کانون های مساجد سهم بسزایی در تحقق گام دوم انقلاب دارند


کانون های مساجد سهم بسزایی در تحقق گام دوم انقلاب دارند

حجت الاسلام جعفری، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد با توجه به ماهیت مسجدی، انقلابی و فرهنگی که دارند باید رسالت انقلاب را دنبال کرده و اهداف و آرمان های آن را به نسل های بعدی منتقل کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، «حجت الاسلام رحیم جعفری» پیش از ظهر امروز(سه شنبه، 21 اسفند) در همایش «گام دوم انقلاب با بچه های مسجد» که به مناسبت بیست و ششمین سالروز تأسیس کانون های مساجد در تالار بعثت برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران جزء منحصر به فردترین انقلاب های دنیا بوده و هست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با اشاره به 5 انقلاب بزرگی که در دنیا رخ داده است، افزود: یکی از ویژگی های مهم و حساس انقلاب، بعد از پیروزی و ماندگاری آن است که ورود انقلاب اسلامی ایران به پنجمین دهه از عمر با برکت آن نیز دلیل روشن بر این ادعا است.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی که آن را از سایر انقلاب ها متمایز می کند این است که با گذشت 40 سال، همان اهداف و آرمان های اول انقلاب را دنبال می کند و از این مسیر منحرف نشده است.

حجت الاسلام جعفری، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را یکی از مهمترین شعارهای انقلاب برشمرد و بیان کرد: همین استقلال که اولین شعار انقلاب ما است در دنیا بی نظیر است. هیچ کشوری را در دنیا پیدا نمی کنید که استقلال سیاسی داشته باشد و بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: هیچ کس در دنیا نه از غرب با آن همه قدرت و نفوذ و نه در شرق؛ در تصمیم گیری های ما تأثیر ندارد. خودمان تصمیم می گیریم این یعنی استقلال سیاسی که الان هیچ کشوری در دنیا به ویژه خاورمیانه و کشورهای آسیایی این استقلال را از خود ندارد و سیاست های غرب و شرق در معادلات داخلی کشورشان اثرگذار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با بیان اینکه مبنای انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری، اندیشه ای و عقیدتی بوده است، اذعان کرد: ما به دنبال کشورگشایی نبودیم یا اینکه رژیمی را ساقط کرده و جای آن را بگیریم. اگر تغییری می خواهد ایجاد شود مبنای آن اسلامی، فکری و دینی باشد بدون اینکه مزاحمتی برای جغرافیا و ثروت کشوری ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال چپاول ثروت یا کشورگشایی نیستیم، ابرازکرد: ما به دنبال این هستیم که تفکر اسلامی را در دنیا توسعه دهیم مبنای انقلاب اسلامی ما همین بر همین اصل بوده و هست.

حجت الاسلام جعفری، ادامه داد: بنیانگذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها فرمودند که این ها از اسلام ضربه خورده اند و با اسلام کار دارند، ریشه اسلام را می خواهند بزنند چون می دانند تا زمانی که مبنای حرکت یک کشور، جامعه و ملتی؛ اسلام باشد با استقلال، ایثار، گذشت، با تحمل و با قدرت کار خود را جلو می برد اما اگر اسلام را از آن بگیرید همه چیز فرو می ریزد لذا اسلام را می زنند.

وی تأکید کرد: اگر ما استقلال سیاسی داریم و به نوعی به دنبال استقلال اقتصادی و فرهنگی هستیم، به این اعتبار است که می خواهیم به دنیا بگوییم که ما یک جهان بینی و چارچوب و مبانی دقیق دینی و علمی داریم که نه تنها قابل دفاع است بلکه با علم و دقت؛ تفوق بر اندیشه ها و جهان بینی هایی دارد که شما به آن اعتقاد دارید، این اساس و مبنای انقلاب اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، گفت: هنر یک انقلاب و یک جامعه انقلابی و اسلامی این است که بتواند پیوند بین نسل های انقلاب را براساس همان مبنای اولیه خود برقرار کند که الان کار بسیار دشورای است.

وی با اشاره به تفاوت ماهوی انقلاب اسلامی با سایر نهضت ها، انتقال اهداف و آرمان های آن به نسل های بعدی را رسالتی خطیر خواند و عنوان کرد: باید اندیشه هایی که دهه 60 داشتیم را به نسل جدید منتقل کنیم این خیلی کار بزرگ و سختی است و یکی از رسالت های نیروهای انقلاب است که معتقدیم تا حدودی صورت گرفته و همین باعث شده که 40 سال از عمر انقلاب بگذرد.

حجت الاسلام جعفری، با اشاره به راه اندازی 25 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور، اظهار کرد: 552 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند که این رسالت خطیر از وظایف اصلی کانون های مساجد است که آرمان ها، مبانی، شعارها، رویکردها و اهداف انقلاب را از نسل گذشته به نسل جدید منتقل کنند.

وی ابراز کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد با توجه به ماهیت مسجدی، ماهیت انقلابی و ماهیت فرهنگی و هنری به عنوان یک شاخص توسعه ای و رسانه ای دارند که می توانند با بهره گیری از ابزارهای فرهنگی در این عرصه بسیار اثرگذار باشند.

عالی ترین مقام فرهنگی در استان کرمانشاه، اضافه کرد: کانون های مساجد ما به عنوان مراکز دین داری، تعهد انقلابی و اسلامی و ولایتی و تأثیر گذار باید همراه با حسن اخلاق، تدبیر و جاذبه فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: کانون فرهنگی هنری عبوس نمی تواند رسالت انقلاب اسلامی را دنبال کند. کانون شاداب، بشاش، با لبخند و با جاذبه می تواند این تأثیرگذاری را داشته باشد.

حجت الاسلام جعفری، گفت: یکی دیگر از وجوه کانون ها مردمی بودن است که آن را حفظ کرده است. همین وجه تأثیرات بیشتری دارد تا اینکه وابستگی به دولت داشته باشد که قطعاً نمی تواند آن قدرت و تأثیرگذاری خود را نشان دهد.

وی بیان کرد: کانونی موفق است که آرمان ها و اهداف انقلاب را مثل همان روزهای اول انقلاب با همان چارچوب پیش ببرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نگاه مثبت و امیدوارانه ای به کانون های مساجد دارند، تأکید کرد: یکی از رویکردها و تجلیل های جدی بیانیه حضرت آقا در طلیعه پنجمین دهه انقلاب شکوهمند اسلامی که با عنوان «گام دوم انقلاب» منتشر شد، این است که آرمان ها و اهداف و شعارهای انقلاب را مانند همان روزها که تعصب داشتیم به شکل هنری، جذاب و اثرگذار به نسل بعدی منتقل کنیم که کانون های مساجد این رسالت را برعهده دارند.

پایان پیام/81

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا