اردوغان: در برابر حمله اسرائیل به مسجد الاقصی ایستادگی می‌کنیم


اردوغان: در برابر حمله اسرائیل به مسجد الاقصی ایستادگی می‌کنیم

اردوغان در واکنش به تحولات اخیر در فلسطین گفت: «در برابر حمله نظامیان اسرائیل به مسجد مبارکمان (مسجدالاقصی) ایستادگی خواهیم کرد.

اردوغان: در برابر حمله اسرائیل به مسجد الاقصی ایستادگی می‌کنیم
به گزارش «پارسینه» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه چند پروژه در محله پورساکلار آنکارا در واکنش به ظلم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به فلسطینیان خطاب به وی اظهار داشت: به خودت بیا. تو یک ظالم هستی. ظالمی که کودکان ۷ ساله فلسطینی را به قتل می‌رساند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد اردوغان حملات اخیر نظامیان اسرائیل به حریم مسجدالاقصی را محکوم کرده و تاکید کرد: «نه بی احترامی به اذان مان را نادیده می‌گیریم و نه اجازه کثیف کردن صحن قبه الصخره با پوتین‌های سربازی را خواهیم داد. به وزیر خارجه خود دستور دادم. به گفتگو‌های بین المللی ادامه می‌دهد.»

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به حمله سربازان اسرائیل به مصلای قبه الصخره و ممانعت از عبادت نمازگزاران گفت: «ما در کشورمان به هیچ یهودی ظلم نکردیم، هیچ یک از کار‌هایی که شما انجام دادید را در یک کنیسه انجام ندادیم. ما را تحریک نکنید. ما فریب شما را نخواهیم خورد. این مسئله دیگری است و حساب این رفتار‌ها را در جوامع بین المللی از شما خواهیم پرسید.»

اردوغان تصریح کرد: «در برابر حمله نظامیان اسرائیل به مسجد مبارکمان (مسجدالاقصی) ایستادگی خواهیم کرد. اگر کشور‌های دیگر هم در برابر این حملات بی تفاوت باشند ما و ملت عزیزمان هرگز سکوت نخواهیم کرد. مبارزه ما در راه اداره قدس متناسب با اهمیتش برای جهان اسلام تا آخرین نفس ادامه خواهد داشت.»

از طرف دیگر مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در واکنش به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌ اسرائیل، که اردوغان را دیکتاتور خوانده بود گفت: «چرا نخست وزیر اسرائیل به رئیس جمهور‌مان حمله می کند؟ چون او به عنوان صدای بلند این ملت، رئیس جمهوری ترکیه و رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی واکنش نشان می دهد. نخست وزیر اسرائیل امروز به دلیل فساد مالی و رشوه مورد بازجویی قرار دارد.»

وی افزود: با توجه به این شرایط، نتانیاهو از سر استیصال و ناتوانی در صدد تغییر موضوع است. این فرد نه تنها میان فلسطینی‌ها بلکه میان شهروندان اسرائیل نیز تبعیض و نفرت را تشدید می کند. این یک اقدام شرم آور است.

به گزارش یورونیوز، درگیری لفظی مقامات ترکیه و اسرائیل از یک شنبه گذشته و زمانی آغاز شد که بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که کشورش تنها به شهروندان یهودی تعلق دارد و با این سخنان به صورت آشکار به حضور جامعه مسلمان و عرب ساکن در این کشور پرداخته بود.

سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با انتشار توییتی اظهارات بنیامین نتانیاهو در این خصوص را نژادپرستانه و تحقیر آمیز خوانده و از جامعه بین المللی خواسته بود که به این سخنان واکنش نشان دهد.

نخست وزیر اسرائیل نیز در واکنش به این اظهارات با انتشار پیامی اتهام های مطرح شده از سوی آنکارا را نوعی «شوخی» قلمداد و تاکید کرد که «اردوغان، دیکتاتور ترکیه در حالی به دموکراسی در اسرائیل حمله می کند که زندان های کشورش از روزنامه نگاران و قضات ترک پر شده است.»

بنیامین نتانیاهو همچنین روز یکشنبه انتقادهای مطرح شده از سوی روتم سیلا، هنرپیشه و مانکن اسرائیلی در خصوص موضع دولت راستگرای اسرائیل در قبال اقلیت عرب زبان که دست کم هفده درصد از ساکنان این کشور را تشکیل می دهند، محکوم کرد.

نخست وزیر اسرائیل ضمن اشاره به موضع هنرپیشه زن اسرائیلی که با حمایت گل گدوت، دیگر بازیگر و مدل اسرائیلی نیز همراه شده تاکید کرد که در کشورش شهروند درجه دو وجود ندارد و همه از جمله دو میلیون عرب ساکن در اسرائیل از حقوق برابر با دیگر شهروندان برخوردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»