چشم های خیره مانده به در برای رهایی افراد دربند


چشم های خیره مانده به در برای رهایی افراد دربند

شیراز- ایرنا- دختر جوانی که از نیش و کنایه و پرسش های تکراری و آزار دهنده اطرافیان دلش به درد آمده و حتی به ‌دلیل همین بی ‌مهری‌ها قید ازدواج را نیز زده، مانند هزاران خانواده زندانیان جرائم غیرعمد در آستانه سال نو چشم امید به کرم همنوعان خود برای آزادی پدرش بسته است.

در آستانه سال نو چشم امید خانواده های زندانیان جرائم غیرعمد از جمله زهرا، دختر 18 ساله یک زندانی در شیراز، خیره به در مانده تا دست نیک اندیشی عزیزشان را به خانه بازگرداند.
زهرا دختر 18 ساله یک زندانی است که به گفته خودش 13 ماه است هر روز انتظار مردی را می کشد که با دست پر وارد منزل ‌شان شود.
وی که برادری 11 ساله نیز دارد به همراه مادرش بیش از یک سال است که برای آزادی سرپرست خانواده ‌شان به هر دری زده اما هنوز جواب نگرفته و به امید آزادی مرد خانه روزگار سپری می کند.
پدر زهرا به دلیل ارتکاب جرمی غیرعمد ماه‌ها است که در زندان به سر می‌برد و در روزهای پایانی سال، خانواده او سخت دلتنگ حضور مرد این خانه هستند.
خانواده زهرا روزهای خوبی را سپری نمی کنند و در این شرایط نگاه معنادار اطرافیان و اقوام نیز تحمل این شرایط را سخت تر نیز کرده است.

** زمانی برای اندوه
زهرا می گوید که رفتن به میهمانی و عروسی در این شرایط برای خانواده‌اش بیشتر به عزا شباهت دارد چون جدا از درد نبود پدر باید زخم زبان و نیش و کنایه اقوام و آشنایان را نیز تحمل کنند.
سرافکندگی مادر در جمع‌های خانوادگی، این دختر جوان را بسیار آزار می دهد زیرا پدر پشت میله‌های زندان است اما خانواده او بین مردم زندگی می کنند.
« پدرت هنوز آزاد نشده؟» زهرا این سوال تکراری را که هر روز در میان درو همسایه و خویشاوندان می شنود، را پتکی می داند که مدام بر سر او و مادرش آوار می شود، سوالی که گاه نیز با طعنه و کنایه همراه است.

** راهی که کج می شود
او می گوید که تصمیم گرفته ازدواج نکند و به همین دلیل تمام خواستگارانش را جواب رد می دهد.
زمانی که دلیل این کارش را جویا شدم، گفت: خیلی برایم گران و سخت تمام می شود زمانی که خواستگارهایم مطلع می شوند که پدرم زندانی است، راهشان را کج می کنند و برای همیشه می روند و به همین دلیل تصمیم گرفته ام که دیگر فکر ازدواج را از سرم بیرون کنم.
به گفته زهرا، او و مادرش بسیار تلاش کرده اند که بدهی پدر را جور کنند اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.
این دختر و خانواده اش چشم امید به دست خیرینی دوخته اند که پدر را به دامان گرم این خانواده چهار نفره بازگرداند.

** کوله باری از مشکلات بر دوش خانواده زندانیان
محمدعلی پسر یک زندانی است که تمایل ندارد نام خانوادگی اش منتشر شود، او به خبرنگار ایرنا می گوید که خانواده او و بسیاری دیگر از زندانیان شرایط خوبی ندارند و با انواع سختی ها مواجه هستند و کوله باری از مشکلات را به دوش می‌کشند.
او دلتنگی را تنها یکی از مصائبی می داند که خانواده زندانیان با آن مواجه می شوند و می گوید که باید در زندانی کردن افراد وضعیت خانواده آنها نیز مدنظر قرار بگیرد.
محمدعلی ادامه داد: بسیاری از زندانیان نان آور خانواده هستند و با زندانی شدن سرپرست خانواده همسر و فرزندان آنها با مشکلات جدی روبه رو می شوند که این موارد باید در زمان زندانی کردن افراد مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در حقیقت خانواده زندانیان، زندانی اصلی هستند چون مخارج فرد زندانی را دولت پرداخت می کند و این همسر و فرزندان زندانیان هستند که نان آور خانه خود را از دست می دهند و عملا بی سرپرست و در پی آن با انوع مشکلات ،سختی‌ها و آسیب‌های اجتماعی مواجه می‌شوند.

** خانواده‌هایی محکوم به تاوان
محمدعلی می گوید که در نظام اسلامی شایسته است که در مواقع زندانی کردن سرپرستان خانوار، قانونی برای حمایت جدی خصوصا در زمینه تامین معیشت و مسایل اقتصادی خانواده زندانیان وجود داشته باشد که این قشر که هیچ نقشی در ارتکاب جرائم عمد و یا غیر عمد نداشته اند با مجازات جرم ناکرده مواجه نشوند.
پدر محمدعلی حدود چهار سال است که زندانی شده است. محمد علی اکنون 20 سال سن دارد و از 16 سالگی نان آور خانواده بوده و با دستفروشی روزی خود و خانواده شش نفره شان را تامین می کرده است.
محمدعلی دیپلم ناقص دارد و بعد زندانی شدن پدر به ناچار برای درآوردن هزینه‌های مادر و خواهرانش مشغول کار شده و تحصیل را رها کرده است.
او می گوید که به تنهایی و با دستفروشی قادر به تامین مخارج زندگی و کرایه خانه نبوده و به همین دلیل مادرش و یکی از خواهرانش نیز در یک فروشگاه زنجیره‌ای در شیراز مشغول کار هستند.

** چشم امید خانواده زندانیان به خیرین
محمدعلی و خانواده‌اش مانند زهرا و هزاران خانواده زندانیان جرائم غیرعمد استان فارس و ایران، چشم امیدشان به دست نیک اندیشانی است که در کمک به هم نوع فروگذاری نمی کنند و با آزادی این زندانیان نه تنها یک انسان را از بند می رهانند بلکه خانواده ای را از نابودی محفوظ می دارند.
سرپرستان خانواده هایی که به دلیل شرایط بد اقتصادی، بزهکار و یا بدهکار شده و راهی زندان می شوند و در پی زندانی شدن نان آور خانه، خانواده آنها نیز در معرض جدی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قرار می‌گیرد و با سخت‌ترین شرایط ممکن روبه رو می‌شوند و چه بسا که این موقعیت خود سرآغاز بروز و ظهور جرائم و مجرمان جدیدی در جامعه باشد.

** یکهزار و 381 زندانی جرائم غیر عمد در فارس/ مادران زندانی
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان فارس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این ستاد هم اکنون مسئول آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد این استان است که این کار نیز به همت خیرین، نیک اندیشان و فرهیختگان جامعه انجام می‌شود.
اصغر تراب پور افزود: در حال حاضر هزار و 381 زندانی جرائم غیر عمد در زندان‌های سراسر استان فارس به سر می‌برند که 57 نفر از این تعداد زن و مادر هستند.
تراب‌ پور میزان بدهی زندانیان جرائم غیر عمد استان فارس را 71 میلیارد و 500 میلیون تومان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر مردم و نیک اندیشان همتی برای آزادی این زندانیان انجام دهند می توان با مبالغی کمتر از میزان کلی بدهی نیز این افراد را از بند رها کرد زیرا بسیاری از شاکیان نیز انسان‌های نوع دوستی هستند و این امیدواری وجود دارد که بخشی از طلب خود را ببخشند.
وی با اشاره به روزهای پایانی سال 97 ادامه داد: در آستانه سال جدید قرار داریم و اگر نیک اندیشان این استان همتی ویژه به خرج دهند می توان تعدادی از این زندانیان را به آغوش گرم خانواده‎هایشان بازگرداند.
تراب پور اضافه کرد: ستاد دیه استان فارس در سال جاری 520 زندانی جرائم غیرعمد را با کمک خیرین و نیک اندیشان در سراسر این استان آزاد کرده که مجموع بدهی این افراد 103 میلیارد تومان بوده که حدود 70 درصد این مبلغ را شاکیان بخشیدند و مبلغ 29میلیارد و 800 میلیون تومان نیز به کمک ستاد دیه استان فارس و کشور برای آزادی این زندانیان جمع آوری شد.
وی اشاره کرد: مبلغی معادل 71 میلیارد تومان از بدهی این زندانیان آزاد شده، توسط شاکیان بخشیده شده و حدود یک میلیارد تومان را نیز خود زندانیان تامین کرده‌اند.
تراب پور با بیان اینکه از زمان تشکیل ستاد دیه در استان فارس 10 هزار و 720 زندانی جرائم غیر عمد در سطح این استان توسط این ستاد آزاد شده‌، گفت: لازم است که خیرین همتی مضاعف خصوصا درباره زنان زندانی که جرائم آنها غیر عمد بوده و کلاهبرداری نیست انجام دهند تا تعدادی از این زندانیان در آستانه عید باستانی نوروز آزاد شوند.
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان فارس افزود: اتفاق و حادثه مشابه ممکن است برای هریک از شهروندان رخ دهد لذا می توان با همتی نیک تعدادی از این زندانیان را به آغوش خانواده شان باز گرداند.
وی عنوان کرد: شهروندان می توانند کمک های خود را از طریق شماره کارت 6104337770030961 نزد بانک ملت برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد استان فارس انجام دهند.
تراب پور ادامه داد: تعداد زندانیان جرائم غیرعمد استان فارس در ابتدای سال 97 به هزار و 902 نفر افزایش یافت که این تعداد به هزار و 381 نفر کاهش پیدا کرده است.
ستاد دیه کشور در سال 1369 با هدف ایجاد زمینه آزادی زندانیان تاسیس شد و این ستاد در استان فارس نیز از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرد.
جرم غیر عمد از نظر قانون، فعل یا ترک فعلی است که وقوع آن بدون اراده فاعل بوده، اما به هر حال قانون را نقض کرده است. پس عنصر مادی تشکیل دهنده جرم غیرعمدی، تقصیر مرتکب است.
تقصیر نیز به چهار نوع بی مبالاتی، بی احتیاطی، رعایت نکردن نظام های دولتی و نداشتن مهارت تقسیم می شود.
به این ترتیب و طبق این تقسیم بندی می توان جرایم غیرعمدی را در سه نوع جرایم ناشی از تخلفات رانندگی، جرایم ناشی از تقصیر کارفرمایان و شاغلان به مشاغل پزشکی و مهندسی، صدور چک پرداخت نشدنی خلاصه کرد.

** کارگاه‌هایی برای مقابله با آسیب های اجتماعی در خانواده زندانیان
مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان شیراز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: این انجمن از ابتدای سال جاری تاکنون سه کارگاه آموزشی ویژه خانواده‌های زندانیان شیراز برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار کرده است.
محمود قربانی افزود: 22 اسفند ماه 97 نیز چهارمین کارگاه آموزشی با هدف آشنایی با نحوه مواجهه با آسیب‌های اجتماعی برای خانواده 200 زندانی در شیراز برگزار شد.
وی ادامه داد: بطور متوسط در هر دوره برگزاری کارگاه های آموزشی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی حدود 200 خانواده زندانیان شامل همسر و فرزندان این افراد شرکت می کنند.
9873 /1876
گزارش از محمدامین افشارپور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در