کانون های فرهنگی هنری مساجد بهترین پایگاه برای توسعه مهدویت هستند


کانون های فرهنگی هنری مساجد بهترین پایگاه برای توسعه مهدویت هستند

حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد بهترین پایگاه برای توسعه معارف مهدوی هستند، گفت: مسجد، میداندار مبارزه با هجمه های فرهنگی است لذا باید روحیه ای که رزمندگان در دفاع مقدس داشتند در اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد هم وجود د

حجت الاسلام «محمدصادق کفیل» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در تشریح نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ترویج و تعمیق فرهنگ مهدویت و انتظار، اظهار کرد: اگر باور داریم مسجد پایگاه فرهنگی جهان اسلام و بهترین جایگاه برای تبلیغ معارف دین است و نظام زندگی را برای انسان تعریف می کند، در این میان، کانون های فرهنگی هنری بهترین وسیله برای استفاده از این استعداد و قابلیت مساجد هستند.

معاون پژوهش بنیاد فرهنگی مهدوی موعود(عج) تاکید کرد: از این رو، کانون های فرهنگی هنری بهترین جایگاه برای توسعه مهدوی هستند چراکه استعداد فرهنگی هنری را توامان دارند و مخاطب آنها توده مردم از هر قشر و جنس و گروه سنی اعم از کودک، نوجوان، جوان و زن و مرد هستند و مهمتر آنکه همه این مخاطبان آمادگی و عُلقه دینی مذهبی دارند.

وی با بیان اینکه مسجد خانه ای است که انسان با اختیار وارد آن می شود، تصریح کرد: این حضور و انس اختیاری آثار و برکاتی شگرف دارد و برای کانون های فرهنگی هنری ظرفیت مطلوبی را ایجاد می کند که در صورت تعیین افق مهدویت برای فعالیت های آن می توان تحولات شگرفی را در جامعه رقم زد.

حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه هنوز استفاده ای که باید از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ترویج و تعمیق فرهنگ مهدویت و انتظار نشده است، گفت: یکی از اقدامات مهم ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری کشور در این باره راه اندازی و تقویت کانون های تخصصی مهدویت است، البته باید سیاستی اتخاذ شود که هر کانون تخصصی در سطح کشور یک برنامه مهدوی داشته باشد و آن را توسعه دهد و نیز برای همه چندین هزار کانون مساجد، برنامه مهدوی تعریف شود.

وی از آمادگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در تامین محتوای مدنظر ستاد عالی کانون های مساجد برای این مهم خبر داد، و ابراز کرد: باید به منظور استفاده از ظرفیت مساجد برای توسعه فرهنگ انتظار فضاسازی شود که بنیاد مهدی موعود(عج) هم در این راستا می تواند ستاد عالی کانون های مساجد را در انجام این رسالت تاریخی همراهی کند.

این کارشناس مهدوی با تاکید بر لزوم توسعه معارف عمومی مهدوی در مساجد، ابراز کرد: این مهم را می توان با اقداماتی سهل همچون احیای فرهنگ زیارت آل یاسین در مساجد در روزهای جمعه انجام داد و سپس سراغ فعالیت های آموزشی رفت یا آنکه هر امام جماعتی در مساجد یک روز در هفته درباره مهدویت و معارف آن سخنرانی کند.

وی با بیان اینکه هویت مهدوی سبک زندگی مهدوی باید تبیین شود، تصریح کرد: در بیانیه «گام دوم انقلاب» مقام معظم رهبری بر ساخت تمدن اسلامی به عنوان مقدمه تمدن مهدوی تاکید شده است، و بهترین محل برای اجرای این بیانات، مسجد است چنان که مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و نیز در دوران دفاع مقدس نقش آفرین بودند و امروز هم باید این نقش و کارکرد احیاء شود.

حجت الاسلام کفیل با تاکید بر اینکه اجرای بیانیه مقام معظم رهبری به ویژه در حوزه مهدویت باید دغدغه مدیران ستاد عالی در سطح کشور باشد، گفت: از همه قشری اعم از معلم، دانشجو، پاسدار، کارمند، خانه دار و ... در مسجد رفت و آمد دارند لذا مسجد و کانون های آن می تواند حلقه اتصال و وحدت این اقشار باشند و ایده ها و آرمان ها را هماهنگ کند.

وی تاکید کرد: مسجد فقط محل اقامه نماز نیست، اساساً جماعت بهانه ای برای اتصال و با هم بودن و از فضایل آن یکدلی و همرنگی در حرکت به سوی کمال است.

حجت الاسلام کفیل درباره برکات هم افزایی مساجد و نهادهای مهدوی در ترویج و تعمیق فرهنگ انتظار، بیان کرد: در مباحث مهدوی باید تربیت مهدوی دنبال شود یعنی افراد جامعه از کودکی با امام زمان(عج) انس گرفته و سوز و گداز منتظرانه داشته باشند و بی تفاوت نباشند. مسجدی که فقط نماز را دنبال می کند، به تربیت مهدوی جامعه کمک نمی کند.

معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) با بیان اینکه کانون های مساجد مردمی بوده و باید مردمی بمانند، خاطرنشان کرد: این کانون ها نباید شکل اداری به خود بگیرند بلکه باید شور و اخلاص خود را حفظ کنند. مسجد، میداندار مبارزه با هجمه های فرهنگی است لذا باید روحیه ای که رزمندگان در دفاع مقدس داشتند در اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد هم وجود داشته باشد و با همان روحیه و انگیزه و صفات سکاندار جریان فرهنگی شوند که مهدویت در این مبارزه افق و نگاه به آینده است یعنی اتصال انقلاب به انقلاب جهانی امام عصر(عج).

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود 40 گیف گل زیبا و دیدنی