بهزیستی6 میلیارد ریال برای آزمایشات ژنتیک پرداخت کرد


بهزیستی6 میلیارد ریال برای آزمایشات ژنتیک پرداخت کرد

سنندج - ایرنا - معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: در راستای پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت، از اول امسال تاکنون 6 میلیارد ریال از سوی این نهاد برای آزمایش های ژنتیک گروه های هدف در استان پرداخت شده است.

باقر کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: انجام غربالگری و آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج، پیش از بارداری و پس از تولد می تواند در کاهش معلولیت ها بسیار تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه آزمایش های ژنتیک قبل از بارداری برای سه گروه کاملا اجباری است، گفت: خانواده های دارای فرزند معلول، ازدواج های فامیلی و خانواده هایی که در میان بستگان خود فرد معلول دارند گروه هایی هستند که باید حتما قبل از بچه دار شدن آزمایشات ژنتیک را انجام دهند.
معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی کردستان افزود: در حال حاضر هزینه این نوع آزمایش ها بسیار بالاست و برای خانواده هایی که فرزند یا بستگان معلول دارند تقریبا تمام های هزینه های پذیرش، ویزیت و آزمایشات را بهزیستی متقبل می شود.
وی با بیان اینکه از اول امسال تاکنون 6 میلیارد ریال برای انجام این آزمایشات در استان پرداخت شده است، گفت: قبل از انجام آزمایشات نیز مشاورهای ژنتیک متشکل از پزشکان دوره دیده زیر نظارت بهزیستی مشاوره ها و راهنمایی های لازم را به خانواده ها ارائه می دهند.
کرمی یادآور شد: قطعا تولد نوزاد معلول هیچگاه به صفر نمی رسد و در میان ازدواج های غیرفامیلی امکان داشتن فرزند معلول بین سه تا پنج درصد است اما در ازدواج های فامیلی این ریسک تصاعدی بالا می رود ضمن اینکه داشتن فرزند معلول در هر 2 خانواده این ریسک را بسیار بالاتر می برد.
وی اظهار داشت: گاهی در میان ازدواج های فامیلی یک ژن خوب هم تصاعدی بالا می رود اما معمولا اکثر معلولیت هایی که مورد بررسی قرار می گیرد بیش از 70 درصد آن مربوط به اینگونه ازدواج ها است.

** صدور مجوز سقط درمانی
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان به موضوع سقط درمانی به عنوان یکی از راههای جلوگیری از افزایش آمار معلولان در جامعه اشاره کرد و گفت: مجوز سقط جنین درمانی که در سال های اخیر افزایش پیدا کرده که با بررسی کامل پرونده پزشکی مادر، مدارک بارداری و نیز آزمایش های مادر و جنین قابل ارائه است.
وی با بیان اینکه سقط درمانی با سقط غیرقانونی تفاوت دارد، در سقط های غیرقانونی هیچ‌گونه مجوز یا تأییدیه از مرجعی خاص وجود ندارد و تهدید جانی مادر یا مشکلات جنینی نیز مطرح نیست.
کرمی افزود: براساس آمارهای موجود هر ساله مجوز بیش از 20 مورد سقط درمانی در استان صادر می شود ضمن اینکه این عمل قبل از 18 هفتگی و با اتفاق نظرعلما و پزشکان وتائید پزشکی قانونی انجام می شود.

** غربالگری پیش از ازدواج
وی در ادامه به انجام غربالگری های پیش از ازدواج نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات سازمان بهزیستی انجام غربالگری قبل از ورود افراد به پروسه ازدواج است.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح، پرسشگرهای آموزش دیده وارد مدارس دخترانه شده و دانش آموزانی که دارای ریسک بالایی بوده و احتمال می رود پس از ازدواج صاحب فرزند معلول شوند شناسایی می شوند.
وی افزود: از دانش آموزان دختر شناسایی شده در این طرح آزمایش های لازم گرفته شده و به آنان اطلاعات لازم در مورد ژن معیوبی که دارند داده می شود که قبل از ازدواج ملاحظات لازم را در نظر بگیرند.
کرمی یادآور شد: استقرار مشاورهای سازمان بهزیستی در مراکز بهداشتی از طرح های پیش از ازدواج این سازمان است که در آن پرسشنامه هایی توسط پرسشگرها در میان افراد توزیع شده و پس از شناسایی این افراد از این طریق به مراکز دولتی یا خصوصی طرف قرارداد بهزیستی ارجاع می شوند.
وی اضافه کرد: در زمینه غربالگری های پیش از ازدواج محدودیت هایی در برخی شهرستان ها به دلیل نبود پزشک وجود داشت لذا این طرح سال گذشته در شهرستان های مختلف استان توسط پرسشگرها انجام می شد و افراد برای ارجاع به پزشک به سنندج فرستاده می شدند.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان افزود: با توجه به صعب العبور بودن برخی شهرهای استان امسال تصمیم گرفته شد که این طرح در برخی شهرستان ها اجرا نشود اما با برنامه ریزی های انجام شده برای سال آینده تلاش می شود در کل شهرهای استان مراکز ژنتیک دایر شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تمام زوجین در شهرستان سنندج و همچنین دهگلان، کامیاران و قروه بدلیل نزدیکی مسافت با مرکز استان که بخواهند ازدواج کنند غربال می شوند.
استان کردستان دارای سه مرکز در زمینه ارائه خدمات تخصصی ژنتیک است که از این تعداد یک مرکز دولتی که با حضور پزشک متخصص، پزشک عمومی، کارشناس ژنتیک و پذیرش در تمام روزهای هفته فعال بوده و 2 مرکز نیز خصوصی است.
7348 / 3034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی