حالی که کارگردان و تهیه کننده اثر و مخاطبین ناراضی بودند.

محمدصالح حجت الاسلامی- سرویس فرهنگی خبرگزاری موج: در آخرین هفته های سال 1397 اتفاق عجیبی در عرصه سینما و نمایش خانگی کشور افتاد و یک فیلم سینمایی در قالب یک مینی سریال به فروش رسید در حالی که کارگردان و تهیه کننده اثر و مخاطبین ناراضی بودند.

در واقع ماجرا از آنجا آغاز شد که فیلم رکوردشکن و پرفروش هزارپا ، به کارگردانی ابوالحسن داودی ، پس از یک دوره بسیار موفق در اکران سینمایی، وارد شبکه نمایش خانگی شد در حالی که اعلام شد نسخه اصلی و کامل این فیلم که 205 دقیقه بوده ارائه و توزیع خواهد شد؛ اما بسیاری علاقمندان هرگز تصوری از این که این فیلم به صورت تقطیع شده و در دو لوح فشرده مجزا و در دو نوبت به فاصله یک هفته و با قیمتی که در مجموع معادل 20 هزار تومان بود، به دستشان خواهد رسید، نداشتند.

برهمین اساس پس از توزیع اولین قسمت این فیلم سینمایی اعتراضات و انتقاداتی در فضای مجازی شکل گرفت که واکنش کارگردان این اثر کمدی را در پی داشت. ابوالحسن داودی هم ضمن عذر خواهی از مردم مسئولیت این اتفاق را متوجه شبکه نمایش خانگی دانست که روابط عمومی سازمان سینمایی در واکنشی مینیمال مسئولیت این کار را به عهده سازمان سینمایی و موسسه هنرهای تصویری سوره وابسته به حوزه هنری به عنوان مالک این اثر گذاشته و مسئولیت را از دوش خود برداشت.

داودی در توضیح اتفاقات افتاده گفت: ما نتوانستیم این مساله را به این دوستان مدیر بقبولانیم که یک فیلم در زمان عرضه در نمایش خانگی می‌تواند نسخه طولانی‌تری از زمان اکران باشد و در همه جای دنیا چنین رسمی وجود دارد که یک فیلم در هنگام نمایش در شبکه نمایش خانگی (تحت عنوان نسخه کارگردان یا نسخه کوتاه نشده) می‌تواند زمان طولانی‌تری را به خود اختصاص بدهد و کسی نه اخلاقاً و نه عرفاً و نه حتی قانوناً حق ندارد آن را به شکل دیگری تفسیر کند یا ساختار دیگری به فیلمساز و صاحب اثر تحمیل کند و به جبر آیین‌نامه قدیمی یک اثر سینمایی را تبدیل بکند به یک مینی‌سریال یا سریال!

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: نسخه اولیه فیلم هزارپا سه ساعت و 30 دقیقه بود اما در اکران کوتاه شد متاسفانه با این شکل عرضه بسیاری از مخاطبان تصور می‌کنند که نسخه عرضه شده در شبکه نمایش خانگی همان نسخه اکران شده است درحالیکه نسخه عرضه شده در نمایش خانگی یک ساعت و نیم بیش از نسخه اکران شده است و بسیاری از تصاویر که در زمان اکران در فیلم نبود در نسخه ویدئویی گنجانده شده است.

این کارگردان تصریح کرد که این تقطیع بدون اطلاع و مجوز خودش یا تهیه‌کننده اعلام کرد و گفت: این گونه رفتار با یک فیلم سینمایی بسیار ناشیانه و غیرقانونی است اینکه وزارت ارشاد به زور در یک اثر سینمایی دست ببرد و بخواهد آن را تبدیل به یک سریال چند قسمتی بکند آن هم به این بهانه که قوانینش قدیمی است و زمان بالای 205 دقیقه را برای نمایش خانگی یک فیلم سینمایی به رسمیت نمی‌شناسد و اجباراً این باید سریال شود، کاملا امر غلطی است.

پس از اطلاعیه روابط عمومی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه هنرهای تصویری سوره وابسته به حوزه هنری هم جوابیه ای را در اختیار رسانه ها قرار داد که در آن اعلام شده بود مالکیت این اثر به موسسه ریزموج سیستم منتقل شده و مسئولیتی متوجه ما نیست.

در ادامه هم علیرضا اقبالی مدیر بازرگانی موسسه ریزموج، نسبت به حواشی مطرح شده گفت: نسخه نمایش خانگی فیلم با نسخه سینمایی فیلم هزارپا متفاوت است. ما در نمایش خانگی توانستیم نسخه اصلی کارگردان را که 205 دقیقه است پخش کنیم؛ در واقع 85 دقیقه از فیلم هزارپا در سینما پخش نشده است و مخاطب این صحنه‌ها را برای اولین بار خواهد دید. اما متأسفانه، زیرساخت‌های سخت‌افزاری از قبیل کیفیت و ظرفیت DVD در ایران، پاسخگوی نیاز ما یعنی پخش فیلم 205 دقیقه‌ای را ندارد. به‌همین دلیل به‌ناچار فیلم را 2 نسخه دی‌وی‌دی نمایش خانگی عرضه کردیم.

وی ادامه داد: در مورد قیمت نسخه نمایش خانگی هزارپا نیز به مخاطبان این اطمینان را می‌دهیم قیمت نسخه نمایش خانگی هزارپا ارزان‌تر از دیگر مدل‌های پخش تمام شده است. حتی با توجه به 85 دقیقه فیلم که تا بحال دیده نشده است و برای اولین بار توزیع می گردد ، نسخه نمایش خانگی فیلم، هزارپا را با نصف قیمت واقعی آن عرضه کرده‌ایم. وی ضمن تشکر از همراهی همه مردم و رسانه‌ها اظهار امیدواری کرد زیرساخت‌های فنی و سخت‌افزاری در ایران بهبود یابد تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

پس از این موضع گیری بویژه منت عجیبی که بر مخاطبان برای عرضه این اثر با نیم بها بر سر مخاطبان گذاشته شد، ما تلاش کردیم که با حسین پارسایی گفت و گو کرده و توضیحات او را هم بشنویم. سوالات مهمی بوجود آمده بود از قبیل اینکه مجوز نسخه کارگردان کی و توسط چه کسی صادر شده است؟ چرا امکان توزیع این فیلم در دو دی وی دی فراهم نشده است؟ چرا هر دی وی دی هزینه ای معادل یک اثر مستقل محاسبه شده است و اصول قیمت گذاری در این حوزه به طور شفاف چیست؟

این مدیر سازمان سینمایی پس از گذشت چند روز، از پاسخ به این سوالات پرهیز کرد و خیلی ها معتقدند در حالی که چندی پیش، خود او به عنوان کارگردان اثری نمایشی در عرصه تئاتر بود که به دلیل گرانی بلیط مشهور شد به تئاتر لاکچری، نمی تواند موضع گیری دقیق و شفافی در مورد این مسئله داشته باشد.

از طرفی این مدیر سینمایی مدعی است که ما از مصاحبه در این مورد منع شده ایم و روابط عمومی سازمان سینمایی اطلاع رسانی مختصر خود را کافی می داند، نکته ای که از سوی مسعود نجفی ، مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی رد شده است. حال باید ببینیم که حسین پارسایی در دوره ای که از سوی وزارتخانه و رییس سازمان سینمایی به دوره شفاف سازی نامگذاری شده است، چرا از پاسخ دادن به اهالی رسانه در این خصوص طفره می رود؟