رد پای رژیم صهیونیستی در بازداشت دو شهروند ایرانی در کنیا


رد پای رژیم صهیونیستی در بازداشت دو شهروند ایرانی در کنیا

دیوان عالی کنیا در حالی محکومیت 15 سال حبس دو شهروند ایرانی را تائید کرده که آن‌ها بهمن ماه سال گذشته از اتهاماتشان تبرئه شده بودند؛ موضوعی که به وضوح نشان دهنده دخالت‌های سیاسی و غیر قضایی در پرونده است.

رد پای رژیم صهیونیستی در بازداشت دو شهروند ایرانی در کنیا

رد پای رژیم صهیونیستی در بازداشت دو شهروند ایرانی در کنیا

دیوان عالی کنیا روز جمعه طی حکمی مجازات ۱۵ سال زندان دو شهروند ایرانی را که در ۲۰۱۲ به "تلاش برای انجام حملات تروریستی" در این کشور متهم شده بودند، تأیید کرد. این اقدام وزارت امورخارجه ایران را بر آن داشت تا به عنوان اعتراض سفیر خود را از نایروبی فرا خواند و سفیر کنیا در تهران را هم احضار کند.

ماجرا از این قرار است که در ژوئن ۲۰۱۲ (تیرماه ۱۳۹۱) دو شهروند ایرانی به نام‌های احمد ابوالفتحی و سید منصور موسوی به اتهام "تلاش برای انجام حملات تروریستی" به حبس ابد محکوم شدند. دادگاهی در کنیا سپس در سال ۲۰۱۶ محکومیت این دو ایرانی را به ۱۵ سال زندان کاهش داد و دادگاه تجدید نظر کنیا نیز در سال ۲۰۱۸ حکم به آزادی آن‌ها داد، اما این پرونده ظاهراً با اعمال فشار رژیم صهیونیستی در دادگاه عالی کنیا دوباره به جریان افتاد و در نهایت دادگاه ۱۵ سال حبس برای این دو شهروند کشورمان صادر کرد.

به گزارش سایت کنیایی استار، هیأت قضات دادگاه عالی این کشور در خصوص اتهامات این دو شهروند ایرانی به توافق نرسیده بود و دو قاضی از شش قاضی دادگاه عالی معتقد بودند که مدارک ارائه شده بسیار ناکافی است. با این حال، با رأی چهار قاضی موافق محکومیت، روز جمعه حکم ۱۵ سال برای این دو شهروند ایران تأیید شده است. آن‌ها پیش‌از آزادی ۵ سال از این مدت را در زندان‌های کنیا سپری کرده بودند و با این حکم باید ۱۰ سال باقی مانده را هم بگذرانند.

دادگاه کنیا در زمان بازداشت این دو مرد ایرانی در ۲۰۱۲ مدعی شد که آن‌ها به شبکه‌ای مرتبط هستند که قصد بمب‌گذاری در نایروبی، پایتخت کنیا و شهر ساحلی مومباسا را داشته است. شهر‌هایی که تعداد زیادی از اماکن تفریحی و تجاری وابسته به اسرائیلی‌ها در آن‌ها واقع است و همین بهانه باعث فشار‌های اسرائیل برای دخالت در پرونده شده است.

وکلای مدافع این دو شهروند ایرانی نیز گفته‌اند که آن‌ها در زمان بازداشت از سوی نیرو‌های امنیتی صهیونیستی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند، اتهامی که دادستانی کنیا آن را رد کرده بود.

همچنین کمی پس از بازداشت دو شهروند ایرانی در سال ۲۰۱۲، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادعایی عجیب گفت که ایران قصد داشته علیه اسرائیل در کنیا دست به حمله بزند، اما سفیر وقت ایران در کنیا هرگونه دست داشتن تهران در اقدامات تروریستی را قویاً رد کرد.

آنچه در این پرونده آشکار است نقش مستقیم رژیم صهیونیستی در پرونده و روند قضائی مربوط به آن است که به بازداشت مجدد دو شهروند کشورمان پس از آزادی آن‌ها انجامیده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز یک‌شنبه با اعلام خبر احضار سفیر کنیا در تهران و فراخواندن سفیر کشورمان در نایروبی گفت: به دنبال صدور رأی دادگاه کنیا مبنی بر نقض حکم آزادی دو زندانی ایرانی به نام‌های احمد ابوالفتحی و سید منصور موسوی، روز گذشته خانم رقیه سوبو سفیر کنیا در تهران توسط مدیرکل آفریقای وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به رأی مذکور به وی ابلاغ گردید. در این دیدار مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه با ابراز ناخرسندی جمهوری اسلامی ایران از رأی ناعادلانه دادگاه کنیا، به طرف کنیایی اطلاع داد که جمهوری اسلامی ایران سفیر خود در کنیا را جهت مشورت به تهران فراخوانده است. سفیر کنیا نیز در این دیدار اظهار داشت که مراتب اعتراض و ناخرسندی کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل خواهد کرد.

قاسمی در خصوص موضوع احضار سفیر کنیا به وزارت امور خارجه افزود: دادگاه عالی کنیا بهمن ماه سال گذشته در رسیدگی مجدد به پرونده دو متهم مذکور، ضمن تبرئه آنان از اتهامات وارده، حکم آزادی هر دو نفر را صادر کرد، ولی با مداخلات غیر قضائی در این روند، پلیس کنیا از اجرای حکم و بازگشت این دو نفر به ایران ممانعت کرد و متأسفانه روز جمعه گذشته دیوان عالی کنیا رأی دادگاه عالی آن کشور را نقض کرد و دو ایرانی را به زندان بازگرداند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اسرائیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش