بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!

فوتبال ایران در سال 97 بازیکنان خارجی مختلفی را در تیم های گوناگون به خود دید. یازده نفر از این بازیکنان به عنوان تیم منتخب خارجی های لیگ ایران برگزیده شده اند.

به گزارش ورزش سه، سال 1397 آخرین روزهای خود را پشت سر می گذارد و امروز پرونده بازی های لیگ برتر در این سال به طور رسمی بسته می شود. در سالی که گذشت، مانند همه فصول اخیر بازیکنان خارجی مختلفی در تیم های لیگ برتری ایران حضور داشتند و تیم ها برای تقویت خود، سراغ این گزینه های غیر ایرانی رفتند. ویژگی مهم سال اخیر، این بود که کیفیت بازیکنان خارجی لیگ به مراتب بهتر از سال های قبل بود. علاوه بر این، دقت مدیران در عقد قراردادهای بهتر، باعث شد خیلی کمتر از قبل شاهد جدایی های نا به هنگام بازیکنان خارجی از تیم ها باشیم و این نفرات واقعا از نظر کیفی به کمک تیم های خود آمدند. در همین روزهای حساس که لیگ برتر 5 مدعی جدی قهرمانی دارد، تیم های پنجگانه حساب ویژه ای روی توانایی بازیکنان خارجی خود باز کرده اند و به ویژه با گلزنی مهاجمان خارجی شان راه زیادی را در این کورس جذاب پیموده اند.


سایت ورزش سه هم به طور اجمالی یک تیم از بازیکنان خارجی شاغل در لیگ برتر ایران را انتخاب کرده که اسامی بازیکنان آن را در اینجا می خوانید:

دروازه بان:

فرناندو ده خسوس (برزیل / ماشین سازی)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


خیلی کم پیش می آید دروازه بان های خارجی در فوتبال ایران بتوانند چند سال مداوم ثبات در عملکرد شان داشته باشند و سطح مناسبی در بازی های لیگ برتر از خود به نمایش بگذارند. اگر سال ها قبل آرمناک پطروسیان چندین سال درون دروازه تیم های اصفهانی فوتبال ایران درخشید و به یکی از بهترین ها تبدیل شد، حالا فرناندو دخسوس ریبیرو طی 3، 4 سال گذشته توانسته توانایی های فنی اش را نشان دهد. این دروازه بان برزیلی که سومین سال حضورش در فوتبال تبریز را سپری می کند، در تیم ماشین سازی(گسترش فولاد سابق) تاثیرگذاری زیادی داشته است. او که 3 سال پیش بعد از قهرمانی با استقلال خوزستان دستکش طلای فوتبال ایران را در لیگ پانزدهم از آن خود کرد تا اینجای رقابت های لیگ هجدهم توانسته 9 بار دروازه اش را بسته نگه دارد و با واکنش هایش موقعیت های زیادی را از حریفان گرفته است. اگرچه در رقابت های لیگ امسال فقط دخسوس و رادوشوویچ به عنوان دروازه بان خارجی حضور دارند که در این بین دخسوس با تعداد بازی های بیشتر در سال 97 و البته عملکرد بهتر توانسته از رقیب کرواتش پیشی بگیرد.

تعداد بازی در لیگ هجدهم: 21


مدافعان:

جورجی گولسیانی (گرجستان / نساجی مازندران)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


جورجی گولسیانی در فصل گذشته برای دو تیم بازی کرد و در هر دو کیفیت بالای خود را نشان داد. این هافبک مدافع گرجستانی که فصل گذشته در تور ذوب آهن گیر کرده بود، این فصل در تیم نساجی به میدان رفت و در هر دو تیم جزو بهترین بازیکنان تیمش بود. گولسیانی که توسط امیر قلعه نویی وارد بازار فوتبال ایران شده، یکی از بهترین خارجی های لیگ برتر در سال گذشته است و در بین سه دفاع برگزیده منتخب خارجی های سال "ورزش سه" است. جورجی 27 ساله بازیخوان و خوش قدوبالاست و در پستهای مختلف بازی می کند. بازیکنی که تکنیک خوبی هم دارد و مشخص نشد ذوب آهن چگونه حاضر به از دست دادن اش شد.

بازی در لیگ هجدهم: 16

گل زده: 5

موسی کولیبالی (مالی / نفت مسجد سلیمان)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


موسی کولیبالی مدافع بلندقامت و کم نوسانی است که سابقه قهرمانی ایران را هم دارد. او بعد از درخشش در تیم استقلال خوزستان، به تیم فوتبال سپاهان منتقل شد اما دوباره به خوزستان بازگشت و در حال حاضر ستون دفاعی نفت مسجد سلیمان است. تیمی که اگرچه در قعر جدول لیگ برتر فوتبال ایران قرار دارد اما کولیبالی همچنان در بین بازیکنان آن می درخشد.
موسی سریع و صد البته بازی‌خوان است و این موضوع به موفقیت او در خط دفاعی و در دوئل های تن به تن با مهاجمان تیزچنگ لیگ کمک زیادی می کند. موسی نیز به عنوان یکی از برگزیدگان تیم منتخب خارجی های امسال "ورزش سه" در خط دفاع جای می گیرد.

بازی در لیگ هجدهم: 21
گل زده: 1


ساموئل سارفو (غنا / سایپا)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


ساموئل سارفو در تابستان با عقد قراردادی به تیم سایپا پیوست تا به تیم نارنجی پوش تهران در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا کمک کند. این مدافع اهل غنا سابقه 2 بازی ملی برای تیم ملی کشورش را هم دارد، شروع امیدوارکننده ای در ترکیب تیم علی دایی داشت و حتی در ضربات ایستگاهی نیز مهره ای موثر و سرزن به حساب می آمد اما در ادامه لیگ کمی دچار افت شد. با این حال سارفو همچنان جزو عناصر اصلی تیم سایپا محسوب می شود اما سال 97 برای این بازیکن با دریافت کارت قرمز در مقابل نفت مسجد سلیمان به پایان رسید تا او در شروع سال جدید، محروم باشد. سارفوی 28 ساله نیز جزو برگزیده های تیم منتخب خارجی های "ورزش سه" در سال 97 است و در کنار کولیبالی و گولسیانی، خط دفاع این تیم را تشکیل می دهند.

بازی در لیگ هجدهم: 18
گل زده: صفر


هافبک ها:

بشار رسن (عراق / پرسپولیس)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


هافبک عراقی و ملی پوش با توجه به کیفیت و البته سن پایینش یک خرید مناسب برای پرسپولیس به شمار می رفت. اولین درخشش های این بازیکن در لیگ قهرمانان فصل قبل و به عنوان یار تعویض بود که در دیدار برابر الاهلی نظر هواداران پرسپولیس را به خود جلب کرد. بشار 22 ساله که در اواخر دومین فصل حضور در پرسپولیس به سر می برد، به قدری مورد اعتماد برانکو بوده که قبل از محسن مسلمان در ترکیب سرخپوشان به صورت فیکس قرار می گرفت و حالا هم نسبت به سروش رفیعی در اولویت سرمربی کروات پرسپولیس است. او یکی از معدود خارجی های لیگ ایران است که دو قهرمانی متوالی لیگ برتر را در کارنامه دارد. حضور و درخشش بشار در پرسپولیس، راه را دوباره برای ورود بازیکنان عراقی به لیگ ایران باز کرد. سال ها قبل هم کرار جاسم، عماد رضا و عبدالوهاب ابوالهیل عراقی های خوب لیگ ایران بودند. پس از بشار، طارق همام به لیگ برتر ایران آمد و صحبت هایی مبنی بر ورود چند عراقی دیگر هم مطرح شد.

تعداد بازی در لیگ هجدهم: 16
گل زده: صفر

ولادیمیر کومان (مجارستان / سپاهان)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


هافبک 29 ساله و اوکراینی/مجارستانی سپاهان هرچند کمی دیر به ترکیب این تیم اضافه شد اما از زمان حضورش توانست در خط هافبک سپاهان به بازیکنی کلیدی تبدیل شود. کومان در 16 بازی در لیگ برتر برای سپاهان 3 پاس گل داده و 1 گل هم به ثمر رسانده است. او در جام حذفی هم سه بازی برای سپاهان انجام داد و یکی از بازیکنان اصلی تیمش در راه رسیدن به مرحله نیمه نهایی بود.
کومان هافبکی با سبک و سیاق بازیکنان اروپای شرقی است، بدون حرکات نمایشی، دقیق و منضبط با فوتبالی که ساده اما در خدمت تیم است. او یکی از آن بازیکنان خارجی است که بازی اش مورد توجه امیرقلعه نویی قرار گرفته و البته در تیمی بازی می کند که مدعی قهرمانی است.

تعداد بازی در لیگ هجدهم: 16
گل زده: 1

یوکیا سوگیتا (ژاپن / تراکتورسازی)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


روزی که تراکتورسازی با مالک جدیدش قصد کرد اولین بازیکنی ژاپنی تاریخ فوتبال ایران را به خدمت بگیرد، با توجه به اینکه خیلی از کارنامه و رزومه او در تیم های قبلی اش اطلاعاتی در دست نبود، به طور طبیعی استقبال خاصی از حضور یوکیا سوگیتا نشد. حالا اما این ستاره تکنیکی و سرعتی آنقدر در تراکتورسازی درخشیده که یکی از بهترین بازیکنان خارجی لیگ لقب بگیرد. وینگر 164 سانتی متری و 25 ساله تراکتور در هر بازی با دریبل های زیبا و پاس های استثنایی ای که برای مهاجمان ساخته و پرداخته می کند، بیشتر به چشم می آید. او سرعت بازیکنان مطرح فوتبال ژاپن را دارد و البته برخلاف بازیکنان این کشور که اکثرا در قالب تاکتیک بازی می کنند، سبک بازی اش مبتنی بر تکنیک فردی است و با این شیوه مهره ای قابل اتکا برای تراکتورسازی محسوب می شود. سوگیتا جزو معدود بازیکنان تراکتورسازی است که در دوران هر 3 سرمربی این تیم در فصل جاری(توشاک، تقوی و لیکنز) یار فیکس سرخپوشان بوده و توانایی های خود را بارها نشان داده است.

تعداد بازی در لیگ هجدهم: 18
گل زده: 1

طارق همام (عراق / استقلال)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


یک فصل پس از درخشش بشار رسن در ترکیب پرسپولیس، مدیران استقلال سراغ یک بازیکن عراقی دیگر رفتند. انتخاب آنها بازیکنی تکنیکی بود در پستی نسبتا مشابه بشار و یا کرار جاسم. استقلالی ها که روزهای بدون جپاروف و شجاعیان را پیش رو می دیدند، بهترین انتخاب را برای قسمت تهاجمی خط هافبک خود کردند. طارق همام، علی رغم سن پایینش بسیار باتجربه است. داشتن 53 بازی ملی در سن 23 سالگی کاملا نشان از این پختگی او در سن و سال کم دارد و به همین دلیل شفر به راحتی به این بازیکن اعتماد کرده و در بازی های بزرگ مثل دربی از او استفاده کرده است. همام در سال 97 و لیگ هجدهم بدون شک یکی از بازیکنان برجسته لیگ بود و در سال هایی که استقلال در خرید مهره های خارجی عملکرد قابل قبولی داشته، یکی از خارجی های شاخص این تیم به شمار می رود.

بازی در لیگ هجدهم: 11
گل زده: 1


مهاجمان:


کی روش استنلی (برزیل / ذوب آهن - سپاهان)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


مهاجم بلند قد و قدرتی که از اوایل لیگ هفدهم به فوتبال ایران آمد و به ذوب آهن پیوست، امسال همراه امیرقلعه نویی به سپاهان پیوست و حالا یکی از دوشانس اصلی رسیدن به عنوان آقای گلی است. او فصل قبل و در مجموع 21 بازی که برای ذوب آهن انجام داد 9 گل زد و 2 پاس گل داد اما امسال و تا این زمان از مسابقات لیگ برتر با 12 گل در صدر جدول گلزنان لیگ برتر است. او با فیزیک بدنی مناسب و قدرت سرزنی و همچنین چارچوب شناسی اش تبدیل به مهاجم اول تیم قلعه نویی شده است آن هم در شرایطی که این تیم در این فصل مهاجمانی مثل سجاد شهباززاده، مهرداد محمدی، ساسان انصاری(در نیم فصل به تراکتوررفت) و علی قربانی را در اختیار داشته است اما مهاجم برزیلی اولین انتخاب ژنرال بوده است. دوست صمیمی ژوزه تادئو بازیکن ناموفق برزیلی که زمانی در پرسپولیس بازی می کند نمایشی فراتر و متفاوت تر از دوست تنومندش در فوتبال ایران به جا گذاشته است و بی شک یکی از بهترین های لیگ هجدهم تا این زمان بوده است.

تعداد بازی در لیگ هجدهم: 18
گل زده: 12


آنتونی استوکس (ایرلند / تراکتورسازی)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


از همان اول که آنتونی استوکس با سابقه بازی در کریستال پالاس، شفیلد یونایتد، بلکبرن و سلتیک با تراکتورسازی قرارداد بست، مشخص بود او در خط حمله این تیم مهره ای بسیار قابل اتکا خواهد شد. مهاجم بریتانیایی که البته در سوابق ورزشی اش حاشیه های مختلفی دیده می شود، از نظر فنی بازیکنی توانمند محسوب می شود. اگرچه استوکس حدود 3 ماه به دلیل اختلاف با مدیران باشگاه تراکتورسازی دور از ایران بود اما آنقدر در ادامه روزهای حضور در تمرین خوش درخشیده که یکی از نفرات اصلی تیم منتخب خارجی های لیگ باشد. او مهاجمی چارچوب شناس است که البته خودش را خیلی خوب در موقعیت گلزنی قرار می دهد. این بازیکن در هر بازی فرصت های گلزنی خوبی برای خودش می سازد و اگرچه خیلی هایشان را هدر می دهد اما در امر گلزنی هم موفق است. استوکس 30 ساله با گل های حساسی که برای تراکتورسازی زده نه تنها تیمش را در کورس قهرمانی لیگ برتر قرار داده که حالا خودش هم با 11 گل زده در رده دوم برترین گلزنان لیگ برتر قرار دارد.

تعداد بازی در لیگ هجدهم: 17
گل زده: 11

گادوین منشا (نیجریه / پرسپولیس – استقلال)

بهترین بهترین ها را انتخاب کنید / تیم منتخب خارجی های لیگ حریف می‌طلبد!


مهاجم نیجریه ای سال را با پرسپولیس آغاز کرد و با درخشش خود در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا یکی از عوامل اصلی صعود سرخ ها به فینال لیگ قهرمانان 2018 بود. اوج کار منشا در مصاف برگشت پرسپولیس با الدحیل در تهران رقم خورد که با خونسردی کامل و به ثمررساندن گل سوم پرسپولیس، عملا جواز صعود این تیم به مراحل نهایی و سپس فینال را هموار کرد.


اما برانکو در پنجره زمستانی تمایلی به حفظ این مهاجم نشان نداد تا گادوین منشا در اتفاقی عجیب از اردوی سرخ ها راهی اردوی رقیب دیرینه پرسپولیس یعنی استقلال شود. مهاجم نیجریه ای در استقلال هم روز به روز بهتر ظاهر شد و توانست به یکی از مهره های محبوب وینفرد شفر تبدیل شود. این انتقال در زمستان سر و صدای زیادی به پا کرد که تبعات آن می تواند تا دربی پیش رو کشیده شود.

تعداد بازی در لیگ هجدهم: 16
گل زده: 2

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی