8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی


8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی

الگوی لباس مجلسی از جمله لباس های مورد علاقه ی بانوان ایرانی برای شرکت در مجالسی همچون عروسی و نامزدی نوشته 8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی اولین بار در روچی. پدیدار شد.

۸ ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی
امتیاز خود را ثبت کنید

الگوی لباس مجلسی

از جمله لباس های مورد علاقه ی بانوان ایرانی برای شرکت در مجالسی همچون عروسی و نامزدی لباس مجلسی است. لباس مجلسی دارای طرح ها و رنگ های متنوعی است و بسته به سلیقه ی افراد مدلی که هر فرد می پسندد متفاوت است. به دلیل علاقه ی زیاد بانوان ایرانی و به طور کلی بانوان، لباس مجلسی فروش بالایی دارد و همان طور که می دانید لباس مجلسی هایی دارای فروش بالا هستند که جنس پارچه، دوخت مناسب و طرح زیبایی داشته باشند، به همین دلیل افرادی که در حرفه ی خیاطی فعالیت می کنند باید در انتخاب پارچه و دوخت لباس مجلسی دقت زیادی داشته باشند ما نیز در این سری از آموزش های سایت روچی قصد داریم شما را با چند ترفند مهم در زمینه ی رسم الگوی لباس مجلسی آشنا کنیم، پس در ادامه ی این آموزش همراه ما باشید.

8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی

کارشناس فروش الگو روچی

(مشاوره و سفارش)

همراه

9197575094

خط شماره ۲ - ۳ خط

21-88686984
8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی

پنس سرشانه

اولین نکته و ترفندی که در مورد رسم الگوی لباس مجلسی به آن توجه داشته باشید این است که باید از الگویی برای دوخت لباس مجلسی استفاده کنید که پنس سرشانه داشته باشد، به دلیل این که پنس سرشانه باعث می شود که ایرادهای اندامی را روی الگوی لباس مجلسی پیاده کنید.

لازم به ذکر است که لباس های مجلسی باید کاملا غالب بدن باشند به همین دلیل استفاده از پنس سرشانه در الگو باعث می شود که ایرادهای اندامی با دقت بیشتری روی الگو پیاده شود.

8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی

استفاده از الگوی دو

دومین نکته ای که باید در رسم الگوی لباس مجلسی به آن توجه داشته باشید این است که در متدهایی مانند متریک برای دوخت لباس هایی مانند مانتو از الگوی ۵ استفاده می شود، اما برای دوخت لباس مجلسی باید از الگوی ۲ استفاده کرد، شماره ی الگو به معنای آزادی لباس است یعنی الگوی ۵، آزادی ۵ سانتی متری دارد.

اما چون لباس های مجلسی باید کاملا جذب بدن باشند باید از الگوی ۲ برای لباس های مجلسی استفاده شود. به دلیل اهمیت این الگو قبل از این که به سراغ نکته ی بعدی رسم الگوی لباس مجلسی برویم نحوه ی تبدیل الگوی ۵ به الگوی ۲ را مورد بررسی قرار می دهیم.

تبدیل الگوی ۵ به الگوی ۲

به دلیل این که الگوی ۵ برای بیشتر لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد برای این که بتوان از این الگو برای لباس مجلسی استفاده کرد و آن را به الگوی ۲ تبدیل کرد باید مراحلی طی شود:

ابتدا از خط سینه به اندازه ی ۱٫۵ سانتی متر به سمت داخل می رویم و علامت می زنیم از خط کف حلقه نیز به اندازه ی ۱ سانتی متر به سمت بالا می رویم و علامت می زنیم در مرحله ی سوم از خط کمر به اندازه ی ۰٫۵ سانتی متر به سمت داخل می رویم و علامت می زنیم به اندازه ی دو میل و نیم یعنی ۰٫۲۵ سانتی متر از خط باسن داخل می شویم و علامت می زنیم در نهایت نوبت به خط حلقه آستین می رسد که باید تا نقطه ی موازنه خط حلقه استین را اصلاح کرده و پهلوی جدید را رسم می کنیم

پنس زیر سینه ماهیچه ای

در برخی از لباس های مجلسی نیاز است که پنس زیر سینه ماهیچه ای داشته باشد، برای ماهیچه ای کردن پنس زیر سینه، باید ابتدا پهنای ساسون را از جدول اندازه گیری پیدا کنید. برای مثال اگر پهنای ساسون سایز ۳۸، ۷ سانتی متر است باید به اندازه ی ۷ سانتی متر از بالای پنس زیر سینه پایین بیاییم و به اندازه ی ۰٫۵ سانتی متر به سمت راست و ۰٫۵ سانتی متر به سمت چپ خارج می شویم و برای تکمیل کار قسمت موازنه ی سینه را به این ۰٫۵ سانتی متری ها متصل می کنیم و در نهایت انتهای آن ها را به پنس در قسمت کمر وصل می کنیم.

8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی

پنس لقی پروانه

ترفند دیگری که می خواهیم در مورد رسم الگوی لباس مجلسی به آن اشاره کنیم پنس لقی پروانه است، این پنس غالبا در لباس های مجلسی بسته می شود. این کار برای این انجام می شود که قسمت بین سینه ها کاملا بخوابد تا لباس کاملا قالب بدن باشد.

8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی

لباس های دکلته

یکی از انواع مدل های لباس مجلسی، لباس دکلته است، لباس های دکلته نیز خود اشکال مختلفی دارند، اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای این که بتوانید شکل بالای لباس را بهتر در بیاورید باید پنس سرشانه را ببندید و به زیر سینه منتقل کنید. اما به یاد داشته باشید که اول باید حتما پنس سرشانه را بزرگ کنید و سپس آن را فرانسوی کرده و در نهایت طرح یقه را بزنید.

8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی

طرح لباس های دکلته

برای این که بتوانید لباس های دکلته خوبی بدوزید پیشنهاد می کنیم که طرح لباس دکلته ی خود را خیلی پایین نزنید، برای زدن طرح دکلته بهتر است طرح دکلته ی خود را دو تا سه سانتی متر بالاتر از حد دلخواه خود بزنید، در نهایت پس از این که پهلوها را دوختید خط طرح خود را کوک بزنید و پرو کنید.

اما اگر پس از پرو کردن لباس دکلته ی خود متوجه شدید لباس بسته است یا به عبارتی دکلته خیلی بالاست می توانید آن را بازتر کنید ولی اگر لباس در ابتدا خیلی باز باشد دیگر راهی برای اصلاح لباس وجود ندارد. نکته ای بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که برای یقه دکلته و سایر یقه ها زیاد یقه را باز نکنید و این که در هنگام برش لباس زاپاس زیادی بگذارید این کار باعث می شود که بتوانید طبقه سلیقه ی خود بازی یقه را مشخص کنید و در نهایت نیز می توانید زاپاس های اضافی لباس را قیچی کنید.

استفاده از الگوی آستری برای لباس های مجلسی

نکته ی دیگری که باید برای الگوهای لباس مجلسی به آن توجه داشت این است که استفاده از آستر باعث خوش فرم تر شدن لباس می شود. برای استفاده از آستر برای لباس های مجلسی باید در مرحله ی دوخت سجاف یا آستر هم برای لباس برش زده شود. لازم به ذکر است که الگوی آستری کاملا مشابه با الگوی بالاتنه است اما تنها تفاوت این دو الگو این است که برش عمودی بسته می شود و به قسمت ساسون یا پایین سینه منتقل می شود.

نکته ی دیگری که در مورد استفاده از آستر در لباس های مجلسی به آن اشاره کرد این است که دقت کنید که جای آستر و پنس سرشانه در بالاتنه یکی نباشد چون این کار باعث می شود که دو درز روی هم بیافتند و باعث خراب شدن شکل لباس می شود.

8 ترفند جالب و کاربردی در رسم الگوی لباس مجلسی

استفاده از آستر همرنگ لباس مجلسی

همان طور که گفتیم استفاده از آستر باعث خوش فرم تر شدن لباس می شود، اما در انتخاب آستر باید چند نکته را مدنظر داشته باشید و آن این است که آستر حتما باید هم رنگ لباس باشد و حتی در مواردی که پارچه نازک است می توان از آستری استفاده کرد که دقیقا هم جنس پارچه ی اصلی باشد.

اما اگر رنگ استری که برای لباس مجلسی مورد استفاده قرار داده اید با پارچه ی اصلی متفاوت است یا با هم، همخوانی ندارند بهتر است قسمت بالای لباس را از جنس پارچه ی اصلی بدوزید که در لباس هایی مانند لباس های دکلته بهتر است ۶ سانت بالای لباس را برای دوخت استر از جنس پارچه ی اصلی اختصاص دهید، این کار باعث می شود وقتی لباس های آستر از داخل لباس مشخص می شود لباس شکل بدی به خود نگیرد و ظاهر مناسبی داشته باشد.

اگر به دنبال نکات و آموزش های بیشتری در زمینه ی خیاطی و رسم الگوی خیاطی هستید می توانید به سایت روچی مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)