ارتقای کیفیت آب بجنورد در گرو ادامه صید ماهی از سد شیرین دره است


ارتقای کیفیت آب بجنورد در گرو ادامه صید ماهی از سد شیرین دره است

بجنورد- ایرنا- سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: صید آبزیان از مخزن سد شیرین دره با هدف ارتقای کیفیت آب آشامیدنی شهروندان بجنورد انجام می شود که این روند در سال 98 از سر گرفته می شود.

سیدعقیل مرتضوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزایش تراکم ماهی در مخزن سد شیرین دره سبب کاهش کیفیت آب سد و تغییر بو و طعم آن شده است و این وضعیت بشدت شهروندان را گلایه مند کرده است.
وی با بیان اینکه برای بهبود کیفیت آب، باید جمعیت آبزیان کاهش یابد گفت: با مجوزهای اخذ شده از محیط زیست، کار صید ماهی توسط پیمانکار انجام می شود تاکنون 170 کیلوگرم گونه های مختلف ماهی از این دریاچه برداشت شده است اما این میزان بسیار ناچیز است و نمی تواند سبب بهبود شرایط شود.
مرتضوی اظهار داشت: برای دستیابی به نتایج قابل قبول و انجام پایش های اساسی، باید حجم بسیار بیشتری ماهی از این دریاچه برداشت شود.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول، 170 کیلوگرم ماهی برداشت شده است که بررسی ها و پایش ها توسط شرکت پیمانکار در حال انجام است اما برای ما وجود آبزیان و تاثیر آن در کاهش کیفیت آب محرز است.
مرتضوی تصریح کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده با پیمانکار، حجمی برای میزان برداشت ماهی ذکر نشده است و برداشت به مرور انجام و پایش صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد نیاز است صید ماهی سالانه انجام شود تا به نتایج قابل قبول از بهبود کیفیت آب دست یابیم گفت: برداشت ماهی از مخزن سدها، مختص استان خراسان شمالی و سد شیرین دره نیست، در سایر سدهای کشور و البته با هدف کاهش جمعیت آبزیان و ارتقای کیفیت آب آشامیدن انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه باید ماهی های درشت تر برداشت شود تا شرایط برای زاد و ولد و زندگی ماهی های دیگر بهبود یابد افزود: ماهی ها وقتی کوچک تر هستند از جلبک ها تغذیه می کنند از این رو سبب پاکسازی کف دریاچه شده و کیفیت آب را ارتقا می دهند اما در سن بالاتر کمتر در کف دریاچه حضور می یابند از این رو کمکی به پاکسازی آن ندارند.
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: برداشت ماهی از سد شیرین دره در 14 سال گذشته ممنوع بوده و انجام نشده است و اکنون جمعیت ماهی بسیار زیاد شده است و ماهی های پیر تر که تلف شده اند، سبب کاهش کیفیت و تغییر بو و طعم آب شده است.
بر اساس این گزارش، صید ماهی از سد شیرین دره دی ماه امسال با مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی و با هدف کنترل مواد آلی و جلوگیری از تغذیه گرایی این سد آغاز شده بود که در همان ماه متوقف شد.
به گزارش ایرنا، در شرایطی که 400 تا 450 لیتر از نیاز روزانه آب شهروندان بجنورد از آب سد شیرین دره تامین می شود، بوی ناخوشایند آب سد به یکی از دغدغه های اهالی مرکز خراسان شمالی تبدیل شده است.
سد شیرین دره واقع در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان، بزرگترین سد خراسان شمالی است که بر روی رودخانه ای به همین نام، از سرشاخه ‌های رود اترک ساخته شد.
این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تأمین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.
عملیات ساخت این سد در مهرماه سال 75 آغاز شد و در فروردین سال 84 به بهره برداری رسید.
7185/ 6042

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان