کالسکه مناسب برای نوزاد، راهنمای خرید


کالسکه مناسب برای نوزاد، راهنمای خرید

اگر به تازگی صاحب فرزند شده‌اید یا کودکتان تا چند وقت دیگر به دنیا خواهد آمد، ممکن است شما هم مثل دیگر والدین به دنبال خرید یک کالسکۀ مناسب باشید.

اگر به تازگی صاحب فرزند شده‌اید یا کودکتان تا چند وقت دیگر به دنیا خواهد آمد، ممکن است شما هم مثل دیگر والدین به دنبال خرید یک کالسکۀ مناسب باشید. کالسکه یکی از اقلام کلیدی، بزرگ و تقریباً گران‌قیمت مورد نیاز کودک است، بنابراین طبیعی خواهد بود که انتخاب آن برای مدتی ذهن والدین را به خود مشغول کند. در این مطلب می‌توانید با نکاتی هنگام خرید انواع کالسکه‌های کودکان آشنا شوید تا انتخاب و خرید یک کالسکۀ خوب را برای شما آسان‌تر کند.

وزن و اندازهٔ کالسکه
به وزن کالسکه دقت کنید. شما می‌خواهید حداقل دو تا سه سال را با آن بگذرانید. انتخاب یک کالسکۀ سبک با استحکام بالا، هدایت و حمل آن را برایتان آسان‌تر خواهد کرد.
به اندازه‌های کالسکه نیز وقتی باز است و زمانی که جمع می‌شود دقت کنید تا بتوانید برآورد کنید که آیا این کالسکه در محدوده‌های مورد نظر شما جای می‌گیرد یا خیر و آیا شما می‌توانید آن را در صندوق اتومبیل و محلی که در خانه برای نگهداری کالسکه در نظر گرفته‌اید جای دهید.

ایمنی فریم
فریم یا همان قاب کالسکه باید پس از باز شدن، قفل شود و مکانیزم استفاده از آن یعنی باز کردن و قفل کردنش هم آسان و ایمن باشد. در غیر این‌ صورت ممکن است زمانی که کودک در آن قرار دارد ناگهان حالت خود را از دست دهد و برایش خطر ایجاد کند. لبه‌های فریم را بررسی کنید تا نقطۀ تیز و برنده‌ یا نقاطی که انگشت کودک بتواند در بین آن قرار گیرد نداشته باشد. انگشت‌های کوچک دست و پای کودک ممکن است در تماس با آن‌ها بریده شود یا بین فنرهایی که دارای پوشش نیستند صدمه ببیند.

کمربند
هر کالسکه باید دارای کمربند برای نگهداری از کودک باشد. امن‌ترین نوع کمربند‌ها سیستم‌های مهارکنندۀ پنج نقطه هستند. کمربندهایی با پنج نقطۀ مهار در دور کمر، روی شانه‌ها و بین پاهای کودک قرار می‌گیرد. قبل از خرید، کمربند‌ها را امتحان کنید تا خوب قفل و به راحتی باز شود. بهتر است کمربند‌ دارای پوشش نرم باشد تا بدن کودک را اذیت نکند.

صندلی قابل تنظیم
نوزادان تا وقتی بتوانند سر خود را کنترل و توانایی نشستن پیدا کنند، باید به حالت خوابیده در کالسکه قرار گیرند. در غیر این‌ صورت ممکن است تنفس کودک در معرض خطر قرار بگیرد. صاف خوابیدن، به رشد صحیح ستون فقرات، رشد ماهیچه‌ها و کنترل گردن کودک نیز کمک می‌کند. معمولاً این وضعیت تا شش ماهگی ادامه می‌یابد. در کودکان بزرگ‌تر از شش ماه نیز، حالت خوابیده برای زمانی که آنها به خواب می‌روند لازم است. صندلی بعضی از کالسکه‌ها را می‌توان در زوایای مختلف قرار داد، حتی ‌می‌توان جهت قرار‌گیری صندلی را رو به والدین یا رو به مسیر تنظیم کرد. بررسی کنید که تغییر حالت صندلی برایتان آسان باشد. بهتر است این کار را با یک دست انجام دهید، زیرا مواقعی پیش می‌آید که شما کودک را در آغوش گرفته باشید و بخواهید صندلی کالسکه را تنظیم کنید.

قابلیت مانور و هدایت کالسکه
شما باید بتوانید کالسکه را به راحتی در یک خط راست حرکت و در مواقع لازم برای حرکت آن را تغییر دهید. داشتن چرخ‌هایی در جلو و عقب که بتواند روی یک محور چرخانده شود برای تغییر جهت کالسکه مناسب است. از چرخش درست چرخ‌ها و قفل آنها هم مطمئن شوید، چون شاید نیاز باشد گاهی چرخ‌ها را قفل کنید تا در یک خط راست حرکت کند و منحرف نشود. همچنین امتحان کنید که می‌توانید به راحتی با کالسکه دور بزنید یا از محلی با اختلاف سطح جزئی عبور کنید.

ترمز، اهرم و قفل چرخ
چرخ‌ها باید به محض اینکه اقدام به ترمز می‌کنید بایستند. بیشتر کالسکه‌ها دارای ترمزهایی است که با پا گرفته می‌شود. کالسکه‌های جاگر ممکن است علاوه‌ بر ترمزهای پایی، دارای ترمزهایی باشد که با دست مدیریت می‌شود. بهتر است گرفتن ترمز برایتان کار سختی نباشد. دقت کنید حتی زمانی‌ که شما یک صندل راحتی پوشیده باشید هم باید بتوانید به آسانی با ترمز کالسکه کار کنید.
همچنین بهتر است چرخ‌های جلو دارای قفل چرخش باشد. این قابلیت باعث می‌شود در سطوح ناهموار، خاکی، شنی یا هنگام حرکت تندتر با کالسکه، با ثابت کردن چرخش چرخ‌های جلو، کالسکه حرکت آسان و مستقیمی داشته باشد. قابلیت اهرم کردن در کالسکه نیز باعث می‌شود بتوانید بدون کمک دیگران، آن را از جوی‌های کوچک و موانع کم‌ارتفاع عبور دهید.

ارتفاع دستگیرۀ کالسکه
بهتر است هنگام راندن کالسکه، ارتفاع دستۀ آن به اندازه‌ای کم نباشد که کمرتان خم یا آن‌قدر زیاد نباشد که دست‌هایتان جمع شود. دستگیرۀ کالسکه باید تا کمر یا مقداری پایین‌تر از کمر فردی باشد که آن را هدایت می‌کند. ارتفاع بیشتر کالسکه‌ها با توجه به میانگین قد بانوان طراحی‌ شده‌ است. اگر در این محدودۀ قدی نیستید یا همراه همسرتان یا یک فرد دیگر می‌خواهید از کالسکه استفاده کنید، بد نیست کالسکه‌ای خریداری کنید که دستگیرۀ قابل تنظیم داشته باشد. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید ارتفاع دستگیره را به دلخواه خود تغییر دهید.

سایبان
یک سایبان قابل تنظیم، کودک را از آفتاب، باد و باران حفظ می‌کند. برای پیا‌ده‌روی در آفتاب بهتر است پارچۀ سایبان از نوعی باشد که از کودک در برابر اشعه‌های مضر آفتاب؛ UV، محافظت کند. سایبان ضدآب در روزهای بارانی و برفی به کارتان می‌آید.

سبد
یک سبد که معمولاً زیر صندلی قرار می‌گیرد برای قرار دادن ساک لوازم نوزاد، شیشه‌شیر کودک و دیگر وسایل کاربردی‌ است. توجه کنید که به چه مقدار فضا نیاز دارید. اگر می‌خواهید با کالسکه به گشت‌ و‌ گذارهای طولانی بروید، بهتر است سبد کالسکه کمی جادارتر باشد تا بتوانید دیگر وسایلتان را نیز همراه داشته باشید.

پارچۀ قابل شست‌وشو
کودک شما احتمالاً خیلی زود پارچۀ کالسکه را کثیف می‌کند، پس بهتر است به دنبال کالسکه‌ای باشید که دارای پارچۀ قابل شست‌وشو است.

قابلیت تغییر
بعضی کالسکه‌های تک‌نفره، قابلیت تبدیل به کالسکه‌های دوقلو یا سه‌قلو را دارند. این ویژگی برای خانواده‌هایی که قصد دارند فرزندانی با تفاوت سنی کم داشته باشند مفید است. اگر جزء این خانواده‌ها هستید بهتر است به دنبال کالسکه‌ای باشید که قابلیت نصب لوازمی مانند کریر و کریکات را در قسمتی از کالسکه داشته باشد.
قابلیت جمع شدن کالسکه نیز به شما در قرار دادن آن در فضاهای محدودی مانند صندوق عقب اتومبیل، انبار و اتاق‌های کوچک کمک می‌کند. اگر هم جزء افرادی هستید که زیاد به سفر می‌روید، نیاز به یک کالسکۀ سبک که به راحتی قابل جمع شدن باشد دارید. البته در بعضی فرودگاه‌های بین‌المللی بزرگ، برای کودکان کالسکه تعبیه شده است اما در فرودگاه‌های داخلی تاکنون این کار انجام نشده ‌است.

خدمات پس از فروش
برای انتخاب کالسکه بهتر است سراغ برندهایی بروید که در محل زندگی شما خدمات پس از فروش داشته باشند تا در صورت برخوردن به مشکل، آنها بتوانند به شما کمک کنند.

بروشور و برچسب
برچسب استاندارد روی محصول را بررسی کنید و از خرید کالسکه‌های بدون برچسب استاندارد خودداری کنید. همچنین محصولی که خریداری می‌کنید باید راهنمای استفاده داشته باشد تا از روش صحیح استفاده از آن و محدودیت‌هایش آگاه شوید.

راحتی خودتان
به یاد داشته باشید شما می‌خواهید مدت زیادی از کالسکه استفاده کنید و آن را با خود حمل کنید، پس بهتر است در انتخاب محصول مورد نظر، علاوه بر راحتی کودکتان، راحتی خودتان را نیز در نظر بگیرید. بنابراین قبل از خرید کالسکهٔ نوزادتان کمی آن را برانید، با یک دست جمع و حملش کنید و امتحان کنید که آیا به راحتی برای شما قابل بلند کردن است و همۀ مواردی که گفته شد را در آن بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید هنگام راندن کالسکه به راحتی قدم بردارید. فراموش نکنید که باید بتوانید خودتان کالسکه را برانید یا درحالی‌که کودک را در آغوش دارید آن را جمع کنید و به دوش بگیرید. بنابراین هنگام خرید، تمامی نکات بالا را یک‌ بار به تنهایی امتحان کنید.
در آخر هم، حتی اگر می‌خواهید کالسکۀ مورد نظرتان را به صورت آنلاین بخرید، بد نیست اگر یک بار آن را در یک فروشگاه به شکل حضوری ارزیابی کنید تا همه چیز مطمئن‌تر باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)