آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله


آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله

تراریوم در بسته یکی از لوازم تزئینی زیباست و تعداد زیادی از مردم دوست دارند که در منزل یا محل کار خود یکی از آن‌ها را داشته باشند. اما لازم نیست پول زیادی بابت تهیه آن بدهید، بلکه با پیروی از یک فرآیند چند مرحله‌ای خود می‌توانید آن را بسازید.

آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله
ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات - آیا تا کنون خود لوازم تزئینی منزل را ساخته اید؟ می‌خواهید چگونگی ساخت لوازم تزئینی را یاد بگیرید؟ می‌دانیم که گل‌ها و انواع گیاهان یکی از اصلی‌ترین لوازم تزئینی به شمار می‌آیند. پس ساخت یک باغ شیشه‌ای در بسته می‌تواند یکی از روش‌های جذاب برای تولید گیاهان تزئینی باشد. در این مقاله اصول ساخت تراریوم در بسته را به شما فرا می‌دهیم. شما برای این کار باید ۵ مرحله زیر را به ترتیب انجام دهید. به خاطر داشته باشید که در هنگام ساخت باغ شیشه‌ای خود تمام نکات را مطالعه کرده و اعمال کنید.


مرحله اول) جمع آوری و آماده کردن خزه

آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله
قبل از هر چیزی باید خزه مورد نیاز خود را جمع آوری و سپس آن را برای استفاده آماده کنید.

وسایل مورد نیاز

کیسه‌های پلاستیکی چسب قوطی اسپری ظروف پلاستیکی

این نکته را به خاطر داشته باشید: وقتی که خزه مورد نیاز خود را جمع آوری می‌کنید، باید آن را برداشته و قبل از قرار دادن در شیشه، خزه را به مدت ۲ هفته بکارید. کاشت خزه اجازه می‌دهد تا عملکرد آن در فضای بسته را مشاهده کنید. شما خواهید دید که خزه چگونه رشد می‌کند، نقاط کپک زده موجود را جدا سازید. سپس باید ببینید که آیا خزه شما در محیط‌های بسته قابل استفاده است یا خیر.


معمولاً آب و هوای مرطوب برای رشد خزه فوق العاده است. در این نوع آب و هوا می‌توانید مکان‌هایی را پیدا کنید که مقدار زیادی خزه در آن روییده است. می‌توانید تنوع گوناگونی از خزه‌ها را در نقاط مختلف پیدا کنید. برای مثال خزه‌ها در نقاط مرطوب و سایه دار، معمولاً در نزدیکی حصار‌ها رشد می‌کنند. این گیاه را به ندرت می‌شود در اطراف یا زیر درختان پیدا کرد و هر خزه‌ای که در اطراف درختان رشد کند نیز گزنه مناسبی برای تراریوم در بسته نیست. خزه‌ها مقداری نور آفتاب را هم دوست دارند، پس به دنبال مکان‌هایی باشید که در روز فقط مقدار اندکی نور آفتاب به آن‌ها می‌تابد.

بهترین روش برای پیدا کردن خزه مناسب همان پیاده روی در طبیعت با چشمان باز است. این کار را باید در اواخر فصول بارانی انجام دهید. مکان‌های رشد خزه‌ها را یادداشت کنید، به این صورت می‌توانید دوباره به آن‌ها سر بزنید. نگران نباشید، حتی اگر خزه رنگ خود را از دست داده (معمولاً به رنگ قهوه‌ای در می‌آید) و ظاهراً مرده باشد، می‌توانید آن را در ظروف پلاستیکی بکارید و دوباره سرزنده کنید.
آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله
می‌توانید خزه مورد نیاز ساخت تراریوم در بسته را در کیسه‌های پلاستیکی جمع آوری کنید. چند کیسه و مقداری چسب بردارید و آن‌ها را پر از خزه کنید. وقتی به خانه رسیدید آن‌ها را خیس کنید، در کیسه را ببندید. هیچ عجله‌ای نیست، اجازه دهید یک یا دو روز از جمع آوری آن بگذرد. از خزه‌هایی که در آن‌ها دانه وجود دارد، استفاده نکنید. این خزه‌ها به رنگ قهوه‌ای بسیار پررنگ در می‌آیند و در تراریوم در بسته رشد نمی‌کنند.


مرحله دوم) آماده کردن خزه

آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله
وقتی که خزه را در ظروف قرار دادید، انواع آن را ترکیب کنید. مواظب باشید که توده‌ها شکسته نشوند. بهتر است در هنگام قرار دادن خزه‌ها در شیشه توده‌های بزرگی داشته باشید. اجازه دهید خاکی که همراه خزه است با آن باقی بماند.

داشتن ظروفی که تقریباً ۵ تا ۷ سانتی‌متر عمق دارند، ضروری است. در هنگام قرار دادن خزه در ظروف باید مقداری اسپری به آن بپاشید تا خشک نباشد. بهتر است اسپری را به ته آن بپاشید نه روی آن! به عکس‌ها نگاه اندازید تا سطح تراکم روی دیواره ظروف را مشاهده کنید. در اینجا به این نکته توجه کنید که نباید رطوبت خزه بسیار زیاد باشد.

وقتی که خزه را در ظروف قرار می‌دهید، هر چند روز یک بار در آن‌ها را باز کنید و تکه‌های کپک زده و قهوه‌ای را جدا سازید. البته تکه‌های قهوه‌ای را دور نریزید، می‌توانید آن‌ها را در مکان مناسبی از باغچه بکارید تا دوباره زنده شوند. اما این تکه‌ها برای محیط‌های بسته مناسب نیستند. همچنین می‌توانید خزه‌های سالم را در نقاطی از باغچه منزل خود بکارید و منتظر رشد خزه‌های بیشتر باشید!


مرحله سوم) شیشه‌های مناسب برای تراریوم در بسته

آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله
وسایل مورد نیاز

ظرف شیشه‌ای با در مقداری سنگ ریزه یا شن کربن یا زغال فعال شده تور خاک خزه

موارد فوق برای ساخت تراریوم در بسته ضروری هستند. هر ۵۰۰ گرم از کربن فعال شده در کشور استرالیا حدود ۳۵ دلار است. شاید قیمت خرید آن مقداری بالا باشد، اما یکی از مواد ضروری محسوب می‌شود. اما خبر خوب این است که می‌توانید برای مدت زیادی از همان کیسه ۵۰۰ گرمی استفاده کنید. برای کاهش هزینه‌های خود می‌توانید چند تراریوم برای خود و دوستانتان درست کنید و هزینه کربن فعال شده را تقسیم نمایید.

آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله
حالا که خزه‌های درشت و دیگر مواد لازم را جمع آوری کرده اید، تنها دو مرحله با ساخت تراریوم در بسته خود فاصله دارید. پس مراحل زیر را با دقت انجام دهید.


مرحله چهارم) ساخت تراریوم

آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله


وسایل مورد نیاز

سنگ ریزه / شن زغال چوب تور خزه و خاک مواد تزئینی و دانه‌ها

تراریوم در بسته را باید لایه به لایه بسازید. توجه کنید که تنها لایه‌های دارای قابلیت ترکیب عبارتند از: خزه و خاک و دانه ها. موارد زیر را برای ساخت یک تراریوم نسبتاً متفاوت در نظر بگیرید:

تنها مقدار کمی خزه اضافه کنید و برای بقیه تراریوم از سنگ ریزه استفاده کنید. زمینه را موج دار و شیب دار درست کنید. مقداری دانه به گیاهان داخل تراریوم اضافه کنید. یک حیوان (پلاستیکی) در تراریوم قرار دهید. سنگ ریزه و شن باید حدود یک چهارم ظرف شیشه‌ای پر کنند. زغال چوب یا کربن را روی آن بپاشید؛ حدود یک قاشق غذاخوری برای یک ظرف شیشه‌ای با قطر ۷ سانتی‌متر. تور را به اندازه مناسب برش دهید. نباید بتوانید آن را از گوشه ظرف شیشه‌ای مشاهده کنید. تور را با کم آب خیس کنید تا از عبور خاک از داخل آن جلوگیری شود. یک لایه نازک خاک اضافه کنید. خزه را اضافه کنید. مقدار خزه به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر دوست دارید چند نهال کوچک در داخل تراریوم در بسته خود باشید، مقداری دانه و یک حیوان پلاستیکی در آن قرار دهید. توجه داشته باشید که گیاه نباید رشد زیادی داشته باشد. طبق تجربه مشخص شده است که آن‌ها خود را با محیط بسته سازگار می‌کنند. وقتی که ظرف شیشه‌ای آماده شد، مقدار کمی آب روی آن بپاشید. در این کار زیاده روی نکنید، تنها مقدار خیلی کمی کافیست. اگر فکر می‌کنید که آن را بیش از حد خیس کرده اید، می‌توانید در ظرف را به مدت یک یا دو روز باز بگذارید. اگر هم واقعاً خیلی خیس است، آن را به مدت یک روز در فضای باز و زیر نور آفتاب قرار دهید.

می‌گویند که در هنگام ساخت تراریوم در بسته نسبت جادویی همان پر کردن یک سوم فضا و خالی گذاشتن دو سوم آنست. به نظر ما همین نسبت صحیح است. البته اگر این نسبت را در تراریوم خود رعایت نکرده اید، مشکلی پیش نخواهد آمد. اما تجربه نشان داده که نسبت مزبور عملکرد مناسبی دارد. شاید این نسبت با مقدار تبخیر، جریان هوا و چگونگی احساس خزه در محیط ارتباط داشته باشد.


این نکات را فراموش نکنید

احتمالاً تخم‌هایی در روزنه‌های خاک یا خزه وجود داشته باشند. در این صورت می‌توانید در باغ شیشه‌ای خود را باز کنید تا حشرات خارج شوند. خاک و خزه دارای باکتری و جانداران میکروسکوپی هستند، لطفاً پس از اضافه کردن خزه دست‌های خود را بشوئید.

مرحله پنجم) روش نمایش و مراقبت از تراریوم

آموزش ساخت تراریوم در بسته در 5 مرحله
تراریوم در بسته، همانطور که از نامش پیداست، باید تنها هر چند وقت یک بار باز گذاشته شود. شاید دلایل آن به این قرار باشند: کپک زدن خزه (به دلیل رطوبت اضافی)، رطوبت بیش از حد (به خاک زیر خزه نگاه کنید، آیا واقعاً خیس است؟)، آبیاری در ماه‌های گرم سال، پیدایش حشرات، بررسی دقیق‌تر گیاهان باغ شیشه‌ای و نمایش کاردستی زیبای خود.

البته معمولاً آبیاری تراریوم در بسته ضروری نیست، مگر اینکه خاک زیر خزه واقعاً خشک باشد یا دیواره‌های باغ شیشه‌ای دارای رطوبت نباشند. به هر حال، در گرمای تابستان و (در صورت خشک بودن) فصل زمستان، بیشتر مراقب باغ خود باشید.

تراریوم خزه‌ای شما در محیط‌های روشنی که در معرض تابش مستقیم نور آفتا نیستند، بهتر رشد می‌کنند. تابش مستقیم نور آفتاب موجب سوختن و پخته شدن گیاهان داخل باغ شیشه‌ای می‌شود. تراریوم خود را بچرخانید تا خزه شما رشدی هموار و متعادل داشته باشد.

در وضعیت‌های اورژانسی به موارد زیر توجه کنید:

احتمال مردن تراریوم در بسته وجود دارد. شما در هر زمانی می‌توانید محتویات داخل باغ شیشه‌ای را دور بریزید، دکوراسیون خود را شستشو دهید و یک تراریوم تازه درست کنید. اگر نقاط کپک زده خیلی زود خود را نشان دادند، در باغ شیشه‌ای را باز کنید و آن را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا نقاط کپک زده ترمیم شوند. برای این کار به نور کامل و قوی خورشید نیاز دارید؛ پس از پایان روز در تراریوم را بسته و در جای خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت تراریوم کاکتوس + عکس

آیا تجربه ساخت تراریوم را داشته اید؟ شما از چه گیاهانی استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت "ارسال نظر" با ما به اشتراک بگذراید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا