آنچه باید از اصول «خانه‌ تکانی» بدانید تا ضرب نخورید!


آنچه باید از اصول «خانه‌ تکانی» بدانید تا ضرب نخورید!

پیرامون «خانه‌ تکانی» همواره حرف‌ و حدیث‌های بسیاری بوده که غالباً با طنز آغشته شده؛ در این بین لازم است نگاهی جدی‌تر و علمی‌تری به این مقوله داشته باشیم.

آنچه باید از اصول «خانه‌ تکانی» بدانید تا ضرب نخورید!
به گزارش فانوس، خانه‌ تکانی از جمله کارهایی بوده که همواره با استرس و خستگی همراه است. اگرچه که بد نیست بدانید همین خانه‌تکانی می‌تواند بر سلامت شما تاثیر مثبت داشته باشد. بنابراین می‌توانید به خانه‌تکانی آن هم در حال و هوای آخر اسفندماه دید مثبتی داشته باشید. در این یادداشت نکاتی را برای حفظ سلامتی‌تان، یادآور می‌شویم.

به‌هم‌ریختگی خانه روی آرامش اعضای خانواده تاثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین خانه‌تکانی و نظافت خانه می‌تواند تاحدودی از استرس افراد بکاهد. در این راستا استفاده از شوینده‌هایی که بوی خوشی دارند چون عطر لیمو بسیار کمک‌کننده هستند؛ چراکه بوی لیمو هم استرس را کاهش می‌دهد و هم روی حس و حال دیگران تاثیر مثبتی می‌گذارد.

هنگام خانه‌تکانی درگیر یک فعالیت بدنی فشرده و پرتحرک می‌شوید که به نوعی ورزش به‌حساب می‌آید. بنابراین هرچه عملکرد خود را در نظافت خانه سرعت بیشتری بخشید می‌توانید کالری بیشتری بسوزانید که سوزاندن چربی یکی از تأثیرات مثبت نظافت خانه است. برای نمونه میزان کالری‌ای که تقریبا در نیم‌ساعت فعالیت سوزانده می‌شود برای جاروکشیدن در میان زنان ۹۴ و برای مردان 111 کالری همچنین شستشوی شیشه‌ها برای زنان ۱۲۶ و برای مردان ۱۴۹ کالری می‌سوزاند.

نظافت خانه از استرس‌ها می‌کاهد در نتیجه خواب آرامتر و بهتری را برای افراد خانواده به‌همراه خواهد داشت. از دیگر تأثیرات مثبت آن می‌توان به پیشگیری از بیماری‌های فصلی، افزایش سلامت قلب، تمرکز بیشتر در محیط کار، تاثیرگذاری برای داشتن رژیم غذایی سالم و امنیت بیشتر کودکان در برابر زمین خوردن در خانه را هم اشاره کرد.

نکته اول: برای بلند کردن وسایل سنگین خانه تا جایی که می‌توانید کامل بشینید و پس از آن وسیله را از روی زمین بردارید. برای برداشتن وسیله در حالت ایستاده کمر خود را خم نکنید؛ چراکه فشار زیادی را بر دیسک کمرتان وارد می‌کند. درواقع یکی از مکانیزم‌هایی که باعث می‌شود دیسک کمر تحت فشار زیادی قرار بگیرد و دچار بیرون‌زدگی شود این است که فرد در حالت ایستاده کمر خود را خم کند، بچرخد و وسیله‌ای را از روی زمین بردارد.

نکته دوم: برای حمل یک جسم سنگین، بهتر است آرنج‌هایتان به‌صورت 90 درجه خم باشد، همچنین جسم در نزدیکی شکم قرار گیرد؛ چراکه این ناحیه مرکز ثقل بدن است و هنگامی که آرنج شما 90 درجه خم باشد عضله دو سر بازویتان در قوی‌ترین حالت خودش قرار دارد و به حمل جسم سنگین کمک می‌کند. همچنین جسم را با دو دستتان حمل کنید؛ چراکه حمل آن با یک دست، منجر به کج شدن بدن می‌شود.

نکته سوم: در هنگام جاروکردن، به‌جای اینکه دسته جاروبرقی را با فشار زیاد به‌سمت جلو بکشید، آن را به سمت بدن بکشید؛ چراکه هل‌دادن دسته جارو به طرف جلو، منجر به خم شدن مداوم بدن می‌شود. همچنین هر چند دقیقه باید دسته جارو را به دست دیگرتان دهید؛ چراکه جارو کشیدن با یک دست، منجر به کج‌پُشتی، پُشت می‌شود. از بدنتان به‌صورت قرینه استفاده کنید و مدام با یک دست کار نکنید؛ چراکه ضعف عضلات سمت دیگر بدنتان را به‌همراه می‌آورد.

نکته چهارم: در هنگام شستن ظرف‌ها تلاش کنید درِ کابینت را باز بگذارید و روی چارپایه بایستید این اقدام موجب می‌شود که بدنتان در حالت ایستاتری قرار گیرد و از کشیدگی گردن و کمر جلوگیری می‌کند.

نکته پنجم: پس از هر یک ساعت ایستادن، حدود 15 تا 20 دقیقه دراز بکشید؛ چراکه هنگام ایستادن روی مهره‌های کمرتان، فشار وارد می‌شود، حتی در هنگام نشستن نیز بر مهره‌های چهار و پنج کمر فشار است؛ بنابراین دیسک‌های کمرتان در حالت ایستاده و نشسته فشار زیادی را متحمل می‌شوند و با دراز کشیدن ریکاوری شده و آب میان‌مفصلی دیسکتان بازجذب می‌شود.

در حین نظافت خانه مواد شوینده را با هم ترکیب نکنید؛ چراکه استنشاق گازهای متصاعد شده از مخلوط مواد شوینده شیمیایی بر ریه‌ها آسیب جدی وارد کرده و در برخی موارد خطرناک است. این عوارض به صورت سرفه تحریکی شروع می‌شود و موجب حمله آسم در بیماران آسمی و تشدید علایم برونشیت مزمن و تنگی نفس در افراد می‌شود. حتی استفاده از یک ماده، درست بعد از دیگری بدون شستشوی ماده قبلی و زمان کافی برای خشک شدن آن، می‌تواند ایجاد سمی مهلک کند. استنشاق گازهای متصاعدشده از ترکیب این مواد برای افراد سالم مشکل‌ساز می‌شود و در این شرایط وضعیت برای افرادی که زمینه بیماری‌های تنفسی مانند آسم دارند نیز وخیم‌تر خواهد بود.

بهترین توصیه در این زمینه مخلوط نکردن مواد شوینده شیمیایی با هم جهت شست‌وشوی سطوح مختلف مانند سرویس‌های بهداشتی است. همچنین ضروری است که از ترکیب این مواد در محل‌های بسته و فاقد تهویه به‌شدت خودداری کنید.

همیشه برچسب محصولات شیمیایی را پیش از استفاده آن‌ها با یکدیگر بررسی کنید، بعنوان مثال اگر چاله توالت را با وایتکس تمیز کرده باشید، استفاده از سرکه یا پاک‌کننده‌های بر پایه آمونیاک برای تمیزکردن آن می‌تواند منجر به ایجاد ابری از سم و مواد آسیب‌زا شود. همیشه پنکه حمام را در هنگام استفاده از مواد پاک‌کننده روشن کنید، اگرچه که نمی‌تواند مواد کشنده را مهار کند، اما می‌تواند به ایمن نگه‌داشتن ترکیبات و تحریک آن‌ها کمک کند. افزون بر آن یک راهکار عالی جهت کاهش جِرم های حمام است.

در هنگام استفاده از مواد شیمیایی پاک‌کننده برای محافظت از پوست خود از دستکش‌های قابل استفاده مجدد، کمک بگیرید. دستکش‌های لاتکس یا لاستیکی از جذب مواد، توسط پوست، جلوگیری کرده و پوست شما را از تماس با با برخی از باکتری‌های نامطبوع که بر روی سطوح خانگی رشد می‌کنند، محافظت می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج