شبی سخت در انتظار گنبدی ها


شبی سخت در انتظار گنبدی ها

سرریز این دو سد به همراه ریزش شدید باران در 48 ساعت گذشته باعث پرآبی رودخانه گرگانرود در حاشیه شمالی شهر گنبدکاووس شده و مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حاکی از نفوذ...

سرریز این دو سد به همراه ریزش شدید باران در 48 ساعت گذشته باعث پرآبی رودخانه گرگانرود در حاشیه شمالی شهر گنبدکاووس شده و مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حاکی از نفوذ آب این رودخانه به داخل شهر در برخی از مناطق حاشیه ای این رودخانه است.
عصر امروز (سه شنبه) خبرنگار ایرنا با حضور در مناطق حاشیه رودخانه گرگانرود نظاره گر نفوذ آب به داخل شهر بود؛ این رویداد در خیابان ملانفس و کوچه های فرعی آن که منتهی به رودخانه است بسیار مشهود بوده و ارتفاع آب به بیش از نیم متر رسیده بود.
پل های گدم آباد و آخوند آباد از دیگر مناطقی بود که خبرنگار ایرنا در آنجا حضور یافت و شاهد جریان لباب آب از این زیر این دو پل و نیز تلاش امدادگران برای پاکسازی مسیر رودخانه از آشغال ها و چوب و نی هایی بود که با برخورد به بخش زیرین پل، جریان آب را کند می کردند.
براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، معابر سطح شهر گنبدکاووس نیز در روز سه شنبه با آبگرفتگی شدید روبروست که عبور و مرور خودروها را با مشکل مواجه ساخته است.
مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا و دیدن احوال مضطرب شهروندان گنبدی، گویای نگرانی بزرگ مردم است و این موضوع با بالا آمدن لحظه به لحظه سطح آب گرگانرود و نفوذ آن به بخش هایی از شهر در حال افزایش است.
هرچند مسئولان استان گلستان نسبت به پایداری سد گلستان به مردم اطمینان داده اند ولی از پچ پچ های دو و یا چند نفره شهروندان می شود فهمید که نگرانی از شکسته شدن این سد نیز بحق یا به ناحق، به جان مردم افتاده و مجموع این عوامل و قراین موجود گویای در پیش بودن شبی سخت برای شهروندان گنبد و روستاییان حاشیه رودخانه گرگانرود است.
براساس گفته مسئولان هم اکنون بیش از ظرفیت آبگیری دو سد گلستان و بوستان در دریاچه پشت این سدهای واقع در بالادست شهر گنبد، آب انباشته شده و سر ریز مازاد آن و افزایش حجم آب رودخانه گرگانرود، مخاطره جدی برای مردم منطقه بویژه ساکنان حاشیه این رودخانه در شهر گنبدکاووس و روستاهای پایین دست سد است.
با بالا آمدن سطح آب در بستر رودخانه گرگانرود، آب حتی وارد حریم برخی منازل حاشیه ای رودخانه شده و هرچند این آب هنوز به داخل خانه ها نفوذ نکرده ولی ورود آب به حیاط برخی خانه ها گویای محتمل بودن خطر سیل است؛ بویژه که تخریب دیوار حیاط برخی از منازل حاشیه رودخانه نیز به چشم می خورد.
برآوردها گویای این نکته است که نگرانی مردم و مسئولان پربیراه نبوده و ساعتی پیش بود که در جلسه هماهنگی مدیریت بحران استان که به ریاست استاندار گلستان در گنبدکاووس برگزار شد، استاندار گلستان از لزوم تخلیه روستاهای پایین دست سد گلستان تا سد وشمگیر سخن گفت و از اوضاع کنونی ابراز نگرانی کرد.
فرماندار ویژه گنبدکاووس و معاون استاندار گلستان نیز ساعتی پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید نفوذ آب گرگانرود به بخش هایی از شهر گفت: آب وارد شده به گنبدکاووس هنوز به مرحله حاد نرسیده است.
عبدالقدیر کریمی با تشریح اقدامات انجام شده برای در امان نگهداشتن شهر از خطر سیل از جمله ایجاد مسیر انحرافی برای هدایت اب رودخانه به دشت و نیز پاکسازی زیر پل های حاشیه شهر گنبد از آشغال های جمع شده ناشی از سیلاب، برای روان کردن جریان آب رودخانه در مسیر خود، تصریح کرد: امشب بیشترین نگرانی برای وقوع سیل را داریم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی، چنانچه امشب هدایت آب در مسیر رودخانه به خوبی انجام شود، بخش عمده ای از نگرانی های وقوع سیل برطرف خواهد شد.
9433/1860
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!