صادرات 19 میلیون تنی ایران به عراق


صادرات 19 میلیون تنی ایران به عراق

حسینی با اشاره به اینکه بیش از8 میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم، گفت: و در سال جاری این رقم از 9 میلیارد دلار می گذرد. در مجموع 19 میلیون تن کالا به عراق صادر کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «سیدحمید حسینی» شب گذشته (یکشنبه 19 اسفند ماه) مهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود و در این برنامه با اشاره به سفر رییس جمهوری به عراق درباره حجم مبادلات تجاری میان دو کشور گفت: «بیش از8 میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم و در سال جاری این رقم از 9 میلیارد دلار می گذرد. در مجموع 19 میلیون تن کالا به عراق صادر کردیم. نگرانی صادرکنندگان ما با پیمان ارزی برطرف شده است و امیدواریم این روند در سال آینده هم ادامه یابد.»

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره میزان صادرات سایر کشورهای همسایه به عراق نیز اینگونه توضیح داد: «بر اساس آمار سال 2018 ترکیه، این کشور پارسال شش و نه دهم صادراتش به بازار عراق بود که این رقم برای امسال به چهار و نیم درصد صادراتش کاهش یافته است. کل صادرات ترکیه به عراق در سال 2018 میلادی 7 میلیارد و 350 میلیون دلار بود در حالی که ما در سال 2018 ، 8 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم و شاید امسال بتوانیم از صادرات چین به عراق هم جلو بزنیم.»

وی با اشاره به سفر رییس جمهوری به عراق گفت: «هیئت 32 نفره از بخش خصوصی، آقای روحانی را در سفر به عراق همراهی می کند. این سفر دستاوردهای بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در پی خواهد داشت. برای این سفر دو تا سه سفر مقدماتی انجام و توافقات خوبی انجام شد. توصیه بخش خصوصی این است که کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور ایران و عراق تشکیل شود تا تبادلات تجاری دو کشور تسهیل شود.»

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه مجموعه دست اندرکاران، دیپلماسی اقتصادی، سفارت، سازمان توسعه، بخش خصوصی و شرایط کشور و نرخ ارز کمک کردند تا 46 درصد نسبت به پارسال افزایش صادرات داشته باشیم، گفت: «حدود 7 تا 8 میلیارد دلار طرح های فنی و مهندسی بخش خصوصی کشورمان در عراق از سال 2014 به علت ظهور داعش در این کشور بلاتکلیف است که امیدواریم در این سفر راه حلی برای آن پیدا شود.»

حسینی با بیان اینکه 60 درصد جمعیت عراق زیر 25 سال و 80 درصد جمعیت این کشور زیر 45 سال است، گفت: «عراق 30 سال درگیر جنگ بوده و همه زیرساخت های این کشور نابوده شده است و نیروهای کیفی عراق، این کشور را ترک کردند به همین علت به شدت نیاز به نیروهای انسانی متخصص و ساخت زیرساخت ها دارد و ما می توانیم از این فرصت استفاده و خدمات را صادر و به طور بلند مدت در بازار عراق حضور پیدا کنیم.»

بنابراین گزارش، «حسین اکبری»، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز به عنوان دیگر مهمان این برنامه خبری با اشاره به سفر رئیس جمهوری به عراق درباره این سفر گفت: «سفر آقای روحانی در شرایط فعلی که داعش از بین رفته است و مردم عراق انتخابات خوبی را برگزار کردند پیام خاص خودش را دارد. تلاش های بسیار زیادی شد تا در درون عراق به اختلافات قومی دامن بزنند و رابطه ایران را با کشورهای همسایه دچار مشکل کنند اما موفق نشدند.»

اکبری اضافه کرد: عراق در طول 15 سال گذشته که از رژیم بعث صدام آزاد و حکومت دموکراسی و مردمی برقرار شده است اکنون بهترین شرایط را دارد و وحدت درونی عراق به خوبی شکل گرفته است و با این اتحاد، توانست داعش را از بین ببرد و با توجه به همکاری جمهوری اسلامی در از بین بردن داعش، از روحانی استقبال خوبی خواهند کرد در حالی که ترامپ رئیس جمهور امریکا مخفیانه به عراق سفر کرد.

اکبری با اشاره به اینکه آمریکایی ها با تحریم اقتصادی علیه کشورمان می خواهند در روابط ما با کشورها به ویژه کشورهای همسایه اختلال ایجاد کنند، گفت: «با توجه به تراکم جمعیتی عراق در مرزهای ما تبادل اقتصادی و اجتماعی میان دو کشور انجام می شود. هر قدر نفوذ آمریکایی ها در عراق کمتر شده وضعیت آنان از جمله اقتصادی و اجتماعی، بهتر شده است.»

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها از سال 2011 که عراق را ترک کردند بنیان داعش در این کشور گذاشته شد تا به این بهانه، آمریکایی ها دوباره به عراق برگردند، گفت: «کمک به موقع جمهوری اسلامی و تشکیل بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) در از بین بردن داعش، بسیار اثرگذار بود. عراقی ها به خوبی می دانند در جاهایی که داعش در تنگنا قرار می گرفت آمریکایی ها به آنان کمک می کرد تا فلسفه وجودی خود را تضمین کند زیرا اگر عراق کشور امن باشد نیازی به حضور آمریکایی ها نیست.»

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه همه اقوام و جریانات عراق به نقش مثبت جمهوری اسلامی در کمک به این کشور اعتراف دارند، خاطرنشان کرد: «عراق اکنون مردمی ترین حکومت و بهترین امنیت را دارد و تحریم گروه هایی مانند النجبا تأثیری ندارد.»/

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی