صف کامیون های مرز بازرگان به زودی کاهش می یابد


صف کامیون های مرز بازرگان به زودی کاهش می یابد

ارومیه - ایرنا - مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: همزمان با بهره برداری از امکانات نوبت دهی کامیون و اصلاح رویه های گمرکی در مرز بین ایران و ترکیه، صف کامیون های ترانزیتی مرز بازرگان از ماه آینده کاهش می یابد.

غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با سرمایه گذاری مشترک میان فعالان بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد ماکو، امکان نوبت دهی کامیون های ترانزیتی در جوار گمرک بازرگان میسر می شود.
وی افزود: بسیاری از رویه‌های گمرکی و ترانزیتی از این پس در تأسیسات و امکانات ایجاد شده در این منطقه انجام خواهد شد و این امر موجب کاهش بارترافیکی تریلرهای پشت مرز می شود.
وی ادامه داد: در راستای عمل به وظایف مناطق آزاد در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، از دولت و وزارت راه و شهرسازی مصوبه ایجاد دهکده لجستیک ماکو را اخذ کرده ایم و هم اینک در حال طراحی بندرخشک در منطقه آزاد ماکو هستیم.
وی بیان کرد: فاز اول این دهکده لجستیکی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ساخته می‌شود و طراحی مابقی امکانات این دهکده نیز آغاز شده است.
وی گفت: هم اینک سالانه حدود 18 میلیارد دلار کالا از مرز بازرگان ترانزیت می‌شود اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها در اطراف این منطقه، فعالیت های لجستیک صورت نمی‌گیرد و منطقه مستعد ماکو از مزیت های ارزش افزوده توسعه خدمات لجستیکی در قطب ترانزیت ایران محروم است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو افزود: به همین دلیل ایجاد دهکده لجستیک در 2 فاز و طی یک برنامه زمان‌بندی شده پنج ساله در دستور کار قرار گرفته است و در این ارتباط در حوزه برندسازی، هوشمندسازی، بازاریابی، لجستیک و بسته‌بندی در این منطقه فعال خواهیم شد.
وی ادامه داد: ٧٠٠ هکتار زمین برای احداث شهرک صنعتی مشترک میان ایران و ترکیه اختصاص داده شده و زمینه برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی از طریق تسهیل روند و کاهش بروکراسی‌های اداری در این شهرک فراهم می شود.
سلیمانی اضافه کرد: تلاش داریم تا 2 سال آینده حجم بار عبوری و ترانزیتی از مرز بازرگان را به 10 میلیون تن برسانیم و منطقه آزاد ماکو را به آزادراه ها و شبکه ریلی متصل کنیم.
وی تصریح کرد: فاز سوم آزادراه تبریز- بازرگان بزودی به بهره‌برداری می رسد و در بخش ریلی هم مطالعات تکمیلی قرارداد ساخت راه‌آهن تبریز- چشمه ثریا با مشارکت وزارت راه امضاء شده وسال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
وی گفت: همچنین مصوبه مرز هوایی فرودگاه بین المللی ماکو اخذ شده که بر اساس آن مرکز جابجایی بار و مسافر هوایی در این منطقه به همراه نخستین خط هوایی میان ماکو و ترابوزان ترکیه راه اندازی می شود.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132/3072

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس