صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه


صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه

الگوی بالاتنه نقطه ی شروع اغلب الگوهایی مربوط به نیمه تنه ی بالایی لباس می شوند، الگوی بالاتنه است. از نوشته صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه اولین بار در روچی. پدیدار شد.

صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه
5 امتیاز از 1 رای

الگوی بالاتنه

نقطه ی شروع اغلب الگوهایی مربوط به نیمه تنه ی بالایی لباس می شوند، الگوی بالاتنه است. از این الگو می تواند برای لباس های همچون تاپ، کت و پیراهن استفاده کرد. پس اگر می خواهید الگوی خیاطی اولیه ای برای لباس های خود تهیه کنید اولین کاری که باید انجام دهید رسم الگوی بالاتنه است زیرا این کار می تواند بهترین نقطه برای شروع کار شما باشد. به همین دلیل ما در روچی قصد داریم شما را با صفر تا صد ترسیم الگوی بالاتنه آشنا کنیم.

صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه

کارشناس فروش الگو روچی

(مشاوره و سفارش)

همراه

9197575094

خط شماره ۲ - ۳ خط

21-88686984
صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه

اندازه های مورد نیاز برای الگوی بالاتنه

مانند هر الگوی دیگری برای رسم الگوی بالاتنه نیز به اندازه های فردی که می خواهید برای او این الگو را تهیه کنید نیاز دارید، اندازه هایی که نیاز است در اختیار داشته باشید عبارتند از:

دور سینه دور کمر دور باسن بلندی بالاتنه جلو بلندی بالاتنه پشت سرشانه دور گردن بلندی خط حلقه بلندی باسن

کاغذ الگو

برای رسم الگو باید حتما کاغذ الگو در اختیار داشته باشید. کاغذ الگویی که برای رسم الگوی بالاتنه نیاز دارید باید دارای ابعاد یک در نیم متر باشد.

صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه

ابزارهای مورد نیاز برای رسم الگوی بالاتنه

در کنار کاغذ الگو به ابزارهای دیگری نیز برای رسم الگو نیاز داریم، از جمله ابزارهای مورد نیاز برای رسم الگوی بالاتنه می توان به مواردی همچون متر اندازه گیری، پاک کن، مداد اتود، خط کش منحنی و خط کش مندرج اشاره کرد.

چند نکته در مورد رسم الگوی بالاتنه

اولین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که برای رسم الگوی بالاتنه از روش های مختلفی استفاده می شود، تفاوت در این روش ها به خاطر تفاوت در اندازه گیری ها، قواعد و فرمول های به کار رفته در این روش هاست. همان طور که گفتیم در خیاطی از روش های مختلفی استفاده می شود که از جمله این روش ها می توان به روش گرلاوین، متریک، ایتالیایی و مولر اشاره کرد. این روش ها بسیار متنوع هستند و در سراسر دنیا آموزش داده می شوند. نکته ی بعدی که باید در مورد به کارگیری این روش ها به آن توجه داشت این است که چیزی که باعث می شود نتیجه ی استفاده از روشی بی عیب تر و بی نقص تر باشد، اندازه گیری ها و فرمول های مورد استفاده در هر روش است هر چه این اندازه گیری ها و فرمول ها دقیق تر باشند، نتیجه ی کار نیز بهتر خواهد بود. هیچ روشی بی نقص نیست و هر روشی عیب های خاص خود را دارد، اما نکته حائز اهمیت این است که متدهایی که ریزه کاری هایی بیشتری دارند نتیجه ی بهتری نیز به دنبال خواهند داشت. روش های همچون گرلاوین که روش پیچیده ای است و روش مولر که بسیاری از افرادی که در حرفه ی خیاطی فعالیت می کنند بهتر است برای این که بازتاب خوبی داشته باشند به شیوه ی مستقیم یعنی شیوه ی معلم شاگردی آموزش داده شوند. نکته ی پایانی این که، با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم در ادامه تصمیم به آموزش روشی داریم که در کنار سادگی و کاربردی بودن، این قابلیت را دارد که برای تمام افرادی که دارای سطح دانش معمولی از خیاطی هستند مناسب باشد.

صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه

نحوه ی اندازه گیری برای اندازه های مورد نیاز الگوی بالاتنه

همان طور که گفتیم تصمیم داریم صفر تا صد ترسیم الگوی بالاتنه را به شما آموزش دهیم، به همین دلیل در این قسمت از آموزش رسم الگوی بالاتنه تصمیم داریم قبل از این ک به سراغ رسم الگوی بالاتنه برویم، نحوه ی اندازه گیری اندازه های مورد نیاز در الگوی بالاتنه را به شما آموزش دهیم.

تصور غلطی که در مورد اندازه گیری برای هر الگویی از جمله الگوی بالاتنه وجود دارد این است که بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها قرار دادن متر در ناحیه ای که تصمیم به اندازه گیری آن داریم کافی است و انجام همین کار باعث می شود که اندازه هایی که در نهایت گرفته می شود و یا الگویی که در نهایت رسم می شود الگوی مناسبی نباشد و با وجود این که اندازه ها، اندازه های خود فرد هستند لباسی که بر اساس این الگو تهیه شده است اندازه ی تن فرد نباشد. به همین دلیل بر آن شدیم که در آموزش صفر تا صد خود برای رسم الگوی بالاتنه، نحوه ی اندازه گیری را نیز به شما آموزش دهیم.

دور سینه

از جمله اندازه های مورد نیاز برای رسم الگوی بالاتنه، اندازه ی دور سینه است، برای اندازه گیری دور سینه متر را دور سینه انداخته و سه انگشت خود را زیر متر قرار می دهیم، آن گاه اندازه ی مورد نظر را یادداشت می کنیم.

صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه

بلندی باسن

بلندی باسن از دیگری مواردی است که برای رسم الگوی بالاتنه نیاز به اندازه گیری دارد، برای اندازه گیری بلندی باسن، متر را پشت سر قرار می دهیم. متر باید از خط کمر تا برجستگی باسن امتداد داشته باشد، اندازه ای که معمولا از این قسمت بدست می آید معمولا اندازه ای بین ۱۹ تا ۲۱ سانتی متر است.

دور کمر

برای این که اندازه ی دور کمر اندازه گیری شود نیاز است که متر را در قسمت گود کمر قرار داده و مانند اندازه ای که برای دور سینه گرفتیم، سه انگشت را زیر متر قرار دهیم، آن گاه اندازه ای که بدست می اید را به عنوان اندازه ی دور کمر در نظر بگیریم.

بلندی خط حلقه

در نگاه اول ممکن است بسیاری از افراد که به تازگی وارد حرفه ی خیاطی شده اند منظور از بلندی خط حلقه را متوجه نشوند و ندانند که برای اندازه گیری خط حلقه نیاز است که کدام قسمت از اندام فرد را اندازه گیری کنند. خط حلقه در واقع از اولین مهره ی گردن تا خط سینه را شامل می شود. به همین دلیل برای اندازه گیری این قسمت متر را پشت سر فرد و روی اولین مهره گردن فرد قرار می دهیم سپس متر را تا خط سینه امتداد می دهیم و عدد به دست آمده را به عنوان بلندی خط حلقه ی فرد یادداشت می کنیم.

دور باسن

از دیگر اندازه های مورد نیاز برای رسم الگوی بالاتنه اندازه ی دور باسن است. اندازه ی دور باسن نیز مانند اندازه ی دور کمر و دور سینه گرفته می شود . متر را روی قسمت برجسته ی باسن قرار می دهیم و سه انگشت را زیر متر و دور باسن فرد قرار می دهیم و اندازه ی بدست آمده را به عنوان اندازه ی دور باسن یادداشت می کنیم.

دور گردن

همان طور که از نام این قسمت اندازه گیری مشخص است نیاز است که متر دور گردن انداخته شود، برای این که اندازه ای که برای دور گردن در نظر گرفته می شود کم نباشد و یقه تنگ نباشد نیاز است که یک انگشت را زیر متر قرار دهیم و سپس عدد بدست آمده را به عنوان اندازه ی دور گردن در نظر بگیریم.

بلندی بالاتنه جلو

بلندی بالاتنه جلو از دیگر مواردی است که برای رسم الگوی بالاتنه نیاز به اندازه گیری دارد، برای اندازه گیری بلندی بالاتنه جلو نیاز است که متر را در قسمت جلوی لباس و روی گردی گردن قرار داده و سپس اندازه ی بدست آمده از گردی گردن تا خط کمر را به عنوان بلندی بالاتنه جلو در نظر می گیریم.

سرشانه

برای اندازه گیری سرشانه متر را از کنار گردن تا قسمت افتادگی شانه امتداد می دهیم و اندازه ی بدست آمده را به عنوان اندازه ی سرشانه یادداشت می کنیم.

بلندی بالاتنه پشت

همان طور که بلندی بالاتنه جلو نیاز به اندازه گیری دارد بلندی بالاتنه پشت نیز نیاز به اندازه گیری دارد. برای اندازه گیری بلندی بالاتنه پشت متر را روی اولین مهره ی گردن قرار می دهیم و متر تا خط کمر امتداد می دهیم.

صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه

مرحله ی اول رسم الگوی بالاتنه: رسم الگوی پشت

در اولین مرحله رسم الگوی پشت، خطی را در سمت چپ کاغذ الگو به صورت عمودی رسم می کنیم و سر آن را نقطه ی یک در نظر می گیریم. سپس به اندازه ی بلندی خط حلقه پایین می آییم و به نقطه ی ۲ می رسیم. در گام بعدی به اندازه ی بلندی بالاتنه پشت پایین می آییم و به نقطه ی ۳ می رسیم.

به اندازه ی بلندی باسن از نقطه ی ۳ پایین می اییم و به نقطه ی ۴ می رسیم. از نقاط ۱، ۲، ۳ و ۴ خط عمودی به سمت راست رسم می کنیم. سپس به اندازه ی یک ششم دور گردن به علاوه ی یک سانتی متر از نقطه ی یک به سمت راست می رویم تا به نقطه ۵ برسیم. به اندازه ی دو سانتی متر از نقطه ی ۵ به سمت بالا می رویم تا به نقطه ی ۶ برسیم.

برای بدست آوردن نقطه ی ۷ نیاز است به اندازه ی یک هشتم دور سینه به علاوه ی یک سانتی متر از نقطه ی ۱ به سمت راست برویم تا به نقطه ی ۷ برسیم. سپس از نقطه ی ۷ به اندازه ی دو سانتی به سمت بالا می رویم و نقطه ای که به ان می رسیم را نقطه ی ۸ می نامیم. در گام بعدی نقطه ی ۶ را به نقطه ی ۸ وصل می کنیم.

برای رسیدن به نقطه ی ۹ نیاز است که به اندازه ی یک چهارم دور سینه منهای دو سانتی متر از نقطه ی ۲ به سمت راست برویم تا به نقطه ی ۹ برسیم. سپس از نقطه ی ۹ به اندازه ی ۱٫۵ سانتی متر به سمت بالا می رویم تا نقطه ی ۱۰ بدست آید.

صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه

مانند الگو نقاط ۸ و ۱۰ را به هم متصل می کنیم. در گام بعدی به اندازه ی ۲ سانتی متر از نقطه ی ۳ به سمت راست می رویم تا به نقطه ی ۱۱ برسیم. با استفاده از خطی راست از بالا نقطه ی ۱۱ را به نقطه ی ۱ و از پایین به نقطه ی ۴ متصل می کنیم.

سپس به اندازه ی یک چهارم دور باسن منهای ۲ سانتی متر از نقطه ی ۴ به سمت راست می رویم تا به نقطه ی ۱۲ برسیم. به اندازه ی یک چهارم دور باسن از نقطه ی ۱۱ به سمت راست می رویم و نقطه ای که به آن می رسیم را نقطه ی ۱۳ می نامیم. سپس با استفاده از خطی صاف نقطه ی ۱۳ را به نقطه ی ۱۰ و با استفاده از خطی هلالی شکل نقطه ی ۱۳ را به نقطه ی ۱۲ وصل می کنیم.

مرحله ی دوم رسم الگوی بالاتنه: رسم الگوی جلو

پس از رسم الگوی پشت، حال نوبت به رسم الگوی جلو می رسد. برای رسم الگوی جلو ابتدا خطوط افقی که در الگو وجود دارد را امتداد می دهیم به طوری که نقطه ی ۱۴ حداقل به اندازه ی ۴۰ سانتی متر با نقطه ی ۱۲ فاصله داشته باشد. برای بدست اوردن نقطه ی ۱۵ نیز به اندازه ی یک چهارم دور باسن به علاوه ی دو سانتی متر از نقطه ی ۱۴ به سمت چپ می رویم و نقطه ای که به ان می رسیم را نقطه ی ۱۵ می نامیم.

سپس به اندازه ی یک چهارم دور گردن به علاوه ی ۵ سانتی متر از نقطه ی ۱۶ به سمت چپ می رویم تا به نقطه ی ۱۷ برسیم.

در گام بعدی از نقطه ی ۱۸ به اندازه ی یک چهارم دور سینه به علاوه ی دو سانتی متر به سمت چپ می رویم تا به نقطه ی ۱۹ برسیم. سپس به اندازه ی ۱٫۵ سانتی متر از نقطه ی ۱۹ بالا می رویم و نقطه ای که به ان می رسیم را ۲۰ می نامیم.

نقطه ی ۱۷ را با خطی صاف به نقطه ی ۲۰ و با خطی هلالی شکل به نقطه ی ۱۵ وصل می کنیم. از نقطه ی ۱۶ به اندازه ی بالاتنه جلو به سمت بالا حرکت می کنیم تا به نقطه ی ۲۱ برسیم. سپس به اندازه ی یک ششم دور گردن به علاوه ی دو سانتی متر از نقطه ی ۲۱ بالا می رویم تا به نقطه ی ۲۲ برسیم.

صفر تا صد آموزش ترسیم الگوی بالاتنه

در گام بعدی به اندازه ی یک ششم دور گردن به علاوه ی دو سانتی متر از نقطه ی ۲۲ بالا می رویم تا به نقطه ی ۲۳ برسیم. نقاط ۲۲ و ۲۳ را به وصل می کنیم تا نقطه ی ۲۴ بدست اید. سپس از نقطه ی ۲۴ خطی را به سمت چپ عمود می کنیم.

اندازه ی خطی که بین نقاط ۶ و ۸ وجود دارد را اندازه گیری می کنیم، سپس اندازه ی بدست آمده را با ۵ سانتی متر جمع می کنیم و بعد به همین اندازه از نقطه ی ۲۳ و در امتداد خط ۲۴ جلو می رویم تا به نقطه ی ۲۵ برسیم. مانند الگو نقاط ۲۵ را به نقطه ی ۲۰ وصل می کنیم.

برای رسیدن به نقطه ی ۲۶، فاصله ی بین نقاط ۲۳ و ۲۵ را نصف می کنیم. سپس برای رسیدن به نقاط ۲۷ و ۲۸ از نقطه ی ۲۶ به اندازه ی ۲٫۵ سانتی متر به سمت راست و به اندازه ی ۲٫۵ سانتی متر به سمت چپ می رویم.

در گام بعدی به اندازه ی یک دهم دور سینه به علاوه ی یک سانتی متر از نقطه ی ۱۸ به سمت چپ می رویم تا به نقطه ی ۲۹ برسیم. با خطی نقاط ۲۷ و ۲۸ را به نقطه ی ۲۹ وصل می کنیم. از نقطه ی ۲۹ خطی عمود به سمت پایین رسم می کنیم که باعث می شود به نقاط ۳۰ و ۳۱ برسیم. سپس به اندازه ی ۲ سانتی متر از نقطه ی ۳۰ به سمت راست و به سمت چپ می رویم و نقاط بدست آمده را ۳۲ و ۳۳ می نامیم. در نهایت این دو نقطه را از بالا به نقطه ی ۲۹ و از پایین به نقطه ی ۳۱ وصل می کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور