تبیین مفهوم امکانات حداکثری برای مقابله با دشمن در سوره «عصر»/ هشدار به مفسدان اقتصادی


تبیین مفهوم امکانات حداکثری برای مقابله با دشمن در سوره «عصر»/ هشدار به مفسدان اقتصادی

گروه سیاسی ــ آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان مبنی بر فراهم کردن امکانات حداکثری در برابر فشار حداکثری دشمن گفت: در سوره «عصر» خداوند به روشنی این امکانات حداکثری را بیان کرده است.

تبیین مفهوم امکانات حداکثری برای مقابله با دشمن در سوره «عصر»/ هشدار به مفسدان اقتصادی

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، در ادامه بحث خطبه اول درباره سوره «عصر» گفت: از اینکه ملت عزیز و گرانقدر ایران، 22 بهمن به خیابان‌ها آمدند و دشمنان و تبلیغات آنها را از بین بردند قدردانی می‌کنم.

وی افزود: ریشه اینکه مردم کشور این چنین در 22 بهمن به خیابان‌ها می‌آیند همین سوره «عصر» و قسم پروردگار به زمان، عصر پیامبر(ص) و عصر مهدی موعود(عج) است. این 22 بهمن که امام (ره) و شهدای ما به وجود اوردند جلوه‌ای از جلوات پیامبر اکرم(ص) و حضرت مهدی(عج) است. این نور در همه دل‌هاست و همین نور است که همه را به خیابان‌ها می‌کشاند و این چنین اظهار عشق و علاقه می‌کنند. دشمن چون در ظلمت به سر می‌برد این نور را نمی‌بیند.

امامی کاشانی اظهار کرد: اما «ان الانسان لفی خسر» چیست؟ امام صادق(ع) در پاسخ به مفضل می‌فرمایند آنان که از دشمنان ما هستند. این انسان هم جامعه را در برمی‌گیرد هم فرد را. این دشمنان به عصر امام زمان(عج)مربوط می‌شوند و امروز هم این را می‌بینیم که امریکا و رئیس‌جمهور نالایقش با تمام قدرتی که از خود نشان می‌دهد اما همین جمهوری اسلامی، ملت ایران و اسلام گلوی همین ترامپ را گرفته و به دیوار فشار آورده است. این را دنیا قبول کرده که ایران آمریکا را در عراق و سوریه به زمین زده و این کار خداست.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: اما تکلیف ما در ساختن کشور چیست؟ رهبر معظم انقلاب در دیدار با خبرگان فرمودند که دشمن تمام فشار و قدرت حداکثری‌اش را علیه ایران به کار گرفته و ما هم در برابرآنها، امکانات حداکثری فراهم کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سوره «عصر» خداوند امکانات حداکثری را بیان کرده است؛ «الا الذین آمنوا»، باور به خدا، اسلام، انقلاب اسلامی، کشور، ملت و شهدا همه نشانه‌های ایمان است. از طرفی باید اعمال‌مان صالح و درست باشد و کارمان درست باشد و این باید در تمام دستگاه‌های نظام اعم از قانونگذاری، اجرایی و قضایی و مردم باشد؛ «و عملوا الصالحات». همه باید به این وظیفه عمل کنند.

امامی کاشانی بیان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مشکلات اقتصادی باید در داخل حل شود؛ یعنی در داخل باید به تولید اهمیت بدهیم و مراقب باشیم افرادی دزدی و احتکار نکنند و به گرانفروشی دامن نزنند.

وی تأکید کرد: به تمام مفسدان عرض می‌کنم که بالاخره خدای متعال خسارت این اقدامات را به خودت یا نسلت وارد می‌کند. این نوع مفساد جز نابودی انسان نتیجه دیگری ندارد.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: از طرف دیگر باید به کار، مدیریت، وجدان اخلاقی و نظارت دقیق بر همه امور هم توجه شود. وقتی قرار است دشمن از امکانات حداکثری خودش برای فشار به مرمد ایران استفاده کند، ما هم باید از امکانات حداکثری استفاده کنیم و نظارت‌ها را بیشتر کنیم و راه‌های حل مشکلات را پیدا کنیم.

امامی کاشانی اظهار کرد: نکته دیگر عمل به حق و تواصی دیگران به حق است و این وظیفه همه ما از ظرفیت‌ها و امکانات ماست، اما چه شده که این وظیفه را انجام نمی‌شود. چرا اشکالات خود را نمی‌بینیم؟؛ آخر سال 97 است و بیاییم تصمیم بر مدیریت درست و وجدان کاری بگیریم.

وی یادآور شد: چرا می‌گوییم به ما ارتباطی ندارد و توصیه به حق نمی‌کنیم. این وظیفه ماست و خدا قسم یاد کرده است که اگر ایمان و تواصی به حق داشته باشید، پیروز می‌شوید. همچنین باید به دیگران را به صبر و استقامت در برابر مشکلات توصیه کرد اما باید مشکلات را پیگیری و حل کرد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به سالگرد شهدای نماز جمعه در سال 1363 گفت: در این اتفاق، 14 نفر شهید و 88 نفر مجروح شدند و این جنایت با هماهنگی منافقین و رژیم صدام صورت گرفت. خطیب جمعه آن نماز رهبر معظم انقلاب بودند که با صلابت نماز جمعه را ادامه دادند. ما یاد این شهدای عزیز را گرامی می‌داریم. این نشان از جایگاه و اهمیت نماز جمعه دارد؛ نماز جمعه جای فکر، توجه دادن به مسائل اجتماعی، انسجام و وحدت کلمه است و دشمن هم از این می‌هراسد.

امامی کاشانی افزود: طبق گزارش‌ها به دو مسجد در نیوزیلند حمله شده و طی آن ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند و این نشان می‌دهد که نماز جمعه پایگاه و مرکز برای حرکت امت اسلام است، لذا بدانیم که دشمن ذلیل است اما ما باید به وظیفه خودمان عمل کنیم.

وی در پایان این خطبه سالگرد وفات آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی را تسلیت گفت.

بنابراین گزارش آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: یکی از بندها و مواد این بیانیه، مسئله معنویت و اخلاق است و امت اسلام، ملت ایران و خاصه جوانان به عنوان مخاطب این بیانیه هستند.

وی ادامه داد: توضیحات فراوانی درباره اخلاق و معنویت در کتاب‌ها آمده است و همه می‌دانیم اخلاق، ایمان به خدا، صداقت، رعایت حقوق دیگران، پاکی و امانت و احیای ارز‌ش‌های انسانی و الهی چیست، اما این اخلاق چگونه به دست‌ می‌آید؟

امامی کاشانی افزود: سوره مبارکه «عصر» به این نکته به طور خلاصه پرداخته است. در این آیه قسم به زمان و عمر و ارزش‌های حاصله در اثر عمر به دست می‌آید، خورده شده است که دو نکته در این قسم مطرح است، اول اینکه خداوند انسان را به زمان و عمر و اهمیت آن توجه می‌دهد. دوم اینکه زمان دارای باطنی است و گردش روز و شب بی‌حساب نیست و باید به سراغ باطن زمان رفت؛ باطن زمان، کمال و ارزش‌های زمان است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: مفسرین قرآن از شیعه و سنی می‌نویسند منظور از زمان، دوران بعثت پیامبر اکرم(ص) و زمان حیات ایشان است. چون این زمان، مقدس است و زمانی که مقدس است روز و شب آدمی نیست که به گناه، فساد، خیانت، کلاهبرداری و رشوه‌خواری می‌گذرد، نیست. اینها باطن زمان نیست و از این بالاتر در راویتی از مفضل آمده که وقتی از امام صادق(ع) می‌پرسد این زمان چیست می‌فرمایند زمان قائم ماست.

وی یادآور شد: معیار اینکه این زمان ظهور است آن است که حق به طور کامل طلوع پیدا می‌کند و جهان را کاملاً در برمی‌گیرد و باطل به طور کلی زوال می‌یابد. پس معنای سوگند خداوند به زمان، توجه به باطن زمان است.

امامی کاشانی با اشاره به نزدیک شدن به عید نوروز گفت: معنی فرازهای دعای تحویل سال چیست. «احسن الحال» همان توجه به باطن زمان است و بهترین حال رفتن به سراغ باطن زمان و گذران عمر به بهترین وجه است. چون خدا خالق و مدبر لیل و نهار است و زمان هم برای کمال انسان آمده است. زمان عامل ماده و طبیعت است و انسان بدون زمان معنا ندارد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: علمای اخلاق درباره استفاده از زمان رعایت دو نکته را ضروری می‌دانند؛ مراقبت و محاسبه؛ مراقبت یعنی اینکه موظب باشیم از صبح که از خواب برخاستیم کارها را به نحو صحیح و درست انجام دهیم.

وی افزود: بعضی بزرگان اخلاق گفته‌اند اگر عمل خوب یا بدی انجام دادید همه را حساب کنید ولی با مراقبت و محاسبه. علمای اخلاق هنگام محاسبه را شب دانسته‌اند که انسان با خودش به تنهایی خلوت می‌کند و اعمالش را برمی‌شمرد. ما هم باید محاسبه کنیم در سال 97 چه کارهای بدی اعم از فرار مالیاتی، رشوه‌گیری، دروغ و بی‌عدالتی کردیم و آن را انجام ندهیم. این گناه، انسان را از بین می‌برد. پس باید پیش خود حساب کنیم که روز و شب را چگونه بگذرانیم.

امامی کاشانی در پایان اظهار کرد: دشمن برای شکار جوانان ما برنامه‌ریزی کرده و نباید شکار دشمن شویم. بی‌عفتی و عیاشی هوای نفس و ار بین برنده عمر است. خدا می‌فرماید باطن این زمان کمال انسان در مسیر درس خواندن و خدمت به کشور است نه برای گناه و عیاشی. رفتن دنبال هوس‌ها جوانی را از بین می‌برد و این خواست دشمن است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا