بررسی بازار بورس با دو هزار تحلیلگر


بررسی بازار بورس با دو هزار تحلیلگر

تهران- ایرنا- بازار بورس این روزها به یکی از علاقه مندی‌های حوزه کسب وکار بدل شده است؛ بازار زنده‌ای که اگر با دقت در آن سرمایه‌گذاری کنید، ممکن است سرمایه‌تان در زمان کوتاهی چندین برابر شود. چندسالی است به مدد فناوری و اپلیکیشن‌های مختلف می‌توان میزان ریسک این بازار را کاهش داد.

به گزارش ایرنا مدتی است یک اپلیکیشن در حوزه بورس توانسته 10 هزار کاربر و دو هزار تحلیلگر جذب کرده و 45 هزار مورد مشاوره را ثبت کند. «فرشاد شبانکاره» موسس استارتاپ صد تحلیل، مدیریت مالی خوانده و از زمان دانشجویی در حوزه بورس و سرمایه مشغول کار بوده است.
او روز جمعه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه علمی ایرنا از شکل‌گیری این استارتاپ گفت: چند سال قبل رقابتی بین من و دوستان شکل گرفت برای این‌که ببینیم کدام یک در بورس بهتر عمل می‌کنیم. هر سهمی که در بورس می‌خریدیم را در یک فایل اکسل وارد می‌کردیم تا میزان سود و ضرر را بسنجیم.

** ایده‌مان را اجرایی کردیم
بعد از مدتی تعداد سهم‌هایی که این گروه خریدند زیاد شد و به گفته خودشان کار به جایی رسید که کنترل از دست‌شان خارج شد: زمانی که کمی کارمان سخت شد، ایده راه‌اندازی یک سیستم به ذهن‌مان رسید. سیستمی که می‌توانست سود و ضرر ما را محاسبه کند. آن‌زمان برای اجرایی کردن ایده‌ام، مسئله را با یکی از دوستانم که برنامه‌نویسی بلد بود در میان گذاشتم تا به صورت نیمه‌وقت، نمونه اولیه از چیزی که در ذهنم بود را بسازیم.
ایده آن‌ها به صورت اولیه به مرحله اجرا درآمد و کارشان را با آن شروع کردند: زمانی که سیستم راه‌اندازی شد، دیدیم نتیجه می‌دهد و کارمان را به شکل جدی‌تر ادامه دادیم.
استارتاپی که این مجموعه راه‌اندازی کرده‌اند دو بخش دارد؛ یک بخش مختص تحلیلگران بازار بورس است که تحلیلگران پیش‌بینی‌های خودشان را از آینده سهم‌های مختلف در سامانه ما درج می‌کنند. ما توسط الگوریتم‌های موجود در سایت، آینده سهم و حرکت آن را رصد می‌کنیم تا ببینیم آیا به آن پیش‌بینی که تحلیلگر ارائه داده، رسیده یا نه. در سایت ما تحلیلگران بر اساس پارامترهای مختلف، امتیاز کسب می‌کنند.

** تحلیلگران و کاربران
شبانکاره درباره بخش دوم استارتاپ‌شان گفت: بخش دیگر این سایت کاربران ما هستند؛ آن‌ها رزومه این افراد تحلیلگر را می‌بینند، نظرات‌شان را با هم مقایسه می‌کنند و پیشنهادات سهم‌های مختلف را بررسی می‌کنند و اینکه سود یا زیان داشته‌اند.
کاربران بر اساس این پارامترها، می‌توانند یک تحلیلگر را به عنوان مشاور خودشان انتخاب کنند تا تحلیلگر در خرید و فروش سهم به آن‌ها کمک کند و به این واسطه بتوانند مانند یک حرفه‌ای در بازار بورس سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند.

**حق کمیسیون دریافت می‌کنیم
جذب سرمایه، بیدار ماندن با هم تیمی‌ها برای چک کردن سود و ضرر، بالا و پایین شدن سرمایه و خیلی از مسائل دیگر از مشکلاتی است که در این مسیر وجود دارد. پشت سر گذاشتن این مشکلات منجر به یک محصول خوب می‌شود. شبانکاره با اشاره به این مسائل گفت: دو سال از شروع فعالیت ما گذشته و10 هزار کاربر داریم، دو هزار تحلیلگر و 45 هزار مورد مشاوره داشته‌ایم. علاوه بر این‌ها الان با سه کارگزاری موفق کشور کار می‌کنیم.
او درباره مدل درآمدی‌شان گفت: هر کاربر برای مشاوره گرفتن از تحلیلگر مورد نظرش، باید حق مشاوره بپردازد. مدل درآمدی ما گرفتن کمیسیون از همان حق مشاوره است. این حق مشاوره در در سایت 100 تحلیل از هفت‌هزار تومان تا 100 هزار تومان متغیر است. مقداری از آن کمیسیون ما به حساب می‌آید و بقیه حق تحلیلگران است.

** نیاز جامعه را شناسایی کنید
این استارتاپ که طی دو سال متوالی در جشنواره فین تِک ایران توانست موفق‌ترین استارتاپ‌ لقب بگیرد و در چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران مقام اول را کسب کرد، روزهای اول کارش را با دو نفر آغاز کرد، اما اکنون تیم‌شان بزرگ‌تر شده است.
شبانکاره در اینباره می‌گوید: ما برای کارمان تبلیغات زیادی نداشتیم. تحلیلگرانی که تحلیل‌های خودشان را در سایت ما ثبت کردند، دهان به دهان شروع کردند به تبلیغ و همین مسئله توانست به ما کمک کند.
علاوه بر این، یک استارتاپ برای پیشرفت کردن در حوزه فعالیتش باید رقبای خود را بشناسد، ترند بازار را بداند و اینکه استارتاپ‌های فعال در حوزه کاری‌شان کدامند، رقبا چکار می‌کنند و آیا می‌توانند با آن‌ها همکاری داشته باشند؟ جواب دادن به تمام این سوال‌ها باعث پیشرفت می‌شود.

** مسیر کارآفرینی از زندگی راحت و حقوق ثابت، جداست
او در انتها پیشنهاداتی در خصوص راه‌اندازی استارتاپ برای تازه‌کارها داد و گفت: باید بدانید راه‌اندازی استارتاپ این طور نیست که شب بخوابید، صبح بیدار شوید و با این بهانه که از کار کردن برای دیگران خسته شده‌اید، کسب‌وکار راه بیندازید. اگر برای شروع کار سرمایه کافی نداشته باشید، باید سرمایه‌گذار پیدا کنید. کاری که بسیار سخت است و ایده‌تان باید به قدری بکر باشد که یک نفر روی آن سرمایه‌گذاری کند.
برای ایده‌پردازی باید دنبال نقاط کوری باشید که جامعه نیاز دارد برای آن چاره‌اندیشی شود. زمانی که این نقطه کور را پیدا کردید، بهتر است یک محصول اولیه و ساده بسازید تا بتوانید با کمک آن بازخوردهای بازار را دریافت کنید. بعد از این اقدامات است که می‌توانید برای ساخت یک محصول کامل اقدام کنید. به خاطر داشته باشید، مسیر کارآفرینی یک مسیر جدا از زندگی راحت و حقوق ثابت داشتن است. اگر وارد این مسیر می‌شوید باید چالش‌هایش را نیز بشناسید.
علمی** 9207**1883

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها