فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه موج می‌زند


مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، با بیان اینکه ملت ما راهبرد استقامت و «نه» گفتن به مطالبات نظام سلطه را انتخاب کرده است،گفت: شرایط، جنگی است؛ ملت و دولت و نمایندگان ما همگی باید حس کنند که در یک شرایط نابرابر و ناجوانمردانه قرا داریم و با این نگاه به شرایط نگاه کنیم که قرار است بایستیم و دشمن را مایوس...

دکتر حسین دهقان، مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، امروز (چهارشنبه) ویژه برنامه آسمانی‌ها در دومین فصل از شناسنامه شهر در خیمه گلستان شهدای اصفهان، گفت: کسانی که حاضر شدند خود را فدای جامعه کنند، اینها تاریخ سازان هستند. نقاط عطف تاریخ زندگی بشر در هر مقطعی از زمان، مرهون انسان‌های بزرگی است که به درجه‌ای از علو و حس مسئولیت دست یافته‌اند که حاضرند به‌خاطر جامعه‌شان، هستی خود را به عرصه بیاورند و روی آن سرمایه گذاری کنند.

وی تصریح کرد: وقتی این جنبه ایثارگری، جنبه الهی و دینی به خود می‌گیرد؛ اثراتش ماندگارتر، عمیق تر و پایدارترشده و قطعا تاثیر بیشتری می‌گذارد. اگر ما تاریخ انبیا و اولیا و به خصوص در تاریخ ائمه شیعه و بزرگان از اولیا را ببینیم و بعد بیاییم و به شهدای خودمان برسیم، فی الواقع این را می‌توانیم به‌عنوان، یک سند تاریخی بپذیریم که این شهید و شهادت، ایثار و ایثارگری چنین نقشی را با خود دارد.

سردار دهقان یادآورشد: شهید این ویژگی را دارد که بودن را به رسیدن و زیست مادی را به تعالی روحی و معنوی الهی پیوند می‌زند و این فاصله را سیر می کند؛ لذا زیست و زندگی او الهی می‌شود و همواره در حال رفتن، رسیدن و متعالی شدن است.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح خاطر نشان کرد: ما باید این را با همه وجود باور کنیم و لقلقه زبان نباشد. اگر ما می‌گوییم، مدیون شهدا هستیم و آنها دِین به گردن ما دارند، اگر می‌گوییم آنها هستند که این مسیر را طی کرده و چراغ راه برای سایرین شده‌اند، اگر می‌گوییم همه آنچه از عزت، استقلال، هویت ملی، بسط قدرت و آن جایگاه رفیعی که ملت ما در دید همگان در عرصه جهانی دارند، را مدیون خون شهدا و خانواده شان هستیم و این یک حقیقت غیر قابل انکار است.

وی تاکید کرد: ملتی که حاضر نیست در هیچ شرایطی در مقابل هیچ تحمیل، تهدید و تحریمی، سر تعظیم فرود بیاورد و با قامتی استوار، تمامی آنچه به عنوان سختی و مشقت، هست را با روحیه باز پذیرا باشد؛ این ملت تبدیل به یک ملت شکست‌ناپذیر می‌شود.

وی اضافه کرد: بیانات بسیاری را در این زمینه از امام راحل داریم. ما فقط اینها را تکرار می‌کنیم. چه خوب است که بنشینیم و به عمق این معانی فکر کنیم و سپس حیات بخشی این مفاهیم را که تجربه کردیم، بیشتر به کام نسل های بعدی در راه تداوم حیات این نظام، بچشانیم.

وزیر سابق دفاع یاد آورشد: این جمله را از حضرت امام راحل داریم: ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد. یا وقتی که خطاب به ابرقدرت ها می‌فرمایند: شما ما را از دنیا و مرگ می ترسانید؟ ما دنیای شما را می خواهیم چه کنیم؟ چرا که آنها همه آنچه که دارند دنیایشان است و همه آن چیز که انسان در بالاترین سطح دارایی خود دارد، جانش است و وقتی یک انسانی حاضر شود، جانش را داوطلبانه و با انتخاب خودش در مسیر هدف مقدسی که دارد، فدا کند؛ چه تحلیلی می‌توان برای آن داشت؟

سردار دهقان بیان داشت: یا آن جمله که در زمان جنگ گفته شد که شما ما را از تحریم می‌ترسانید ما اهل روزه‌ایم؛ یعنی تمامی آن سلاح مادی که به عنوان سلاح تعیین کننده در مقابل زیست مادی انسان است را به سخره گرفتن با بکارگیری مفاهیمی که مابه ازای بسیار قوی تر و جدی تری را ایجاد می‌کند.

وی یادآورشد: ما می‌گوییم اگر شهید شدیم به ابدیت می‌پیوندیم و همیشه زنده‌ایم، خب می‌خواستند ما را بکشند که زندگی مان تمام شود، حال آنکه حیات در این شهادت و مرگ است؛ ترسی از این مرگ نیست. یا همان فرموده حضرت سیدالشهدا (ع) که حاضر نیست شرف ، عزت و حیثیت خود را و ارزش‌های خود را به ثمن‌بخس به معامله بگذارد. او کسی نیست که بتوان با او به زبان تهدید حرف زد و با خواسته‌های مادی او را به تسلیم واداشت و مسیر ذلت را در پیش پای او قرار داد.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اضافه کرد: پس امروز باید بگوییم مدیون شهدا هستیم برای اینکه آنها هر آنچه که دستاورد، رهاورد و سرمایه در جامعه ما امروز شکل گرفته است که امروزه ملت ما براساس آن حیات خود را با عزت ادامه می‌دهد، به شهدا و ایثارگران ما بر می‌گردد.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم یک جامعه زنده و پویا هستیم، دلیلش این است که فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در درون جامعه ما موج می‌زند؛ ممکن است بعضاً این به فکر ما خطور کند که امروز نارسایی‌های زیادی در جامعه ما وجود دارد، خیلی از این ناهنجاری ها را ما می‌بینیم، نارسایی های اجتماعی و مشکلات جدی اقتصادی وجود دارد، تنگناهایی را برای ما به وجود آورده‌اند ولی سوال این است که ما هزینه چه چیزی را پرداخت می‌کنیم که آن چیز آنقدر ارزشمند و تعیین کننده است که سایرین با همه توان شان با همه ابزارشان می‌خواهند آن را از ما بگیرند.

سردار دهقان گفت: حتی همین مظاهر دردآوری که ممکن است در سطح جامعه وجود داشته باشد که ما بچه مذهبی‌ها از آن رنج می‌بریم؛ اما اینها چیزهایی نیست که بگوییم می‌تواند پایه‌های نظام و انقلاب ما را سست کند.

وی تاکید کرد: یک سری مشکلاتی هست و اینها باید درمان شود ولی دلیل نمی‌شود که ما بگوییم انقلاب درحال از دست رفتن است، این طور نیست.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اضافه کرد: برخی‌ها در محافلی می‌نشینیم گلایه و شکوه می‌کنیم، گلایه و شکوه ما نه از منظر مخالفت یا رد و نفی است بلکه از بابت عدم انتظار است. ما انتظار نداریم چنین وضعیت‌هایی وجود داشته باشد و از این گلایه می‌کنیم که چرا باید در یک جامعه اسلامی ، در یک جامعه ای که مملو از این فرهنگ و روحیه و خواسته است یک چنین عوارضی هم وجود داشته باشد.

وی گفت: تحریم‌ها و تهدیدهایی که وجود داشت و نابسامانی‌هایی که می‌توانست باشد؛ ناامنی و جریان‌های مختلف اجتماعی و سیاسی بودند اما ملت ما اینها را با موفقیت پشت سر گذاشته است و امسال، چهل سال جنگ و وضعیت بحرانی را پشت سرگذاشتیم.

سردار دهقان بیان داشت: ما از گردنه های بسیار بزرگی عبور کرده ایم که هر کدام از آنها می توانست یک نظام سیاسی را در هم بکوبد؛ این ملت بر پای خود ایستاد و چه در زمان امام و چه در زمان رهبر معظم انقلاب، پیشاپیش به ملت راه را نشان دادند و ملت نیز قدم برداشتند و امروز ملت ما ملت مقتدری است ما می‌توانیم با تمام اعتبار و اطمینان و اعتقادمان این جمله را بگوییم که امروزه یگانه ملت مستقلی که در دنیا وجود دارد، ملت مستقل ماست.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بیان کرد: یگانه نظامی که تاکنون زیر بار قدرت مسلط مادی جهانی نرفته است ملت ماست، ملتی که امروز به عنوان الگو برای دیگران مطرح است که می تواند و توانسته است به دیگران راه مبارزه، استقلال، عزت‌طلبی و عدالت‌خواهی را بیاموزد و در مسیر پرونده درخشانی را از خود به یادگار بگذارد ، ملت ماست .

وی تصریح کرد: اینها حقایق است و لازم نیست که از زبان ما گفته شود و برخی اوقات که با برخی افراد که صحبت می کنیم گفته می‌شود که شما مسئولید باید هم دفاع کنید ؛ بله ما امروز نیاز به دفاع انقلابی از انقلاب‌مان داریم؛ دفاع انقلابی به این معناست که ما باورمندانه به همه اصول، مبانی و ارزش‌های انقلاب مان افتخار کنیم، آنچه را که انقلاب ما مطرح کرد، مفاهیم و ارزش هایی بود که بنیان آن بر فطرت و ارزش‌های انسانی است و جهانشمول است و هیچگاه گذر زمان بر آنها گرد کهنگی نخواهد نشاند اینها باخودشان پیام دارند.

دهقان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، این موضوع را خیلی ظریف مطرح می‌کنند که گذر زمان گرد کهنگی را می‌نشاند؛ ممکن است در گذر زمان برخی از مسئولان که عهده دار مسئله اجرایی هستند به هر دلیل و بینشی فاصله‌ای از مفاهیم انقلابی و راه شهدا گرفته باشند اما بطن جامعه ما عینیت همین مفاهیم است.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح یادآور شد: آنچه برای امروز و فردای جامعه انقلابی ما نیاز است ، عبارت از روحیه، تفکر و رفتار و عمل انقلابی است.

دهقان افزود: می خواهم یک مفهومی را بگویم، مبنی بر اینکه امروزه جامعه ما، به یک سکوت مطلق انقلابی نیاز دارد یعنی اینکه لازم نیست همگان فریاد کنند که چه نشسته‌ایم که چه شد؟ امروز باید ببینیم در عرصه عمل چه باید بکنیم و همان کار را عمل کنیم. یکی از ویژگی های شهدای ما که خیلی حائز اهیمت است اینکه آنها فریاد بلند سکوت بودند. آنها با عمل انقلابی شان، بلندترین فریاد را بر علیه نابسامانی‌ها، به نمایش گذاشتند.

وی بیان داشت: آنها با خون خودشان تمامی پرده‌های جهل و جهالت را به رسوایی کشاندند و آنها با عمل و رفتار خودشان نشان دادند به ما که زندگی کردن چیست؟ مدیریت کردن و رفتار انقلابی چیست؟ رفتار انقلاب در امثال شهید باکری نمود پیدا می‌کند، چنانچه ایشان به میان تدارکات لشکر خود رفت و شروع به کار کرد ، یک بسیجی که آنجا بود، گفت پیش فرمانده بروم یک بسیجی خیلی خوب به لشکر آمده که چگونه و با چه روحیه‌ای رفتار می کند و یا شهردار تبریز است و فلان کار را می کند و یک پیرزنی می گوید که خدا پدر این شهردار را بیامرزد و این نمونه رفتار انقلابی است.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح یادآور شد: در صحنه بودن و عمل صالح کردن و بدون اینکه بخواهیم منتی بر کسی بگذاریم و حضور ما ایجاد روحیه و حیات کند، عمل انقلابی است؛ مدیران ما چقدر امروزه در جامعه اینگونه رفتار می‌کنند؟ به میزانی که در جامعه ما مدیران و مردم اینگونه رفتار می‌کنند باید بگوییم راه شهدا ادامه دارد و ما خودمان را در مسیر انقلاب ببینیم.

وی تاکید کرد: ما امروز نیاز به یک سکوت انقلابی داریم؛ یک بزرگی که ایرانی هم نیست می‌گوید، راه شد و تعالی در سکوت است؛ که انسان نواها را آنگونه که هست می‌تواند بشنود یا می‌تواند آنچه در عرصه عمومی در رفتارها هست را درک کند.

دهقان اظهار کرد: همه نابسامانی های موجود در جامعه ناشی از این است که با روحیه و فکر و عمل انقلابی به این معنا که به دنبال خدمتگذاری به منت باشیم فاصله داریم.

وی تصریح کرد: ما شرایطی را در سال ۹۷ پشت سر گذاشتیم که برای ملت ما سال نسبتا سختی به خصوص در مسائل اقتصادی بود.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، گفت: ما در سالی که گذشت هزینه‌های هنگفتی را برای تامین امنیت مردم پرداخت کردیم که یک نمونه از آنها همین شهادت ۲۷ پاسدار اصفهانی در زاهدان بود. همچنین در عرصه بین‌المللی نیز فشار‌های سختی تحمل کردیم.

وی بیان داشت: در سالی که گذشت، دشمنان ما و در رأس آنها آمریکا، اعلام کردند که جمهوری اسلامی چهل سالگی خود را نخواهد دید اما به کوری چشم آنها با حضور مردم در صحنه، چهل سالگی انقلاب گرامی داشته شد.

دهقان افزود: گفته می‌شود سال ۹۸ سال سخت‌تری است. آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که ملت ما را تسلیم کنند و با تمام ابزار‌ها از جمله تحریم‌های ناجوانمردانه و مغایر با موازین حقوق بشری، تضییقاتی را به ملت ما روا می‌دارند.

وی بیان داشت: دشمنان می‌گویند این تحریم‌ها متوجه ملت نیست بلکه با هدف تنبیه دولت است؛ این در حالی است که وقتی دارو و مواد اولیه تحریم می‌شود دودش به چشم ملت می‌رود؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند؛ این ملت است که ایستاده است.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، گفت:دشمنان درصددند تا ملت ما را تسلیم کنند و این ملت را از مسیری که تاکنون آمده پشیمان کنند و هدفشان ایجاد فاصله در جامعه است.

وی با بیان اینکه ملت ما راهبرد استقامت و «نه» گفتن به مطالبات نظام سلطه را انتخاب کرده است،گفت: واقع مطلب این است که شرایط، جنگی است؛ ملت و دولت و نمایندگان ما همگی باید حس کنند که در یک شرایط نابرابر و ناجوانمردانه قرار داریم و با این نگاه به شرایط نگاه کنیم که قرار است بایستیم و دشمن را مایوس کنیم.

دهقان بیان داشت: ما با اتکا به فرهنگ شهادت و مبانی ارزشی نظام و با اعمال یک مدیریت جهادی و انقلابی قادر خواهیم بود که این فضا را پشت سر بگذاریم.

وی تاکید کرد: همانگونه که رهبری مسیر را ترسم می‌کنند و خواسته ملت است، مسئولان باید انقلابی عمل کنند و نهراسند که رفتن در مسیر حق هیچ خوف و حزنی را برای رهرو این مسیر نخواهد داشت. ان‌شاء‌الله همه مدیران در همه سطوح در این مسیر گام برداند.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، در پایان خاطرنشان کرد: از همه شما به عنوان یک شهروند اصفهانی می‌خواهم که اصفهان همیشه پیروز را به یک الگو در تمام زمینه‌ها تبدیل کنید و مدیران استان نیز انقلابی عمل کنند و بر مسیر حق پا فشاری کنند.



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور