مردم نهال ها را از مراکز معتبر خریداری کنند


مردم نهال ها را از مراکز معتبر خریداری کنند

کرج - ایرنا - معاون تحقیقات، کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به زمان درختکاری ، مردم نهال ها را از مراکز معتبر و استاندارد خریداری تا دچار مشکل نشوند.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا کاوند روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اصالت رقم و اینکه نهال از لحاظ سلامت در چه شرایطی قرار دارد از جمله مسایلی است که در خرید نهال باید به آن دقت شود.
وی اضافه کرد: نهال موجود زنده ای است که تا سال ها، باغدار با آن درگیر است و اگر در انتخاب رقم و اصالت آن به خوبی دقت نشود و اشتباهی صورت گیرد، برگشت پذیری پر هزینه ای خواهد داشت.
کاوند با بیان اینکه خرید نهال غیر استاندارد زمان بر و هزینه بر است، اظهار داشت: موضوع دیگر این است که نهال باید سالم و فاقد آلودگی باشد، آلودگی ممکن است ویروسی، شبه ویروسی، قارچی وباکتریایی بوده که هر کدام می تواند زنگ خطری برای باغ تازه احداث و باغ های اطراف محسوب شود.
وی ادامه داد: گاهی با دست خودمان نهال آلوده ای را می کاریم که هم باغ تازه احداث را تحت تاثیر و هم باغ های دیگری که از قبل در منطقه وجود دارند را آلوده خواهیم کرد.
معاون تحقیقات، کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال در ادامه اظهار داشت: موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال این وظیفه را دارد که ضمن انتخاب رقم مناسب در طول تولید نهال، پایش و کنترل هایی لازم را انجام دهد.
کاوند افزود: همچنین نهال هایی که تولید می شوند قبل از توزیع باید شناسه روی آنها ثبت شود و اصالت ارقام به اثبات برسد.
وی ادامه داد: همچنین پیش از جابه جایی تولید نهال باید گواهی بهداشت را از سازمان حفظ نباتات دریافت کند، در این صورت مصرف کننده نهال نگرانی برای آلودگی نخواهد داشت.
معاون تحقیقات، کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال در ادامه بیان داشت: در فصل جابه جایی نهال از تولید کننده نهال باید مطالبه کنیم که تولید کننده هستند یا عرضه کننده، اگر تولید کننده باشند که مجوز تولید دارند و اگر فقط عرضه کننده باشند که مجوزی برای این کار ندارند.
وی ادامه داد: توصیه ما این است که از محل های تولید و نهالستان ها، نهال ها تهیه و اینکه حتما نهال ها شناسه دار و دارای گواهی بهداشت باشند.
کاوند افزود: مورد دیگری که خریداران نهال باید به آن توجه کنند این است که در هنگام تهیه نهال از فروشنده فاکتور فروش رسمی با کد بازرگانی و مشخصات تولید کننده داشته باشد که در صورت مواجه با مشکلی یکی از مستندات همین فاکتور فروش است.
وی در ادامه با بیان اینکه در سراسر کشور، ناظران در مرکز تحقیقات کشاورزی، ثبت و گواهی نهال و بذر مستقر هستند خاطر نشان کرد: فهرست تمامی نهالستان های مجوز دار تحت نظارت در سایت موسسه وجود دارد و افراد می توانند با مراجعه به آن اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند.
7414/ 6155

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس