به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این روزها وقتی در سطح شهر تهران پیاده‌روی می‌کنیم، افراد زیادی ما را برای گرفتن کمک مالی متوقف می‌کنند. افرادی که بعضا چهره و ظاهری شبیه گدایان با لباس‌های کثیف و پاره هم ندارند . زن و مردهای پیر و جوانی که نیاز به حداقل پول دارند.

با این حال اما این کمک خواستن‌ها محدود به خیابان‌ها و کوچه‌های شهر نیست. در فضای مجازی که این روزها محفل شلوغ مردم ایران شده بارها شده است که پیام درخواست پول زیر پست‌های منتشر شده صفحات یا دایرکت‌های اینستاگرامی دریافت می‌کنیم که آمار این نوع گدایی‌ها هر روز رو به افزایش است.

در این باره مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران، به خبرنگار برنا گفت: وقتی بحث آسیب‌های اجتماعی را می‌کنیم مجموعه‌ای از علت‌ها وجود دارند که این آسیب‌ها را بوجود می‌آورند. همانطور که رئیس جمهور گفت ما در سالی که گذشت بعضی از اقلام‌مان افزایش قیمت چشمگیری داشت. حقوق کارمندان و کارگران نیز نشد که افزایش قابل توجهی داشته باشد این در حالی است که کسانی که مغازه و فروشگاه داشتند، همه اقلام خود را به قیمت روز تغییر دادند و این حال جامعه را دگرگون کرد و آسیب‌های تازه‌ای را شکل داد که از جمله آن می‌توان به گدایی‌های مجازی اشاره داشت.

وی افزود: قشر کارمندان و کارگران نسبت به سال قبل قدرت خرید خود را از دست دادند و این امر مزید بر علت شده تا نیاز مردم به پول بیشتر شود.

اقلیما درباره گدایی‌های اینترنتی نیز با بیان اینکه کمتر کسی ممکن است جواب این افراد را بدهد و به آنها کمک کند، اظهار داشت: اوایل انقلاب صندوق‌های قرض‌الحسنه زیادی بود و مردم هم به این صندوق‌ها پول واریز می کردند اما سوجودجویی‌ها در این بخش صورت گرفت که مردم دیگر کمتر سراغ این صندوق‌ها رفتند. به نظر گدایی اینترنتی خیلی زودتر به بن بست می‌رسد زیرا کمتر کسی به این گدایان فضای مجازی اعتماد کرده و برای‌شان پول واریز می‌کنند.

این کارشناس اجتماعی در ادامه با بیان اینکه بسیاری ازافرادی که در فضای مجازی اقدام به گدایی می‌کنند مدعی هستند که نیازمندان کمک برای درمان بیماری خود یا عزیزان‌شان هستند گفت: این افراد اگر حقیقت را بگویند می‌توانند به موسسه‌هایی که به بیماران بی‌بضاعت کمک می‌کنند مراجعه و از این طریق نیاز خود را رفع کنند. بهتر است مردم برای به بن بست رساندن فضای گدایی اینترنتی آنها را به سوی این موسسات سوق دهند تا هر روز کمتر شوند و دیگر با این ترفند به سراغ گدایی نروند.

وی تصریح کرد: حضرت امیر گفته است اگر کسی دست جلوی شما دراز کرد دست او را پس بزنید به این دلیل که کمک به او باعث گدا شدن او خواهد شد. آدم گدا خجالتش از بین می‌رود و از همه طلب کمک می‌کند.

اقلیما ادامه داد: کسانی که در فضای مجازی این پول خواستن را مکررا انجام می دهند حرفه‌ای می‌شوند و این کمک خواستن جای کار کردن را برای آنها خواهد گرفت.

وی در پایان درباره راهکار حل این معضل در جامعه گفت: تا زمانی اقتصاد نوسان داشته باشد و تورم بالا باشد، فقر و به تبع آسیب های اجتماعی هم افزایش خواهند یافت به حتم مسئولان مدیریت اقتصادی کشور باید برای پاک کردن جامعه از سیاهی معضل گدایی اندیشه کنند و بشتابند. در کاهش روند رو به رشد این معضل مردم توانی برای حل ندارند بلکه مسئولان باید با درایت کاری کند تا از بحران اقتصادی گذر کنیم وگرنه معضلات اجتماعی از همه نوع رشد آماری خواهند داشت.