16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند


16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند

حرفه ی خیاطی خیاطی از جمله هنرهایی که نیاز به دقت و البته مهارت و صبر و حوصله دارد. خیاطی نوشته 16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند اولین بار در روچی. پدیدار شد.

16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند
۱۶ نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند
امتیاز خود را ثبت کنید

حرفه ی خیاطی

خیاطی از جمله هنرهایی که نیاز به دقت و البته مهارت و صبر و حوصله دارد. خیاطی در کنار این که یک هنر، یک حرفه نیز محسوب می شود، حرفه ای که تاکنون بانوان و مردان زیادی در آن مشغول به کار شده اند و از طرفی به دلیل این که میزان تقاضای پوشاک در کشورمان بالا است و پر درآمدترین صنعت در کشورمان محسوب می شود، بسیاری علاقه مندند که وارد این حرفه شوند اما برای این که بتوان در این حرفه فعالیت کرد باید در کنار آشنایی با این حرفه، با نکاتی در مورد این حرفه نیز آشنا بود.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به تازگی وارد حرفه ی خیاطی شده اید و تا حدودی با مهارت های مورد نیاز در این حرفه آشنا شده اید بدانید که نیاز است که با نکاتی در این زمینه آشنا شوید که هر خیاطی باید بداند و لازم به ذکر است این نکات، نکاتی نیست که بتوان آن ها را در ضمن آموزش خیاطی آموخت و تعداد معدودی از آن ها در ضمن آموزش خیاطی بیان می شوند، به همین دلیل ما در روچی قصد داریم شما را با۱۶ نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند آشنا کنیم، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند

طراحی الگوی یقه

اولین نکته ای که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم نکته ای در مورد یقه های آمریکایی، انگلیسی و یا یقه هایی است از سر شانه یک سانتی متر داخل شده اند. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که باید از یقه ی پشت به اندازه ی همان یک سانتی متر کم کنیم و یا به اصطلاح باز کنیم.

نحوه ی گذاشتن دکمه

در گذاشتن دکمه و جا دکمه برای لباس های مردان و زنان باید به این نکته توجه داشت که جای قرار گیری دکمه و جا دکمه در لباس های مردان و زنان متفاوت است و صرفا به خاطر شباهت هایی که ممکن است در برخی از لباس های زنان و مردان وجود دارد نباید تصور کرد که دکمه و جادکمه در هر دو لباس در یک قسمت قرار می گیرند.

برای مثال در لباس های مردانه جا دکمه ای در سمت چپ و دکمه ها در سمت راست قرار می گیرند اما در لباس های زنانه جا دکمه ای در سمت راست و دکمه ها نیز در سمت چپ قرار می گیرند، لازم به ذکر است که فاصله ی دکمه ها باید ۴ تا ۸ سانتی متر باشد و البته اولین جا دکمه ای را از نقطه ی شکست پایین یقه شروع به زدن می کنیم.

طرز استفاده از لایی چسب

نکته ی دیگری که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم لایی چسب و طرز استفاده از آن است. برای استفاده از لایی چسب، لایی چسب را به اندازه ی یک تا نیم سانتی متر کوچک تر از الگوی خیاطی مورد نظر برش زده و می توان از لایه ی چسب نیز در سجاف استفاده کرد.

استفاده از لباس مخصوص خیاطی

حتما شما هم حرفه هایی را دیده اید که برای فعالیت در آن ها نیاز است که از لباس مخصوص استفاده شود، خیاطی نیز جزو این حرفه هاست. بر خلاف تصور بسیاری که فکر می کنند حرفه ی خیاطی مانند برخی از حرفه ها به دلیل این که نه موجب صدمه رسیدن به فرد می شود و نه آلودگی به دنبال دارد نیازی نیست که از لباس مخصوص برای این کار استفاده شود. اما به شما توصیه می کنیم برای این که تمرکزتان در هنگام خیاطی به خاطر خرده ریزهایی که ممکن است روی لباس تان بریزد به هم نخورد یک لباس مخصوص برای خیاطی خود داشته باشید.

16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند

بهتر است این لباس چند جیب بزرگ و کوچک داشته باشد تا اگر به لوازم و یا خرده ریزهایی که در هنگام کار خود نیاز داشتید بتوانید برای دسترسی راحت تر آن ها را در جیب های خود قرار دهید.

جلوگیری از ایجاد رسوب در اتو بخار

یکی از ابزاری که در حرفه ی خیاطی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد اتو است. اگر از اتو بخار استفاده می کنید ممکن است پس از مدتی در اتو بخار رسوب هایی ایجاد شود. برای جلوگیری از ایجاد رسوب در اتو بخار و جلوگیری از سفیدک زدن لباس ها در هنگام اتو، پیشنهاد می کنیم که در مخزن اتوی خود به همراه آب، نصف پیمانه سرکه اضافه کنید تا شاهد ایجاد رسوب در اتو بخار خود نباشید.

محافظت از رنگ دکمه

یکی از عواملی که می تواند در کنار پارچه ی زیبا و دوخت مطلوب باعث زیبایی لباس شود، وجود دکمه های زیبا است. اما ممکن است دکمه ها پس از مدتی به دلیل شست و شو و یا استفاده ی زیاد، رنگ اولیه ی خود را از دست دهند و دیگر زیبایی اولیه را نداشته باشند. برای این که دکمه هایی مانند دکمه های فلزی و یا طلایی مانند روز اول درخشندگی و زیبایی خود را داشته باشند به شما توصیه می کنیم که برای محافظت از رنگ دکمه ها یک لایه لاک بی رنگ روی آن ها بزنید، این کار باعث می شود تا در اثر مرور زمان دکمه ها درخشندگی خود را از دست ندهند.

16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند

کوتاه کردن پایین شلوار

نکته ی دیگری که می خواهیم به آن اشاره کنیم در مورد کوتاه کردن پایین شلوار است، گاهی اوقات به دلیل این که شلوارهای آماده ای که از بازار تهیه می شود بلند هستند، نیاز است که پاچه ی آن ها کوتاه شود. نکته ای که در این جا می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که در هنگام کوتاه کردن پایین شلوار از درز وسط پا شروع به دوخت شود.

جا دکمه ی اول

یکی از مشکلاتی که افرادی که در زمینه ی خیاطی با آن روبرو هستند این است که گاهی اوقات با تمام نکاتی که برای برش الگو رعایت می کنند در نهایت باز هم لبه ی لباس کوتاه تر می شود، این مشکل می تواند ناشی از بستن دکمه ها باشد که می تواند لبه ی لباس را از پایین کوتاه تر نشان دهد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که برای زدن جا دکمه و برای جلوگیری از چنین مشکلاتی جا دکمه ی اول را افقی بزنید.

دوخت با دست

از دیگری نکاتی که هر فردی که در حوزه ی خیاطی باید بداند این است که گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که به جای استفاده از چرخ خیاطی برای دوخت قسمتی از پارچه، خود خیاط آن قسمت از پارچه را با دست بدوزد. اگر می خواهید قسمتی از پارچه را با دست بدوزید به شما توصیه می کنیم که حتما نخ سوزن را ۴ لا کنید این کار باعث می شود که هنگام دوخت لباس، دوخت محکمی داشته باشد.

16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند

دوخت پارچه های مخمل

پارچه ی مخمل طرفداران خاص خود را دارد و بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای دوخت لباس های همچون شلوار، مانتو و .. از پارچه ی مخمل استفاده کنند. نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که به دلیل این که پارچه ی مخمل بافت خاصی دارد نیاز است که نکاتی را برای دوخت این پارچه رعایت کنید، اول این که نخ در هنگام دوخت پارچه باید کمی شل شود و نکته ی بعدی این که سوزنی که از آن برای دوخت پارچه های مخمل استفاده می شود باید نازک باشد.

دوخت زیر بغل و فاق شلوار

برای دوخت قسمت های همچون زیر بغل در مانتو و یا پیراهن ها و یا دوخت قسمت هایی همچون فاق شلوار در شلوارهای مختلف باید به این نکته توجه داشت که برای افزایش دوام این قسمت ها نیاز است که از درجهی ریز چرخ خیاطی برای دوخت این قسمت ها استفاده شود.

چند نکته در مورد روکاری لباس

از جمله نکاتی که حتما باید در خیاطی به آن توجه داشته باشید نکات مربوط به روکاری است از جمله نکاتی که باید در مورد روکاری لباس به آن اشاره کرد این است که اگر می خواهید روکاری تمیزی داشته باشید به سوزن نگاه نکنید بلکه به کنار پایه نگاه کنید و پایه را با کنار دوخت تنظیم کنید.

16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند

نکته ی بعدی این که برای روکاری نیاز به نخ روکاری دارید اما اگر نخ روکاری ندارید و می خواهید پایین شلوارهایی همچون شلوارهای جین را کوتاه کنید نخی که در دسترس دارید را سه لا دور ماسوره بپیچید و سپس شروع به دوخت کنید این کار باعث می شود که دوخت شکیل تر و زیباتری داشته باشید.

در نهایت این که اگر می خواهید روکاری کنید برای این که در پایان کار دوخت تمیزتری داشته باشید حتما از رو روکاری برای هر قسمت از لباس که می خواهید روکاری کنید استفاده کنید.

برش پارچه های نازک ابریشم

پارچه های حریر بسیار نازک مانند پارچه های ابریشم، بافت بسیار نازکی دارند که ممکن است در صورت هر گونه سهل انگاری برش پارچه به خوبی انجام نشود و پارچه از بین برود و به پارچه ای غیر قابل استفاده تبدیل شود. به همین دلیل برای برش چنین پارچه هایی ابتدا پارچه با نوشابه خیس کنید و بگذارید خشک شود، پس از این که پارچه خشک شد پارچه کمی آهاردار می شود و آن گاه برشش راحت تر و اسان تر می شود.

پارچه مورد نیاز برای دامن

دامن یکی از لباس های مورد علاقه و البته نسبتا پرکاربرد خانم هاست، اما به دلیل چین هایی که در دامن ممکن است وجود داشته باشید و ریزه کارهایی که ممکن است روی آن انجام شود، ممکن است نتوان میزان پارچه ی مورد نیاز برای دامن را به خوبی تخمین زد. برای این که پارچه ی مورد نیاز بر اساس قد را برای دامن های تمام کلوش محاسبه کنید باید ۴ برابر قد و ۴ برابر شعاع محاسبه شده را بدانید تا بدانید که برای دامن تمام کلوش به چه میزان پارچه بر اساس قد فرد نیاز دارید.

16 نکته ی کلیدی که هر خیاطی باید بداند

دوخت چادر

حتما شما هم چادرهایی را دیده اید که در پایین دوخت چادر حالت موج دار وجود دارد و همین باعث می شود که چادر ظاهر مناسبی نداشته باشد. برای این که در هنگام دوخت پایین چادر حالت موج دار به خود نگیرد توصیه می کنیم بعد از تا کردن و تنظیم کردن روی میز کمی دسته را عقب جلو کنید تا از حالت موج دار در بیاید و باعث موج دار شدن پایین پارچه نشود.

دوخت لباس های کشی

از جمله دیگر لباس هایی که افراد مایل به استفاده از آن هستند، لباس های کشی هستند، لباس های کشی به دلیل خاصیت کشسان بودن خود و برای جلوگیری از کش نیامدن لباس در برخی از نواحی لباس همچون سر شانه باید نکاتی را رعایت کرد. برای مثال اگر می خواهید پارچه در ناحیه ی سرشانه کش نیاید از تکه ای پارچه ی نخی به طول سه سانتی متر و عرض سرشانه استفاده کنید، به این صورت که در هنگام دوخت، این پارچه را همزمان با سر شانه بدوزید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی