چگونه طول عمر قطعات خودرو را افزایش دهیم؟


چگونه طول عمر قطعات خودرو را افزایش دهیم؟

در حالت کلی راهی برای شناسایی قطعات اصلی از تقلبی برای مالکان وجود ندارد. در این مورد تنها می‌توان توصیه کرد که مالکان از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند یا در صورت خرید، قبل از استفاده، قطعه را به تعمیرکار نشان دهند

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار لوازم یدکی و خرید قطعات با توجه به نزدیک‌شدن سفرهای نوروزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ماه‌های اخیر عوامل و دلایل مختلفی سبب ایجاد تنش‌های قیمتی محصولات در این بازار شده است و مشتریان در زمان مراجعه به فروشگاه‌ها برای خرید قطعه، سوالاتی از قبیل اصل بودن، کاهش یا افزایش قیمت و یافتن قطعه از فروشنده می‌پرسند. گاهی این سوالات ســـــبب تردید در خرید و رجوع مشتری به بازار لوازم‌ یدکی استــــــوک می‌شود.

برای بررسی وضعیت بازار و نکاتی در مورد خرید قطعات و نگهداری آن، گفت‌وگویی با محمدحسن‌ اسداللهی، کارشناس صنعت خودرو انجام داده‌ایم که در ادامه آن ‌را از نظر می‌گذرانید.

برخی کارشناسان معتقدند در ماه پایانی سال، بازار لوازم‌ یدکی دچار کاهش قطعه و افزایش قیمت می‌شود. نظر شما در این‌باره چیست؟

اصلی‌ترین عامل تعیین قیمت در بازار، بحث عرضه و تقاضاست. یعنی زمانی‌که تقاضا افزایش می‌یابد، حتی اگر عرضه هم ثابت باشد، قیمت لوازم یدکی افزایش پیدا می‌کند. با توجه به نوسانات بازار ارز و افزایش قیمتی که قطعات داشته، بدیهی است که در پایان سال، موج تورم دیگری نیز در این بازار داشته باشیم.

این روزها قیمت خودروها نیز افزایش پیدا کرده و همین امر باعث شده است قیمت لوازم یدکی نیز افزایش پیدا کند. در هر بازاری عرضه و تقاضا تعیین‌کننده اصلی قیمت یا به‌عبارتی ارزانی و گرانی هستند. تا زمانی‌که تقاضا برای خرید هر محصولی بیشتر از عرضه باشد، گرانی و افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت.

با توجه به گرانی قطعات، برخی مالکان خودروها برای کاهش هزینه تعمیر اقدام به استفاده از قطعات استوک می‌کنند، چه توصیه‌ای به مالکان می‌کنید؟

این مورد غیرقابل انکار است که با توجه به مشکلات بازار لوازم یدکی، بازار استوک مشتری‌های خاص خود را پیدا کند. دلایل مختلفی مانند محدودیت بودجه، کیفیت پایین لوازم یدکی نو و غیره، سبب روی آوردن مالکان به خرید قطعات استوک می‌شود.

اما باید به این نکته اشاره کرد که لزوما قطعه استوک، به معنی بی‌کیفیت نیست. زیرا لوازم‌ یدکی استوکی که به کشور وارد می‌شوند، عموما اصلی هستند و بعضا کیفیت بالایی نسبت به نمونه‌های نو موجود در بازار دارند. البته دوباره تکرار می‌کنم که بخش اندکی از لوازم یدکی شامل این قضیه می‌شود.

اتفاقا بازار لوازم یدکی استوک به‌جز خودروهای داخلی، برای خودروهای وارداتی بسیار پر رونق است. عمدتا مالکان خودروهای کره‌ای، آلمانی و حتی چینی‌، از این بازار خرید می‌کنند. زیرا قیمت لوازم یدکی خودروهای وارداتی بسیار افزایش داشته و چون قیمت آن‌ها نیز غیراقتصادی است، مالکان برای خرید قطعات بسیار ساده نیز اقدام به خرید از این بخش بازار می‌کنند.

درصورتی‌که مالکان یا مشتریان محدودیت بودجه نداشته باشند، طبعا خرید لوازم یدکی نو مشروط بر اورجینال بودن خیلی بهتر از استوک است. اما متاسفانه در شرایط کنونی یافتن لوازم یدکی اورجینال بسیار سخت است و به‌رغم پرداخت مبلغ قابل‌توجه برای خرید قطعه اورجینال، قطعه غیراورجینال دریافت می‌شود.

بین قطعات الکترونیکی، کدامیک بیشترین میزان خرابی را دارند؟

معمولا سنسورها با توجه به کیفیت سوخت و روغن در معرض بیشترین تنش قرار دارند که البته در صورت خرابی توسط چراغ چک به راننده اطلاع داده می‌شود. اما باید در نظر داشت که نقش راننده خودرو نیز در استهلاک قطعات بسیار موثر است و بسته به نوع رانندگی و استفاده از خودرو، هر قطعه‌ای می‌تواند دچار استهلاک زیاد یا خرابی شود.

کیفیت قطعات وارداتی چینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چینی بودن یک قطعه، تاثیری در کیفیت آن ندارد، همانطور که ژاپنی‌بودن الزاماًبه‌معنای بهتر بودن نیست! در حال حاضر عموم قطعات بازار لوازم یدکی جهان را کشور چین تولید کرده و گواهی‌های مختلف نیز برای این تولیدات دریافت می‌کند. صرف چینی بودن، نمی‌توان گفت یک قطعه خوب یا بد است.

راه‌ شناخت قطعه اصلی از تقلبی چیست؟

در حالت کلی راهی برای شناسایی قطعات اصلی از تقلبی برای مالکان وجود ندارد. در این مورد تنها می‌توان توصیه کرد که مالکان از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند یا در صورت خرید، قبل از استفاده، قطعه را به تعمیرکار نشان دهند. زیرا تعمیرکاران بر اساس تجربه‌شان، توانایی شناسایی قطعات اصلی و تقلبی را دارند.

آیا راهی برای افزایش طول عمر قطعات خودرو وجود دارد که مالکان متحمل هزینه گزاف برای خرید قطعه و تعمیر خودرو نشوند؟

در وهله اول باید یادآوری کرد که برخی قطعات عمر مفیدی دارند. پس مالک هرچقدر هم نگهداری صحیحی از خودرو انجام دهد، باید در فواصل یا زمان‌های مشخص آن‌ها را تعویض کند.

‌در وهله دوم مالکان باید توجه کنند که از روغن‌موتورهای باکیفیت و ترجیحا ایرانی هر 5‌هزار کیلومتر، استفاده و آن‌ را تعویض کنند. تعویض روغن در این زمان، سبب افزایش عمر مفید قطعات پیشرانه و البته کاهش استهلاک آن می‌شود. همچنین باید به‌ازای هر دو باک سوخت‌گیری، یک باک از بنزین سوپر استفاده کنند. زیرا بنزین سوپر اکتان مناسبی دارد و شرایط احتراق را بهبود می‌دهد، این عامل نیز سبـــــــب افزایش طـــــول عمر قطعات پیشرانه و گـــــاهی سوخت‌رســـــــانی نیز می‌شـــود.

مالکان باید توجه ویژه‌ای به تعویض تسمه‌تایم در کیلومترهای مشخص و مقدار سطح ضدیخ در فصول مختلف داشته باشند تا از هزینه‌ کردن برای رفع خرابی موارد مذکور پیشگیری کنند.

با توجه به عدم واردات خودرو و قطعات، آیا تولیدکنندگان داخلی توان پاسخگویی نیاز بازار برای تولید و تامین قطعات را دارند؟

معتقدم قطعه‌سازی ما وابسته است و با توجه به عدم واردات، دیر یا زود دچار مشکلات عدیده‌ و پیرو آن، بازار لوازم یدکی هم دچار مشکل و کمبـــــــود قطعه می‌شود.

برای مصرف‌کنندگان این سوال وجود دارد که بین قطعه تولید داخل و چینی، کدام‌یک از کیفیت بهتری برخوردار هستند. نظر شما چیست؟

این مقایسه کاملا اشتباه است، زیرا محصولات چینی دارای رده‌های مختلف و طیف وسیعی از کیفیت هستند. اگر بخواهیم قطعات تولید داخل را با محصولات بی‌نام و نشان چینی قیاس کنیم، قطعا تولیدات داخل کیفیت بالاتری دارند اما اگر بخواهیم این قیاس را برای لوازم‌ یدکی چینی که تحت لیسانس شرکـــــت‌های بزرگ تولید می‌شوند، انجام دهیم، قطعا آن‌ها از کیفـــــیت بالاتری برخوردارند.

و در پایان‌ آیا به نظر شما راهکاری برای کنترل قیمت لوازم یدکی وجود دارد؟

اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت لوازم‌ یدکی، افزایش قیمت ارز است. برای کنترل قیمت لوازم‌ یدکی باید ابتدا قیمت ارز، کنترل شده و سپس واردات، مدیریت شود.

نکته دوم عدم واردات لوازم‌ یدکی است که این موضوع هم می‌تواند دلیلی برای افزایش قیمت قطعات باشد. باید در نظر داشته باشیم که در داخل کشور توان تولید صفر تا صد تمام لوازم‌های یدکی را نداریم، پس مجبوریم مواد اولیه یا قطعات را به کشور وارد کنیم.

---------------------------------------------------

4 نکته در مورد خرید قطعه
1 پیشنهاد می‌کنیم در روزهای پایانی سال برای هرگونه تعمیر و تامین قطعات در گام اول به نمایندگی خودرو مربوطه مراجعه کنید. باتوجه به تعدد برند و کیفیت لوازم یدکی در بازار، سعی کنید در زمان تعمیر خودرو تا حدامکان از خرید قطعه شخصا خودداری کنید.
2 در صورتی که شخصا مجبور به خرید قطعه شدید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. حتما به‌دنبال قطعات فابریکی بروید که کارخانه سازنده از آن استفاده کرده است. برای محصولات داخلی قطعات ایساکو و سایپا که با برند همین دو کارخانه و تایید آن‌ها و از همه مهم‌تر کنترل کیفی آن‌ها تولید می‌شوند، بهترین انتخاب است.
3 اگر فروشندگان به شما پیشنهاد خرید لوازم یدکی باکیفیت‌تری دادند، سعی کنید از آن‌ها استفاده نکنید. زیرا بسیار گران هستند و همچنین بسیاری از آنها هیچ تضمینی ندارند. بنابراین از محصولات داخلی که ضمانت و نمایندگی دارند، استفاده کنید.
4 نکته آخر این که در زمان خرید فاکتور یا سربرگ مهمور به امضا یا مهر فروشگاه دریافت کنید تا در صورت لزوم بتوانید قطعه خریداری‌شده را پس بگیرید یا از آن به‌عنوان سند پیگیری قطعه استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس