کارکارادونتوسوروس دایناسوری درنده و گوشتخوار | فیلم


در اواسط دوره‌ی کرتاسه، یعنی تقریبا 100 میلیون سال پیش، دایناسوری عظیم‌الجثه با نام «کارکارادونتوسوروس» (Carcharodontosaurus) می‌زیسته. نام کارکارادونتوسوروس که از «کارکرودان» (Carcharodon) (نام بزرگ‌ترین کوسه‌ی سفید) گرفته شده، به معنی «سوسمار دندان تیز» است. استخوان‌های کشف شده از این دایناسور نشان می‌دهد که کمی از تی-رکس بزرگ‌تر بوده و طول آن...

در اواسط دوره‌ی کرتاسه، یعنی تقریبا ۱۰۰ میلیون سال پیش، دایناسوری عظیم‌الجثه با نام «کارکارادونتوسوروس» (Carcharodontosaurus) می‌زیسته. نام کارکارادونتوسوروس که از «کارکرودان» (Carcharodon) (نام بزرگ‌ترین کوسه‌ی سفید) گرفته شده، به معنی «سوسمار دندان تیز» است.

استخوان‌های کشف شده از این دایناسور نشان می‌دهد که کمی از تی-رکس بزرگ‌تر بوده و طول آن تا ۱۳ متر می‌رسیده است. برای اولین بار و در سال ۱۹۴۲ میلادی، دو دندان از این دایناسور در مرز بین مراکش و الجزایر کشف شد. ۶ سال بعد و در مصر، استخوان‌های جمجمه، دندان، چنگال، مفصل و پاهای این دایناسور هم کشف شد. در نهایت در سال ۱۹۹۵ میلادی، در مراکش و نزدیک همان‌جایی که اولین بار دندان کارکارادونتوسوروس مشاهده شده بود، جمجمه‌ی کامل‌تری از کارکارادونتوسوروس به دست آمد.

طول جمجمه‌ی یک کارکارادونتوسوروس بالغ به ۱.۶ متر می‌رسیده است. آرواره‌ی این دایناسور، دندان‌های زیادتری در مقایسه با تی-رکس در خود جای می‌داده که طول هر یک از آن‌ها به بیش از ۲۰ سانتی‌متر می‌رسیده است.

منبع متن: دیجیکالا

(۲۷۵۸)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد