سفری لذت بخش به شهرستان بن


سفری لذت بخش به شهرستان بن

اگر در ایام نوروز تاکنون موفق نشده‌اید به شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری سفر کنید، خوب است شهرستانی با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار را برای گشت و گذار انتخاب کنید.

به گزارش ایسنا، شهرستان بن با مرکزیت شهر بن دارای دو بخش، دو شهر و چهار دهستان و با ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریا قرار دارد.

گردشگاه گرداب بن، منطقه حفاظت شده شیدا، حاشیه دریاچه سد زاینده‌رود، پیست اسکی روستاهای بارده و شیخ شبان و … از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان بن محسوب می‌شود.

مهم‌ترین اماکن تاریخی- مذهبی این شهرستان شامل قلعه محمدحسن‌خان بختیاری در روستای بارده، امامزاده سید محمد بارده، امامزاده سید بهاء‌الدین روستای شیخ شبان، امامزاده حارث بن علی روستای جمالو، امامزاده بابا محمد بن، پل‌های تاریخی شهر بن، پل و حمام روستای بارده و … است.

از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به انواع لبنیات، عسل و … اشاره کرد.

حاشیه سد زاینده‌رود و آبگیر بن

سفری لذت بخش به شهرستان بن

سد بتونی قوسی زاینده‌رود، در شهرستان بن و سامان، بر روی رودخانه زاینده‌رود در محلی به نام آبادچی که در ۶۰ کیلومتری سرچشمه زاینده‌رود قرار دارد، بنا شده است.

حاشیه رودخانه زاینده‌رود به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی مورد توجه گردشگران بوده است.

آبگیر بن (معروف به گرداب بن) در شهر بن و در فاصله ۲۳ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.

این مکان با چشم‌اندازی زیبا و ویژگی‌های منحصر به فرد، یکی از جاذبه‌های شهرستان بن و محل مناسبی برای تفریح و استراحت گردشگران بوده و دارای امکانات و تسهیلات مناسبی از جمله سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، تلفن عمومی، پارکینگ، آلاچیق، سکوی نشیمن، قایق‌رانی، مغازه اغذیه فروشی، جاده آسفالت و … است.

امامزاده محمد روستای بارده

سفری لذت بخش به شهرستان بن امامزاده محمد روستای بارده

بقعه با شکوه این امامزاده در کنار روستای بارده از توابع شهرستان بن، در ۵۳ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده و چشم‌انداز آن فوق‌العاده زیبا و دیدنی است.

اصل بقعه متعلق به دوره صفویه است و دارای امکاناتی از قبیل جاده آسفالت، آب آشامیدنی، پارکینگ، سکوی نشیمن، آلاچیق و … است.

بقعه با شکوه امامزاده سید بهاء‌الدین محمد شیخ شبان در دو کیلومتری روستای شیخ شبان در شهرستان بن و در ۴۴ کیلومتری شهرکرد واقع شده که این بنا متعلق به دوره صفویه است.

بنای امامزاده بابا پیر احمد بن متعلق به دوران قاجار است که در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر بن، ۳۷ کیلومتری شهرکرد و در کنار رودخانه زاینده‌رود واقع شده است.

گنبد این بنا از نوع گنبدهای دوپوش است که به صورت رک ساخته شده و نقاشی‌های مذهبی فضای درونی آن را پوشش می‌دهد، از دیگر متعلقات این بنا می‌توان به ایوان، ضریح و صحن اشاره کرد.

این بنا در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

صنایع دستی بن؛ خاتم و بافته‌های داری

سفری لذت بخش به شهرستان بن عکس دریافتی از خاتم کاری

تزئین سطوح چوبی مانند قاب عکس و تابلو، جعبه دستمال کاغذی و قلمدان و … با استفاده از مواد اولیه گوناگون نظیر فلز، چوب‌های رنگی و استخوان را خاتم‌کاری می‌نامند.

بافته‌های داری و زیراندازها یکی از گروه‌های صنایع دستی را تشکیل می‌دهند که قدمت بسیار طولانی در این شهرستان داشته و نقش بسیار مهمی در این منطقه ایفا می‌کند.

گردشگری ورزشی بن

سفری لذت بخش به شهرستان بن عکس دریافتی پیست اسکی بارده

پیست اسکی بارده در نزدیکی روستای بارده، حدود ۴۳ کیلومتری شمال غرب شهرکرد و پنج کیلومتری جنوب شرق روستای بارده واقع شده و در دامنه‌های شمالی کوه نسارتنگ واقع در جنوب غربی روستای بارده و در یک کیلومتری جنوب جاده آسفالته ارتباطی روستاهای منطقه قرار گرفته که در سال ۸۳ به بهره‌برداری رسید.

دسترسی آسان و نزدیک به مرکز استان از ویژگی‌های این پیست است.

پیست اسکی شیخ شبان که در روستای شیخ شبان احداث شده و فاصله آن تا مرکز استان ۴۵ کیلومتر است.

بالابر این پیست از نوع تله اسکی و طول خط بالابر ۴۷۰ متر است، همچنین ارتفاع نقطه آغازین بالابر، دو هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا