دارایی خود را به صندوق امانات بانک‌ها بسپاریم؟


دارایی خود را به صندوق امانات بانک‌ها بسپاریم؟

در روزهای پایانی سال به واسطه خالی بودن بسیاری از منازل و محل کسب و کار، بسیاری از افراد اجاره صندوق امانات بانک‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهند که اجاره این صندوق‌ها از 50 هزار تا 65 میلیون تومان متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بررسی اخبار اقتصادی روز جاری ایسنا نشان از آن دارد که عموم خوانندگان اخباری در رابطه با هزینه اجاره صندوق امانات بانکی، مالیات بر ارث، مخالفت قطعه سازان با تصمیم بانک مرکزی، صحبت‌های حقوقی وزیر کار و رفاه اجتماعی، سقف برداشت از دستگاه‌های خودپرداز، اتمام پروژه مسکن مهر، ارزش دلار، افت ارزش پول ملی، افتتاح دو پالایشگاه پارس جنوبی توسط رئیس جمهور و ماجرای مؤسسات مالی غیرمجاز را مورد توجه قرار داده‌اند.

در روزهای پایانی سال به دلیل افزایش حجم سفر و خالی ماندن منازل حجم تقاضا برای صندوق‌های امانات بسیار افزایش می‌یابد که بانک‌های مختلف با توجه به شرایط خود شرایط و اجاره بهای متفاوتی را در نظر گرفته‌اند که با توجه به بررسی‌های ایسنا به طور میانگین برای اجاره بهای سالانه برای صندوق‌های امانات کوچک از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، صندوق‌های متوسط از ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و صندوق‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و اجاره‌بهای سالانه یکی از صندوق‌های امانات خیلی بزرگ بیش از ۶۵ میلیون تومان و ودیعه‌ای بالغ بر ۵۲۶ میلیون تومان دارد.

بررسی‌های میدانی از صندوق امانات بانک‌ها نشان از آن دارد که صندوق امانات برخی شعب بانکی ظرفیت خالی ندارند و استفاده از صندوق امانات دارای شرایط خاصی همچون افراد برای استفاده از صندوق امانت در هر بانک، باید یک حساب در آن بانک داشته باشند؛ به عبارت دیگر بانک‌ها صندوق امانات را فقط به مشتریان خود ارائه می‌دهند. همچنین متقاضیان صندوق امانات در بانک‌ها باید مبلغی را به عنوان اجاره بهای صندوق به بانک مورد نظر بسته به شرایط و تعرفه‌های آن بانک پرداخت کنند. مضاف بر آن مبلغی نیز به عنوان ودیعه از سوی بانک‌ها از مشتریان گرفته می‌شود که این مبلغ معمولاً تا هشت برابر مبلغ اجاره است و در صورتی که فرد هیچ‌گونه بدهی به بانک نداشته باشد، پس از اتمام مدت قرارداد اجاره صندوق به فرد بازگشت داده می‌شود.

اقلامی که مالیات بر ارث به آنها تعلق می‌گیرد

یکی از مباحثی که همواره برای عموم افراد جالب و همراه با سوالات متعددی است، بحث دریافت مالیات و مالیات بر ارث است که طبق قانون مالیات بر وجوه بازنشستگی و وظیفه، پس‌انداز خدمت و مزایای پایان خدمت، بیمه‌های اجتماعی و وجوه پرداختی توسط مؤسسات بیمه یا کارفرما از جمله اموالی هستند که مطابق قوانین مالیاتی، مشمول مالیات بر ارث نمی‌شوند. حال جای سوال دارد که به چه اموالی مالیات بر ارث تعلق می‌گیرد که ایسنا در قالب گزارشی به این موضوع پاسخ داده است که در این میان از نظر قانون مالیات‌های مستقیم سه طبقه پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد در طبقه اول وراث، اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها در طبقه دوم وراث و عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها در طبقه سوم وراث قرار می‌گیرند.

تصمیم بانک مرکزی به مذاق قطعه سازان خوش نیامد

طبق مصوبه هیئت دولت قرار بود ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت ۴,۰۰۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۷,۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به صورت ارزی (۸۴۴ میلیون یورو) در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد. اما در آخرین تصمیم‌گیری بانک مرکزی اعلام شده که مبلغ ارزی که معادل ۸۴۴ میلیون یورو است با بازپرداخت آن باید ۹ ماهه و به قیمت روز تسویه شود که انجمن قطعه سازان به نمایندگی از قطعه سازان با این موضوع مخالف هستند در این رابطه بیگلو- دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است: اگر اکنون نرخ یورو ۱۰ هزار تومان باشد، ممکن است در زمان بازپرداخت نرخ آن به ۲۰ هزار تومان برسد؛ لذا پیشنهاد ما این است که این مبلغ همانند ۴,۰۰۰ میلیارد تومان اولیه به صورت ریالی در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد.

علامت سوال پیش روی کارگران

در روزهای اخیر قرار بر آن بود تا جلسات متعددی برای تعیین دستمزد کارگان برگزار شود اما هیچ کدام به نتیجه نهایی نرسید و همچنان کارگران در انتظار تعیین دستمزد خود هستند، از سوی دیگر در سال جاری در پی نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت و دولت و مجلس به دنبال آن هستند تا از طریق مصوبات مختلف قدرت خرید کارمندان و عموم مردم جامعه را افزایش دهند، از این برنامه‌ها می‌توان به افزایش ۴۰۰ تومانی و ۵ تا ۱۰ درصدی حقوق کارمندان، بازگشت کوپن الکترونیکی و حذف یارانه پنهان ارزی اشاره کرد. حال در روز جاری شریعتمداری که زمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت بود و فعالیت آن همراه با اعتراضاتی از سوی مردم، فعالان و نمایندگان مجلس بود، در لباس وزیر کار و رفاه اجتماعی به ایسنا گفته است، سال آینده دارندگان درآمد ثابت باید از زندگی بهتر و عزت مند تری برخوردار شوند.

او تنها به این جمله بسنده کرده و ادامه داده که باید اقشار مختلف جامعه که درآمد ثابت و متوسطی دارند، مورد توجه جدی قرار گیرند و هیچ گونه اطلاعاتی در رابطه با برنامه‌ها و اقداماتی که در این زمینه باید انجام گیرد ارائه نکرده است، حال جای سوال دارد با توجه به اینکه نتوانسته‌اند جلسات تعیین نرخ دستمزد را به نتیجه نهایی برسانند، چگونه قرار است تا در سال آینده دارندگان درآمد ثابت از زندگی عزتمندی برخوردار شوند.

سقف برداشت از عابربانک ۵۰۰ هزار تومان شد

هر ساله در روزهای پایانی سال بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها اقدام به اجرای برخی برنامه‌ها می‌کند که از این برنامه می‌توان به افزایش سقف برداشت از بانک‌ها و عرضه اسکناس نو اشاره کرد، عرضه اسکناس نو از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا دوشنبه هفته جاری ادامه دارد و از روز آینده سقف برداشت از خودپردازها به ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

بسیاری از افراد به دنبال آن هستند که سقف برداشت در طول سال بیش‌تر از ۲۰۰ هزار تومان فراتر رود که همواره نظام بانکی با این موضوع مخالفت کردند و معتقدند که از بعد امنیتی نباید سقف برداشت افزایش یابد.

اتمام مسکن مهر در ۵ استان

مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ کلید خورد که به گفته مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تا کنون در چهار استان جشن اتمام مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر انجام شده و فروردین ۱۳۹۸ نیز در خراسان جنوبی این اتفاق می‌افتد. که با این حساب د ر ۵ استان پروژه مسکن مهر به اتمام خواهد رسید. در کنار این موضوع وی از امضا تفاهم نامه‌ای با بنیاد مسکن خبر داد و گفت: تفاهم نامه با بنیاد مسکن درباره حاشیه‌نشینی استان سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دارد که برکات آن را در سال ۱۳۹۸ خواهیم دید.

ارز تغییر مسیر داد

پس از یک هفته کاهش در بازار ارز، قیمت ارزهای مختلف در بانک‌ها و صرافی‌ها روند صعودی به خود گرفت، شعب ارزی بانک‌ها امروز (۲۵ اسفند) هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۷۱۲ تومان می‌خرند که نسبت به هفته گذشته که ۱۲ هزار و ۴۷۹ تومان بود، حدود ۲۳۰ تومان افزایش قیمت دارد. قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است که نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت بیش از ۳۰۰ تومانی داشته است. همچنین امروز قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۹۰۶ تومان اعلام شده است.

افتتاح دو پالایشگاه در پارس جنوبی

در دولت یازدهم و دوازدهم، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت تمام همت خود را بر آن گذاشت تا ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی به بیشترین حد ممکن برساند و تا به امروز بیش از ۲۰ فاز از میدان گازی پارس جنوبی افتتاح شده و میزان برداشت ایران و قطر به برابری رسیده است، حال این تفاسیر بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه‌های گازی طرح توسعه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی فردا با حضور رئیس‌جمهوری در استان بوشهر برگزار می‌شود. با تکمیل عملیات اجرایی چهار ردیف شیرین‌سازی گاز در هر یک از بخش‌های خشکی دو طرح توسعه‌ای پارس جنوبی، پالایشگاه فاز ۱۳ با ظرفیت شیرین‌سازی روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب و فازهای ۲۲ تا ۲۴ هم با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز، به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

داستان ادامه دار غیر مجازها

ماجرای فعالیت غیر مجازها همچنان در نظام بانکی کشور ادامه دارد و در روز جاری دومین جلسه رسیدگی به تخلفات چهار مؤسسه مالی منحل شده، برگزار شد، به گفته سال گذشته جوادی مدیرعامل مؤسسه ملل که حدود ٤٧٠٠ میلیارد تومان سپرده در مؤسسه وحدت (آرمان) از حدود ٣٧٤ هزار و ٢٠٦ نفر جذب شده بود که از این رقم حدود ٥٠٠ میلیارد تومان تسهیلات بود، اما ٤٢٠٠ میلیارد تومان دیگر در دسترس نبود.

به گفته وی، در مرحله اول تعیین تکلیف سپرده سه میلیون را شروع کردیم که هرچه بود با سود پرداخت کردیم، در مرحله دوم تا سقف ١٠٠ میلیون پیش رفتیم که سود آن‌ها تا ١٥ درصد تعدیل شد. در مرحله سوم هم بالای ١٠٠ میلیون را مجوز پرداخت تا ١٠٠ میلیون گرفتیم و انجام شد که در مجموع حدود ٢٧٥٠ میلیارد تومان پرداخت شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق