نشانه‌های فرد وسواسی چیست ؟


نشانه‌های  فرد  وسواسی  چیست ؟

یک روانشناس گفت:فردوسواسی حتی زمانی که کار‌های تکراری راانجام می‌دهدبازهم رضایت نداردوفقط یک آرامش موقت به دست می‌آورد.

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، رقیه نوری پور لیاولی در خصوص اختلال وسواس در خانم‌ها و مشکلات آن اظهار کرد: وسواس یک اختلال روانی است که فرد مبتلا مجبور به تکرار برخی از رفتار‌ها و افکار می‌شود.

نوری پور بیان کرد: افرادی که مبتلا به وسواس هستند ممکن است رفتار‌های اجباری، وسواس فکری و یا هر دو را داشته باشند. وجود این علائم می‌تواند زندگی زناشویی،کار و روابط اجتماعی را مختل کند و تحت فشار قرار دهد در واقع وسواس فکری، افکار ناخواسته‌ای هستند که باعث اضطراب در فرد می‌شود.این روانشناس گفت: علایم افراد وسواسی شامل، عدم کنترل در رفتار‌های تکراری، حساسیت نسبت به نظم اشیاء، پرخاشگری، خودآزاری، ترس از میکروب و آلودگی و توجه بیش از حد به محدودیت‌های جنسیتی و مذهبی می‌شود.

وی بیان کرد: فرد وسواسی حتی زمانی که کار‌های تکراری را انجام می‌دهد باز هم رضایت ندارد فقط یک آرامش موقت به دست می‌آورد؛ اکثر افراد وسواسی به خرافات معتقد هستند.این روانشناس گفت: همچنین این افراد تیک‌ها مثل صاف کردن صدای بیش از حد معمول، خرناس کردن، درآوردن صدا‌های خاص و واکنش‌های ناگهانی دارند و حرکات کوتاه و تکراری مثل حرکت چشم، صورت، سر و شانه از خود نشان می‌دهند.

نوری پور اظهار داشت:در درمان افراد وسواسی؛ خود کمک کننده بودن از سوی فرد دارای وسواس مسئله مهمی است به عنوان مثال فرد با مطالعه کردن، ورزش کردن، تلفنی صحبت کردن، حواس خود را پرت کنند و به مسئله‌ای که باعث ایجاد رفتار‌های وسواسی می‌شوند، فکر نکنند.

این روانشناس در ادامه تصریح کرد: فرد وسواسی افکار وسواسی خود را به چالش بکشد و یا این افکار را یادداشت و فکر کند آیا این رفتار‌های تکراری لازم و ضروری است؟، برای مقابله با اختلال وسواسی باید منشا شروع این افکار را پیدا کینم.

وی گفت: فرد باید یاد بگیرید اضطراب خود بدون انجام رفتار‌های تکراری کنترل و از تمرین‌های آرام سازی، ذهن آگاهی و شیوه‌های تفکر استفاده کند؛ فرد با ورزش کردن می‌تواند اظطراب خود را کاهش دهد در نتیجه راحت‌تر می‌تواند با افکار تکراری مقابله کند.نوری پور اشاره کرد: این افراد از تنهایی دوری کنند چرا که از مسائل کمک کننده برای حل این مشکل است این افراد باید به خود تکرار کنند این افکار منبع بیرونی ندارد و فقط منبع درونی دارد.

این روانشناس بیان کرد: یکی از تکنیک‌های مهم برای درمان اختلال وسواسی مواجهه سازی است؛ در این تکنیک فرد با چیز‌هایی که از آن اجتناب می‌کند، روبه رو می شود و از انجام کار‌های مانند چک کردن، شستن، قرینه کردن کاملا خودداری می‌کند و گاهی اوقات از دارو درمانی استفاده می‌ شود.

وی در نهایت خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به وسواس خواب کافی و از دامنه‌ی دوستی و روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشند، از موارد استرس زا و سرزنش خودداری کنند؛ همچنین این افراد به تنهایی برای رفع این مسئله اقدام نکنند و از روانشناسان که در این حیطه فعالیت می‌کنند کمک بگیرند.

خبرنگاران جوان

2025

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا