چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟


چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟

انواع دامن دامن ها از نظر شکل به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: دامن کلوش، دامن راسته نوشته چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟ اولین بار در روچی. پدیدار شد.

چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟
امتیاز خود را ثبت کنید

انواع دامن

دامن ها از نظر شکل به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: دامن کلوش، دامن راسته و دامن خمره ای. هر کدام از این دامن با جزئیاتی که در دوخت و رسم الگوی آن ها به کار گرفته می شوند می توانند به دامنی زیبا تبدیل شوند. به دلیل این که الگوی دامن یکی از انواع الگوهای زنانه است، در این سری از آموزش های روچی قصد داریم رسم الگوی انواع مختلف دامن را مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟

کارشناس فروش الگو روچی

(مشاوره و سفارش)

همراه

9197575094

خط شماره ۲ - ۳ خط

21-88686984
چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟

اندازه های مورد نیاز برای دامن

همان طور که می دانید قبل از رسم الگو باید اندازه های مورد نیاز برای رسم الگو اندازه گیری شود. تصور بسیاری از اندازه گیری برای دوخت لباس و رسم الگو این است که متر خیاطی قسمت های مورد نظر برای رسم الگو را اندازه گیری می کند اما در واقع این گونه نیست، برای این که بتوان دامن و یا به طور کلی خروجی لباس خوبی داشت باید به نکاتی در اندازه گیری، استثنائات اندازه گیری و نکاتی در رسم الگو و دوخت توجه کرد.

اما برای اندازه گیری دامن در مرحله ی اول ابتدا یک نور دو سانتی را به کمر می بندیم، سپس متر را دور کمر می اندازیم و به گونه ای که نه خیلی گشاد باشد و نه خیلی تنگ، اندازه ی دور کمر را اندازه گیری می کنیم.

در مرحله ی بعدی نوبت به اندازه گیری دور باسن می رسد، برای اندازه گیری دور باسن باید متر را از پشت روی برجسته ترین قسمت باسن قرار دهیم و سپس متر را در جلو و در امتداد باسن قرار می دهیم این کار باید به گونه ای انجام شود که متر چرخشی مختصر داشته باشد.

چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟در مرحله ی سوم اندازه گیری دامن باید قد باسن را اندازه گیری کنیم همان طور که در تصویر مشاهده می کنید برای اندازه گیری قد باسن متر را از پشت زیر نوار تا برجسته ترین قسمت باسن امتداد می دهیم و اندازه گیری می کنیم. این اندازه به قد و بزرگی باسن بستگی دارد ولی معمولا این اندازه بین ۱۸ تا ۲۲ سانتی متر است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قد پهلو همیشه از قد جلو و پشت بیشتر است. قد باسن نیز در افراد نرمال یک هشتم تمام قد فرد است.

در مرحله ی چهارم و مرحله ی اخر رسم الگوی دامن باید قد دامن را اندازه گیری کنیم، اندازه ی دامن دلخواه است و برای اندازه گیری قد دامن باید متر را از جلو و زیر نوار تا قسمتی که برای بلندی دامن مدنظر ماست امتداد دهیم.

در نهایت یادآوری این نکته حائز اهمیت است که به طور کلی برای رسم الگوی دامن به اندازه ی قد دامن، قد باسن، دور باسن و دور کمر نیاز است.

دامن فون

یکی از انواع دامن ها، دامن فون است. این نوع دامن ها نه زیاد گشاد و نه زیاد تنگ هستند و از لحاظ برش به گونه ای هستند که هر چه از کمر به سمت پایین می آییم دامن با شیب ملایمی گشاد می شود، بلندی دامن فون نیز به سلیقه ی فرد بستگی دارد. بنابراین می توان گفت دامن فون یکی از انواع دامن های پرکاربرد در میان بانوان است که می تواند هر نوع اندامی به خوبی جلوه کند.

چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟

دامن فون تنگ

یکی از انواع دامن های فون، دامن فون تنگ است که به دامن شش ترک نیز معروف است. برای رسم الگوی دامن فون تنگ ابتدا باید از الگوی اولیه ی دامن رولت کنید.

در گام بعدی از وسط و جلو روی خط باسن بزرگ یک سوم داخل شوید یعنی ۲ به ۷ و ۴ به ۷ . از این نقاط خطی عمود به خط کمر و لبه دامن وصل می کنیم. سپس روی خط جدید از خط باسن بزرگ به اندازه ی ۳ سانتی متر بالا رفته و علامت می زنیم. حال نوبت به قسمت پشت دامن می رسد، در قسمت پشت دامن ساسون اول را در دو طرف گونیا می کنیم هر طرف باید به اندازه ی یک سانتی متر گونیا شود و به بلندی ۱۷ سانتی متر رسم می کنیم.

برای ساسون دوم از نقطه ی ۱۷ به اندازه ی ۶ تا ۷ سانتی متر به سمت داخل می رویم و علامت می زنیم. دوباره از نقطه ی ۱۷ به اندازه ی ۳ سانتی متر به سمت داخل می رویم و در نصفه ی این ۳ سانتی متر، خطی به بلندی ۱۴ سانتی متر گونیا می کنیم و در نهایت ساسون پشت را کامل می کنیم.

در نهایت روی قسمت پیش قطر ساسون پیش که در الگوی شماره ی ۱ دامن، ۲ سانتی متر می باشد را به دو طرف خط گونیا شده جدید منتقل کرده و خطی به بلندی ۱۷ سانتی متر رسم می کنیم.

الگوی دامن تنگ

دامن تنگی که در ادامه طریقه ی رسم الگوی آن را توضیح خواهیم داد برای افرادی مناسب است که هیچ ایراد اندامی از قبیل شکم برجسته و یا باسن بزرگ نداشته باشند به عبارتی اندازه ی آن ها دقیقا مطابق با اندازه های استاندارد باشد.

مرحله ی اول رسم الگوی دامن تنگ: کادر دامن

برای رسم کادر دامن باید ابتدا کادری به عرض یک دو دور باسن بزرگ به علاوه ی ۲ سانتی متر و با طول خط دلخواه دامن رسم کنید. نقطه ی بالای سمت راست کادر را نقطه ی الف، نقطه ی بالای سمت چپ را نقطه ی ب، نقطه ی پایین سمت چپ را نقطه ی پ و نقطه ی پایین سمت راست را نقطه ی ت می نامیم.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خط الف –ب خط کمر است و خط ت-پ خط پای دامن است. سپس به اندازه ی بلندی باسن از نقطه ی الف و ب پایین می آییم تا به خط ز- ه برسیم. فاصله ی بین نقاط الف و ز را نصف کرده و خطی موازی خط الف- ب رسم می کنیم، این خط همان خط باسن کوچک خواهد بود.

چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟

مرحله ی دوم رسم الگوی دامن تنگ: رسم الگوی جلوی دامن-۱

برای رسم الگوی جلوی دامن به اندازه ی یک چهارم دور کمر به علاوه ی سه سانتی متر از نقطه ی الف به سمت چپ می رویم تا به نقطه ی ۱ برسیم. توجه داشته باشید که عدد ۳+ سانتی متر که در این جا ذکر شد برای ساسون است، به دلیل این که این دامن یک ساسون سه سانتی متری در جلو و یک ساسون سه سانتی متری در پشت دارد به همین دلیل در طرف ۳+ سانتی متر می کنیم.

حال به اندازه ی یک سانتی متر از نقطه ی ۱ بالا می رویم تا به نقطه ی ۲ برسیم، در نقطه ی ۲ با استفاده از گونیا خطی به خط باسن بزرگ یا نقطه ی ک رسم می کنیم، اما برای به دست آوردن نقطه ی ک از نقطه ی ز به اندازه ی یک چهارم دور باسن به علاوه ی یک سانتی متر به سمت چپ می رویم. برای پشت دامن نیز به همین صورت نقطه ی ک را به دست می آوریم، یعنی برای قسمت پشت دامن به اندازه ی یک چهارم دور باسن به علاوه ی یک سانتی متر از نقطه ی ه به سمت راست می رویم تا به نقطه ی ک برسیم.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر نقطه ی ک در قسمت پشت و جلوی دامن دقیقا در یک نقطه نبود، یعنی ایرادات اندامی وجود دارد.

مرحله ی سوم رسم الگوی دامن تنگ: رسم الگوی جلوی دامن-۲

در گام بعدی رسم الگوی دامن تنگ به وسیله ی خط کش از نقطه ی ۲ روی خط کمر، خطی به نقطه ی الف متصل می کنیم. به اندازه ی نصف خط الف-۲ روی این خط جلو می رویم تا به نقطه ی ۳ برسیم.

از نقطه ی ۳ که روی خط کمر جدید است خط عمود بر خط کمر جدید رسم می کنیم، این خط باید به طول ۱۱ تا ۱۳ سانتی متر باشد، نقطه ای که به آن می رسیم را نقطه ی ۴ می نامیم. توجه داشته باشید بسته به سایز فردی که از لباس استفاده می کند قد ساسون نیز متغییر خواهد بود.

حال نوبت به نقاط ۵ و ۶ می رسد برای رسم این نقاط، به اندازه ی ۱٫۵ سانتی متر از نقطه ی ۳ به سمت راست و چپ می رویم و نقاطی که به آن می رسیم را نقاط ۵ و ۶ می نامیم، این کار برای رسم ساسون سه سانتی متری جلوی لباس انجام می شود. در این قسمت رسم الگوی دامن تنگ به اتمام می رسد و در مرحله ی بعدی نوبت به رسم الگوی پشت دامن تنگ می رسد.

چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟

مرحله ی چهارم رسم الگوی دامن تنگ: الگوی پشت

برای رسم الگوی پشت دامن تنگ ابتدا به اندازه ی یک چهارم دور کمر به علاوه ی ۳ سانتی متر از نقطه ی ب به سمت راست می رویم تا به نقطه ی ۷ برسیم. از نقطه ی جدید یعنی نقطه ی ۷ به اندازه ی یک سانتی متر بالا می رویم تا به نقطه ی ۸ برسیم.

سپس به اندازه ی ۲ سانتی متر از نقطه ی ب پایین می رویم تا به نقطه ی ۹ برسیم. در گام بعدی نقطه ی ۸ را به نقطه ی ۹ متصل می کنیم و سپس نقطه ی ۸ را به نقطه ی ک وصل می کنیم.

حال از نقطه ی ۱۰ با استفاده از خط کش خطی عمود به سمت پایین رسم می کنیم و طول ساسون را ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر در نظر بگیرید. نقطه ی ۸ را با استفاده از خط کش به نقطه ی ک وصل کنید. برای رسم نقطه ی ۱۴ به اندازه ی ۳ سانتی متر از نقطه ی ک پایین می آییم و نقطه ای که به آن می رسیم را نقطه ی ۱۴ می نامیم.

حال نوبت به نقاط ۱۵ و ۱۶ می رسد، برای رسم این نقاط به اندازه ی ۱٫۵ سانتی متر از نقطه ی ث به سمت راست و چپ می رویم و نقاطی که به آن ها می رسیم را نقاط ۱۵ و ۱۶ می نامیم. با کمک خط نقاط ۱۵ و ۱۶ را به نقطه ی ۱۴ وصل می کنیم.

برای رسم چاک دامن از نقاط ب و پ به اندازه ی ۶ سانتی متر به سمت چپ می رویم و نقاطی که به آن می رسیم را نقاط ۱۷ و ۱۸ می نامیم و سپس نقاط ۱۷ و ۱۸ را به هم متصل می کنیم. به دلیل این که می خواهیم در این دامن چاک بسته به اندازه ی پیلی داشته باشیم به اندازه ی ۶ سانتی متر از نقاط ب و پ به سمت چپ می رویم اما اگر نمی خواهید چاک دامن تان تنها به صورت یک درز باشد می توانید این ۶ سانتی متر را به خط وسط پشت اضافه نکنید.

چگونه انواع مختلف الگوی دامن را ترسیم کنید؟

اگر به خیاطی علاقه دارید و یا به تازگی وارد این حرفه شده اید می توانید برای آشنایی بیشتر با الگوهای خیاطی و همچنین خرید الگوی خیاطی و پارچه به سایت روچی مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس