مرگ فجیع با مواد محترقه دست‌ساز


مرگ فجیع با مواد محترقه دست‌ساز

هم‌زمان با اولین انفجار مرتبط با چهارشنبه سوری، مدیر عامل سازمان آتش نشانی از آماده باش ۴۵٠ نیرو در چهارشنبه آخر سال خبر داد


شهرآرا آنلاین - مهدی قرآنی - با اینکه هنوز چهارشنبه ‌سوری امسال از راه نرسیده ولی شامگاه جمعه اولین حادثه مرگ‌بار مربوط به این شب آتشین در یکی از محلات مشهد به وقوع پیوست که علاوه بر خسارات مالی زیاد جان یک پسر جوان را گرفت.

روز گذشته مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در حاشیه نشست خبری پایان سال خود به ابعاد این حادثه ناگوار اشاره کرد. به گفته حسن جعفری ساعت ٢٢:١٠‌شامگاه جمعه گذشته حادثه‌ای مبنی بر انفجار یک خانه مسکونی به سامانه فوریت‌های ١٢۵ اعلام شد و بلافاصله چند اکیپ راهی محل واقع در بولوار کلاهدوز شدند.

با حضور مأموران در محل و بررسی‌های اولیه مشخص شد کانون حادثه خانه‌ای مسکونی است که به دلیل شدت موج انفجار بخش زیادی از دیوار‌های آن تخریب و شیشه‌های چند منزل مسکونی دیگر نیز شکسته شده است. با توجه به اینکه بخشی از محل حادثه در زیر حجم زیادی از حریق قرار داشت، مأموران اطفایی برای فرونشاندن زبانه‌های سرکش آتش و جلوگیری از سرایت آن به منازل مسکونی مجاور وارد عمل شدند.

جست‌وجو در کانون حادثه از سوی تیمی دیگر از آتش‌نشانان ادامه داشت تا اینکه بدن بی‌جان پسری جوان در محل کشف شد. تیم عملیاتی با مشاهده جسد، آن را به بیرون از محل حریق و انفجار کشاندند و موضوع را به مقام قضایی اعلام کردند.

با کشف جسد قربانی این حادثه جست‌وجوهای آتش‌نشانان برای یافتن اجساد احتمالی دیگر در این خانه مسکونی ادامه یافت و مشخص شد پدر و مادر متوفی داخل اتاق دیگر این خانه محبوس شده‌اند که بر اثر موج انفجار و تخریب بخشی از دیوار دچار جراحت شده‌اند. جسد قربانی که صورتش به طور کامل متلاشی شده بود، طبق دستور مقام قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد.

با فرو نشستن آتش و رفع خطرات احتمالی، کارشناسان آتش‌نشانی برای تعیین علت حادثه پا به کانون انفجار گذاشتند که پس از بررسی‌های کوتاهی مشخص شد این حادثه مرگ‌بار ناشی از انفجار موادمحترقه دست‌ساز بوده است. علاوه بر این مقدار زیادی موادمحترقه دست‌ساز غیر‌مجاز نیز در این منزل کشف و برای صورت جلسه تحویل عوامل انتظامی شد. با کشف موادمحترقه و نوع انفجار مشخص شد که فرد قربانی جوانی نوزده‌ساله و دانشجو بوده که در حال آماده‌سازی و ساخت موادمحترقه دست‌ساز این انفجار مهیب رخ داده است.قربانی تک فرزند این خانواده بود.

آماده‌باش ۴۵٠آتش‌نشان

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی در ادامه این نشست خبری به اقدامات آتش‌نشانی برای چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و افزود: در این ایام بین ۴٠٠‌تا ۴۵٠نیروی آتش‌نشان در ۵٠ایستگاه سطح شهر در هر شیفت کاری فعال هستند تا در صورت بروز حادثه بلافاصله وارد عمل شوند. همچنین در این ایام ٢۵٠دستگاه تجهیزات عملیاتی و ۴٠دستگاه تجهیزات پشتیبانی برای کاهش میزان خسارات و کنترل و کاهش تلفات در نظر گرفته شده است.

حسن جعفری با اشاره به حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته بیان کرد: چهار‌شنبه آخر سال گذشته بیش از ١۵هزار ارائه خدمت به شهروندان داشتیم که این میزان نسبت به سال ٩۵‌حدود ۵٠درصد افزایش داشته است. در چهارشنبه‌سوری سال ٩۶‌تعداد ٨٣‌خودرو دچار حریق شده بودند که با اقدام آتش‌نشانان برطرف شد.

وی با بیان اینکه تاکنون دوره‌های آموزشی زیادی با محوریت کاهش آسیب در چهار‌شنبه‌سوری برای نوجوانان و جوانان مشهدی برگزار کرده‌ایم، بیان کرد: از ابتدای امسال ٩٠٠‌مدرسه و ٣۵٠مهد‌کودک در مسیر این آموزش‌های پیشگیرانه قرار گرفته‌اند. در ایام چهارشنبه آخر‌سال هم مأموران ما از چند روز پیش به ١٠٠مدرسه، آموزشگاه و مهد‌کودک مراجعه کرده‌ ‌اند و توصیه‌های ایمنی را به مسئولان این مراکز و همچنین دانش‌آموزان ارائه داده‌اند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در ادامه به برنامه‌های آتی سازمان آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته ١٨دستگاه ماشین‌آلات تخصصی و ٢دستگاه بالابر خریداری و به‌زودی به بدنه این سازمان افزوده می‌شود.

همچنین سال ٩٨‌برای آتش‌نشانان سال خوبی خواهد بود چرا که طبق مصوبات شورای شهر بودجه سال آینده ٢۵۵میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که به نسبت سال گذشته ۴٨‌درصد افزایش دارد. علاوه‌بر‌این ساخت ۵ایستگاه جدید آتش‌نشانی در دستور کار قرار گرفته است و در تلاشیم تا پایان سال ٩٨ به بهره‌برداری برسد.

کمبود ۵٣٠آتش‌نشان

جعفری در بخش دیگری از این نشست از برخی مشکلات سازمان آتش‌نشانی پرده برداشت و بیان کرد: با توجه به گسترده شدن فعالیت آتش‌نشانی در مشهد، امروز با کمبود ۵٢٩نیروی آتش‌نشان روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به ٧۵‌هزار و ۴٨۶‌تماس تلفنی برقرار شده طی ١١ماه امسال، گفت: یکی از معضلات امروز آتش‌نشانی تماس‌های مزاحمی است که با مرکز فوریت‌های ١٢۵برقرار می‌شود. امسال ۵٨درصد از تماس‌های برقرار شده متأسفانه مزاحمت‌های تلفنی بوده و ٣٢درصد خبر غیر‌مرتبط، ١٠درصد خبر مرتبط که تنها ٢درصد از آن شرایط عملیاتی شدن را داشته است. امسال ١۵هزار و ١٢١مورد عملیات به وسیله همکاران ما در مشهد و حوالی آن به انجام رسیده که ۵٩٩٠‌مورد از آن‌ها عملیات حریق و ١١٣١‌مورد حادثه بوده است.

به گفته جعفری، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته به طور میانگین روزانه ۴۵حادثه در مشهد اتفاق می‌افتد که ١٨‌مورد از آن مربوط به آتش‌سوزی است و ٢٧‌مورد دیگر نیز حوادث مختلفی همچون محبوسی، برق‌گرفتگی و تصادفات می‌باشد. امروزه سوزاندن ضایعات رتبه اول حوادث حریق ما را به خود اختصاص داده است که افرادی بدون توجه به محیط به آتش‌زدن برخی خار و خاشاک و ضایعات اقدام می‌کنند و سپس آتش را به حال خود رها کرده و محل را ترک می‌کنند که اغلب همین امر موجب دود‌گرفتگی برخی خانه‌ها و یا آتش‌سوزی شده است.

مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد گفت: محبوسی در آسانسور از مهم‌ترین حوادثی است که این روزها رو به افزایش است. متأسفانه به دلیل کنترل نکردن به‌موقع و تعمیر و نگهداری نکردن مطلوب از این تجهیزات، امسال شاهد ٢۵٠٠‌مورد محبوسی در آسانسور بوده‌ایم که با اقدام به موقع همکاران ما رفع خطر شده است. گیر‌کردن حلقه انگشتری بدلی نیز رتبه دوم حوادث ما هستند که افراد بی‌توجه به جنس زیورآلات آن را داخل انگشت خود می‌کنند.

﷯وی در پایان به مصدومان و متوفیان امسال اشاره کرد که از ابتدای فروردین ماه تاکنون ٨١۴‌نفر در حوادث مختلف مصدوم شده‌اند و برای مراحل درمان به بیمارستان انتقال یافته‌اند. در این مدت متأسفانه ٩٠نفر طی حوادث و حریق جان باخته و ٩٧۴۶نفر نیز طی عملیات مأموران ما نجات یافته‌اند. علاوه‌بر‌این ٣١‌هزار و ۴۴۴ بازدید با محوریت پیشگیری از وقوع حادثه از مدارس، اماکن اقامتی و مراکز تجاری شده است که ١٢‌هزار و ٨٧٠‌محل تأییدیه آتش‌نشانی را نداشته و ١٣‌هزار و ٨٠٠‌محل نیز پس از دریافت اخطار نواقص خود را رفع کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند