آیین‌نامه جدید حدود مجاز انواع وسایل نقلیه ابلاغ شد


آیین‌نامه جدید حدود مجاز انواع وسایل نقلیه ابلاغ شد

تهران- ایرنا- آئین‌نامه جدید حدود مجاز انواع وسایل نقلیه کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری دستگاه‌های مسئول تدوین و ابلاغ شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، پیرو ماده 15 آئین ‌نامه ماده (2) قانون هوای پاک مبنی بر ضرورت تدوین حدود مجاز معاینه فنی برای کلیه وسایل نقلیه به تفکیک نوع خودرو، سوخت و تجهیزات کاهنده آلایندگی، آئین‌نامه جدید حدود مجاز معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری کشور و نحوه اجرای آن‌ پس از ماه‌ها بررسی کارشناسی سازمان و اخذ نظرات وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت تدوین و توسط ریاست سازمان محیط زیست ابلاغ شد.
این آیین نامه در خصوص حدود مجاز معاینه فنی می گوید که «حدود مجاز معاینه فنی تمام وسایل نقلیه به تفکیک نوع خودرو، سوخت و تجهیزات کاهنده آلایندگی توسط سازمان و با اخذ نظر از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و کشور تعیین می شود.
در این راستا، دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا با استفاده از کمیته تخصصی معاینه فنی طی جلسات 12 تیرماه، 11 مهرماه و 13 آبان ماه امسال، حدود مجاز را برای تمام وسایل نقلیه موتوری تعیین و پس از اخذ نظرات وزارتخانه های مندرج در ماده 15آیین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک ابلاغ کرد.
سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در اجرایی کردن این ماده، ایجاد حداقل سطح مجاز آلایندگی برای کل کشور و سطوح آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر برای مناطقی از کشور است که درگیر آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل و ترافیک هستند. این سطوح می تواند با پالایش ناوگان خودرویی کشور، به تدریج سخت‌گیرانه‌ شده و در به روز رسانی سالیانه این دستورالعمل، لحاظ شود.
براساس ماده 1 این آیین نامه، حدود مجاز معاینه فنی کشور در سه سطح معاینه فنی عادی (رنگ زرد)، معاینه فنی برتر (رنگ آبی) و معاینه فنی ویژه (رنگ سبز) تعریف می شوند. این حدود مجاز، قابلیت فنی و اجرایی تعیین در مراکز معاینه فنی سبک و سنگین کل کشور را دارند و وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی موظفند تمهیدات لازم برای تمام مراکز معاینه فنی برای صدور گواهی معاینه فنی عادی و مراکز منتخب جهت صدور گواهی معاینه فنی برتر و ویژه را از لحاظ تجهیزاتی، آموزش و یا به روز رسانی در نظر گرفته و سامانه یکپارچه معاینه فنی (سیمفا) را برای اعمال این حدود تجهیز کنند.
حسب ماده 10 آیین نامه ماده 2 قانون هوای پاک، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است اطلاعات مورد نیاز سامانه سیمفا را برای تشخیص نوع خودرو و تجهیزات پس پالایش در دسترس قرار دهد.
ماده 2 این آیین نامه تصریح دارد که حد مجاز معاینه فنی عادی (رنگ زرد) از نظر سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان حداقل حدود قابل قبول معاینه فنی در کل کشور برای همه ایام سال و تمام ساعات شبانه روز تعیین می شود.
طبق ماده 3 آیین نامه، با استفاده از ظرفیت قانونی ماده 7 قانون هوای پاک و ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و ردیف 1 احکام منابع متحرک مصوبه دوم تیرماه 1395هیات وزیران، وزارت کشور موظف است تمهیدات لازم را برای محدود و ممنوع کردن تردد خودروهای فاقد معاینه فنی عادی، برتر یا ویژه در مناطق LEZ و سایر مناطق کنترل آلایندگی زیست محیطی شهری را از طریق مراجع ذیصلاح قانونی به انجام رسانده و نتیجه را به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کند.
ماده 4 این آیین نامه تاکید می کند که به دلیل نیاز به نظارت متمرکز بر مراکز معاینه فنی، صرفا مراکز مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست می توانند گواهینامه معاینه فنی برتر و ویژه را که دارای ملاحظات زیست محیطی سختگیرانه است، صادر کنند. وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی می بایست فهرست مراکز منتخب مذکور را تهیه کرده و به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسانند. فهرست مذکور در سامانه سیمفا ثبت و به روز رسانی می شود.
همچنین حدود مجاز حاضر بر اساس بازخوردهای دریافتی از سامانه های یکپارچه جمع آوری اطلاعات معاینه فنی و بررسی میزان اثربخشی بر اساس داده های اندازه گیری شده آلودگی هوا در ایستگاه های پایش ترافیکی در کلانشهرها و با توجه به تغییرات فنآوری به صورت سالیانه تمدید و یا به روز رسانی می شود.
علمی 9014** 1055

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان