چرا دولت در مورد ممنوعیت اشتغال کارگران خارجی فاقد مجوز کاری نمی‌کند؟


چرا دولت در مورد ممنوعیت اشتغال کارگران خارجی فاقد مجوز کاری نمی‌کند؟

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا ما با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که جیب کارگران را کوچک کرده است باید هزینه اشغالگری غربی‌ها در افغانستان را از همین جیب‌های کوچک کارگران روزمزد و کم مهارت خودمان بپردازیم.

خبرگزاری فارس: احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وظیفه انسانی و اسلامی در میهمان‌نوازی از همسایگان افغانستانی که سال‌هاست خانه و کاشانه آنان به سبب مداخلات ابرقدرت‌ها ناامن شده است گفت: با این حال هزینه اشغالگری آمریکا در افغانستان را نباید کارگران ایرانی بپردازند.

وی ادامه داد: سالهاست که کارگران ایرانی برادران افغان را بر گرد سفره خود در بازار کار ایران میهمان کرده‌اند. چنین همزیستی و نوع‌دوستی در جهان امروز بی‌نظیر است. اما مسئولین نباید این برادری دینی را پیشکش خوشامد غربی‌هایی کنند که باعث و بانی تمام این آوارگی و مصیبت جامعه افغان است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از نگرانی‌های کشور‌های غربی ورود سیل جوانان افغانستانی جویای کار به قاره اروپا است، اظهار داشت: چرا دولت به وظیفه خود در مورد ممنوعیت اشتغال کارگران خارجی فاقد مجوز عمل نمی‌کند؟ چرا کارفرمایان و صاحبان کارگاه‌ها و حتی پیمانکاران شهرداری‌ها بدون نگرانی از برخورد دستگاه‌های مسئول کارگران خارجی بدون مجوز را بکارگیری می‌کنند؟ چطور است که شهرداری‌ها می‌توانند ساخت‌وساز‌های فاقد پروانه را متوقف کنند، اما دستگاه‌های مسئول نمی‌توانند مانع اشتغال مهاجران فاقد مجوز در این پروژه‌ها شوند؟

این نماینده مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: چگونه است که مسئولین انتظامی در خصوص جلوگیری از تحرک مهاجران خارجی به سوی مرز‌های غربی کشور وظایف خود را حتی شدید‌تر از میزان انتظار انجام می‌دهند، اما در مقابل تجمع کارگران خارجی بدون مجوز در صف کارگران روزمزد چشم خود را می‌بندند. چرا باید به قیمت بیکاری کارگران هموطن به استقبال از تقدیر کمیساریای عالی امور پناهندگان رفت.

وی با بیان اینکه حداقل تأثیر این حضور بی‌قاعده کارگران خارجی، کاهش دستمزد کارگران و افزایش نرخ بیکاری است، اظهار داشت: اگر تا پیش از شدت تحریم‌ها یک کارگر ساده با سه روز کار در هفته می‌توانست مخارج زندگی خانوار خود را تأمین کند، با گرانی‌های فعلی او باید تمام هفت روز را کار کند. دولت اگر نمی‌تواند گرانی‌ها را کنترل کند می‌بایست کارفرمایانی را که کارگران خارجی بدون مجوز را استخدام می‌کنند، جریمه کند. جریمه‌ای که بازدارنده باشد نه اینکه حتی کمتر از هزینه بیمه کارگر بومی برای کارفرما تمام شود.

آزادی خواه تاکید کرد: بیشتر کارگران خارجی درآمد خود را با تبدیل به ارز از کشور خارج می‌کنند درحالی که حضور میهمانان کشور همسایه در ایران باید به گونه‌ای مدیریت شود که موجب ورود ارز به کشور شود. به دلیل پذیرش اجتماعی و قرابت فرهنگی، ایران بهترین کشور برای زندگی، تحصیل، درمان و حتی تفریح مردمان افغان است، اما خصوصاً از زمان کاهش شدید ارزش ریال دیگر ایران کشوری مطلوب برای کار کردن آنان نیست.

وی اضافه کرد: به جای آنکه جوانان ایرانی برای اشتغال به کشور‌های همسایه بروند دولت باید سهم کارگران ایرانی از سفره بازار کار را از کارگران بدون مجوز افغانستانی پس بگیرد. برای میهمانان افغانستانی نیز مقرون به صرفه‌تر خواهد بود که در کشور‌های همسایه مشغول کار شده و با درآمد‌های دلاری رفاه بیشتری را با زندگی و خرج در ایران برای خانواده خود فراهم آورند. در این صورت هر خانوار افغانستانی دیگر نه یک رقیب اقتصادی برای کارگر ایرانی بلکه همانند یک توریست منبع درآمد ارزی و چرخش اقتصادی خواهد بود.

آزادی‌خواه با انتقاد از مسئولین وزارت کار که می‌گویند بیکاری فقط در میان جوانان تحصیل کرده زیاد است و کارگران خارجی بازار کار را برای جوان ایرانی تنگ نکرده‌اند، گفت: همه روزه جوانان زیادی به دفتر بنده مراجعه می‌کنند که با تحصیلات دیپلم و پایین‌تر موفق به اشتغال با حداقل دستمزد و بیمه نشده‌اند. چراکه کارفرمایان ترجیح می‌دهند کارگری را استخدام کنند که گرفتاری بیمه نداشته باشد و شب نیز کار نگهبان را انجام دهد.

نماینده مردم ملایر اظهار داشت: در شرایطی که تعداد کارگر، خصوصاً کارگر ساده بیش از تقاضای بازار باشد شرایط برای استثمار نیروی کار به نفع کارفرما مهیا می‌شود. هیچ دستگاه نظارتی نیز نمی‌تواند این استثمار را که یکی از رایج‌ترین آن‌ها بکارگیری بدون بیمه است متوقف کند

وی خاطر نشان کرد: تنها راه احقاق حقوق جوانان جویای کار این سرزمین توقف خوش خدمتی و باز گذاشتن مسیر جوانان افغان جویای کار برای عبور از مرز به سمت اروپاست. به علاوه بخش بزرگی از درآمد ارزی همین مهاجرین برای خانواده‌هایشان در ایران ارسال خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: چرا ما با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که جیب کارگران را کوچک کرده است باید هزینه اشغالگری غربی‌ها در افغانستان را از همین جیب‌های کوچک کارگران روزمزد و کم مهارت خودمان بپردازیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج