جوانگرایی در گام دوم انقلاب


جوانگرایی در گام دوم انقلاب

بیرجند - ایرنا - بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی از آن جهت اهمیت دارد که جوانان ایران را در آن مورد خطاب قرار دادند و توجه به این موضوع یکی از اهداف اصلی گام دوم انقلاب به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، حضرت‌ آیت ‌الله خامنه‌ای 24 بهمن ماه امسال در بیانیه ‌ای خطاب به جوانان و آینده‌ سازان ایران، با تشکر از حضور سرافرازانه و دشمن‌ شکن مردم در راهپیمایی 22 بهمن، برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان ‌های انقلاب اسلامی را در هفت فصل تبیین کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این بیانیه فرمودند: «نخستین توصیه‌ من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفل ها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت های عینی است. این‌جانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بی‌جا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر میدارم. در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه - سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است.
خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّت ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.»
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی با برگزاری میزگردی که صاحب نظرانی از حوزه و دانشگاه و دو طیف سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب حضور داشتند، روش های عملیاتی گام دوم انقلاب و نقشی که بر دوش جوانان گذاشته شده است را مورد بحث و بررسی قرار داد.
لزوم ایجاد یک مفاهمه برای شناخت بهتر بیانیه گام دوم انقلاب، یادآوری میدان ‌داری جوانان و ورود آنان به عرصه مدیریت در روزهای آغازین انقلاب، دوران هشت ساله دفاع مقدس و توجه به شایسته سالاری از مهمترین موضوعاتی بود که در این میزگرد به آن پرداخته شد.

** لزوم سرمایه گذاری برای جوانان برای پیشرفت در گام دوم
مدیر مرکز حوزه های علمیه خراسان جنوبی با این اعتقاد که بند بند بیانیه گام دوم انقلاب نیاز به تشکیل اتاق فکر یا هیات اندیشه ورز دارد گفت: باید برای ابعاد مختلف این بیانیه بین همه جریان ها و طیف ها یک مفاهمه شکل بگیرد.
حجت الاسلام مجید نصیرایی افزود: امروز هر کسی هر مسیری را دنبال می کند به نحوی به فرمایشات رهبری گره می زند و هم جریانات سیاسی به اصطلاح اصولگرا و هم جریانات سیاسی به اصطلاح اصلاح طلب و همه جریان ها و طیف ها به شکلی کار خودشان را می کنند که البته همه باطل نیست اما باید همه جناح ها ابتدا یک فهم درست از گام دوم انقلاب به دست آورند.
وی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در یکی از انتخابات اخیر گفت: ممکن است برخی به هر دلیل انقلاب، نظام، روحانیت یا دین را قبول نداشته باشند اما به خاطر آینده کشور و نسل خود باید کنار هم باشیم و با هم نقش ایفا کنیم.
امام جمعه موقت بیرجند بیان کرد: از این رو باید همه طیف ها و جناح ها بر مبنای اینکه از آینده چه می خواهند در موضوع گام دوم بر اساس واقعیت های میدانی 40 سال گذشته برای رسیدن به قله های پیشرفت بشری مسیر روشنی را در پیش گیرند.
وی تصریح کرد: نباید بگذاریم بیانیه گام دوم انقلاب همچون منشور روحانیت که آگاهانه یا ندانسته ضعیف به آن پرداخت شد، دچار آفت گذر زمان شود.
این روحانی جوان در پاسخ به این سئوال که نقش جوانان در تحقق منشور گام دوم انقلاب چقدر می تواند اثرگذار باشد گفت: استفاده از تجربیات گذشته یکی از بحث هایی است که رهبری در گام دوم انقلاب به آن توجه کرده اند لذا وقتی به 40 سال گذشته نگاه می کنیم هر جا موفق بودیم جوانان نقش اساسی داشته اند.
وی افزود: وقتی دقیق بررسی کنیم، 40 سال گذشته در بحث انقلاب، تثبیت نظام، بحران ها، مبارزه با ترور، دفاع مقدس، جهاد سازندگی، پیشرفت های علمی هوافضا، امنیت، دستاوردهای نظامی و همه پیشرفت هایی که در جهات مختلف به دست آمده نقش اساسی را جوانان به عهده داشته اند.
حجت الاسلام نصیرایی با بیان اینکه میانگین سن فرماندهان دفاع مقدس حدود 23 تا 24 سال بوده است گفت: ما با دست بسته و خالی این همه برکات داشتیم، در بحث های علمی و هسته ای هم میانگین سن دانشمندان هسته ای زیر 30 و 25 سال است، پس این پیشرفت ها و موفقیت ها در 40 سال نشان می دهد هر جا خوب پیش رفته ایم جوانان حضور داشته اند پس این تجربه را برای گام دوم هم باید به کار گیریم.
وی معتقد است یکی از علت های اساسی مشکلات فعلی کشور میدان داری افراد خسته در برخی صحنه هاست که اهل نوآوری و کار جهادی نیستند لذا وقتی در راس یک سازمان نشاط و نوآوری نباشد بدنه آن سازمان نیز به رخوت و سستی دچار می شود.
مدیر مرکز حوزه های علمیه خراسان جنوبی تاکید کرد: لذا همان طور که در گام اول پیشرفت ها را جوانان رقم زدند در گام دوم هم اگر بنا است پیشرفت کنیم باید روی جوانان فکر و سرمایه گذاری کرد.

** گام دوم را باید جوانان بروند
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز با این اعتقاد که مخاطب رهبری در گام دوم انقلاب فقط جوانان نیستند بلکه افراد دیگر به خصوص حاکمان هم مورد خطاب قرار گرفته اند گفت: گام دوم را باید جوانان بروند چرا که افراد پا به سن گذاشته، هیچ چیز که آنها را از این گام جدا نکند، بالاخره مرگ شاید این کار را انجام دهد.
محمد قادر قادری با تاکید مجدد بر اینکه بخش دوم این گام صرفا توسط جوانان باید طی شود ادامه داد: این جوانان در آینده میانسالان خواهند بود و به همین جهت است که رهبری به جوانان توجه ویژه دارند.
وی با بیان اینکه گام دوم هم به نقاط قوت 40 ساله و هم به نقاط کور مغفول مانده اشاره دارد گفت: فرمایشات رهبری همان شعارهای انقلاب بوده و چیزی جز آزادی، استقلال و عقلانیت نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه، آزادی اندیشه را از نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: اگر اندیشه باز گذاشته شود می توان از دل آن میوه چید و اگر عده ای به دنبال آزادی های دیگری هستند به این خاطر است که آزادی اندیشه خوب تبیین نشده است.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب علاوه بر جوانان به حاکمان هم نگاهی داشته و علت این است که حاکمان باید به جوانان میدان دهند.

** جوان تعارف ندارد
دکتر قادری با این اعتقاد که کار با جوان چندان راحت نیست ادامه داد: آلودگی هایی مثل نفاق که در سنین بالا دیده می شود در جوانان خیلی کمرنگ است و بدون تعارف بحث هایشان را مطرح می کنند لذا همین مسئله کار با جوانان را مشکل می کند.
وی بیان کرد: وقتی می خواهیم برای جوانان سیاست گذاری کنیم باید اقتضای جوانی را بدانیم و بشناسیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با اشاره به یکی از توصیه های رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: ایشان تاکید دارند که مسایل اخلاقی و معنوی را نمی شود با اکراه یا اجبار به افراد تحمیل کرد.
وی افزود: اگر می خواهیم با جوانان کار کنیم باید ظرافت در بیان و استدلال را مد نظر قرار دهیم.
قادری یکی از مسایل مهم در برخورد با جوانان را اعتماد عنوان کرد و گفت: آنچه در مملکت خیلی مشکل دارد همین اعتماد است اما تجربه نشان داده که اگر به جوانان میدان داده شود کارها را خیلی خوب پیش می برند چون افکارشان ارزشمند است.

** جوانگرایی عاملی برای گردش نخبگان
یک فعال اصولگرا نیز گفت: باید سطح بیانیه گام دوم انقلاب در حد سند تا دکترین برای آغاز دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی بالاتر دیده شود و آنچه در این بیانیه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده افتخار به گذشته و امید به آینده است که از آن به ایجاد تمدن جدید اسلامی تعبیر می شود.
محمد بوشادی ادامه داد: یکی از مراحل پنجگانه تمدن نوین اسلامی، انقلاب و نظام اسلامی است که محقق شده و دولت و جامعه اسلامی مقدمه ای برای تمدن اسلامی است که باید شکل بگیرد و به تعبیر مقام معظم رهبری این تمدن مقدمه ظهور هم خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب مسیر کلی را ترسیم کرده است افزود: مخاطب چله دوم انقلاب، جوانان و نسلی است که در این دوران به عرصه می رسند.
این فعال سیاسی با اشاره به گردش نخبگان در گام دوم انقلاب اضافه کرد: نمونه موفق گردش نخبگان را ابتدای انقلاب داشته ایم به طوری که میانگین سن هیات دولت در آن زمان زیر 30 سال بوده است.
وی گفت: عدم محافظه کاری در جوانان کمتر و روحیه جهادی بیشتر است؛ لذا اگر فضایی فراهم شود که به جوانان اعتماد کنیم و آنها هم خود را اثبات کنند قطعا این جوانگرایی به گردش نخبگان کمک کرده و برای نسل های آینده ایجاد انگیزه می کند.
بوشادی تصریح کرد: اگر این بیانیه عملیاتی شود و سرلوحه کار قرار گیرد به این هدف خواهیم رسید ولی اگر صرفا به طرح کلی مسایل و شعارگونه بسنده شود ممکن است این بیانیه هم به سرنوشت منشور روحانیت یا فرمان هشت ماده ای در بحث فساد که مشمول مرور زمان شده مبتلا شود.
وی با بیان اینکه باید نگاه مسئولان در استفاده از ظرفیت نخبگان اصلاح شود گفت: رویکرد عملی که همواره مورد تاکید رهبری بوده نشان می دهد که فقط اهداف مد نظر با نخبگان محقق می شود و مسئولانی که در این جهت حرکت نمی کنند باید تغیبر مسیر داده و به نخبگان در همه حوزه ها اهمیت دهند.
وی تاکید کرد: اگر گردش نخبگان در امور مختلف محقق نشده ناشی از این است که نگاه حاکم به این سمت نبوده و یک بعد بیانیه تحقق همین نگاه است.

** اعتقاد عمیق رهبری به جوانان
یک فعال اصلاح طلب نیز با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب برای جوانان غرب در چند سال قبل اظهار داشت: آن زمان مخاطب سرمایه گذاران، زنان یا سیاستمداران غرب نبودند بلکه جوانان غرب بودند که این نشان می دهد نگاه ایشان فقط به داخل کشور معطوف نیست.
علی غنی این نگاه را نشات گرفته از یک اعتقاد عمیق دانست و گفت: مقام معظم رهبری مبارزات سیاسی را در جوانی شروع کرده و در همان سن جوانی مسئولیت اجرایی کشور را به عهده گرفته و بعد که به عنوان لیدر در راس نظام قرار گرفتند سن ایشان از میانسالی هم کمتر بوده است.
وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که اصرار رهبری بر مخاطب جوانان است، همین مسئله باشد.
وی با این انتقاد که گروه های سیاسی همواره به موضوعات مهم کشور نگاه سیاه و سفید و صفر و یک داشته اند گفت: نیروهای اصلاح طلب و اصولگرا همیشه هر چیزی که به نفع خودشان بوده را برداشت کرده اند و وقتی وارد جامعه می شوند هیچ کدام از این دو طیف همدیگر را قبول ندارند و اصل موضوع به بیراهه کشیده می شود.
غنی گفت: تجربه 40 ساله نشان می دهد در بزنگاه های مختلف از نیروی جوان بهره بردیم و همواره افراد از همان سن پایین تر از 30 سال آنقدر آزمون و خطا دادند که بعدا از تخصصشان در جاهای مختلف استفاده شد.
وی با اشاره به آمار شهیدان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس افزود: بالای 70 درصد این افراد جوان بودند و الان هم تکیه نظام بر جوانان است چون جوان نیروی زنده، پویا و خستگی ناپذیر است.
این فعال سیاسی تاکید کرد: منتهی صفر و یک نگاه کردن به موضوع خوب نیست نمی توان در خیلی از جاها بدنه های مدیریتی کشور را به یک جوان خام و بی تجربه سپرد بلکه باید شرایط را فراهم کرد تا پله های ترقی را طی کند و بتواند روزی استاندار، معاون یا وزیر شود.
وی با بیان اینکه استفاده از نیروهای جوان در پست های مختلف نیاز به کمک گرفتن از احزاب ندارد گفت: اگر مجموعه مدیریتی کشور چارچوب درستی داشته باشد اصلا نیازی به احزاب نیست.
غنی بیان کرد: ولی الان اگر چنین شرایطی مهیا نیست برای این است، فردی با 80 سال سن و 16 بار عمل دیسک کمر وزیر شده که در 80 شرکت عضو هیات مدیره بوده و وقتی می رود باز پسرش یا یکی از بستگانش این پست را می گیرند.
وی یادآور شد: در حال حاضر عملا بدنه اجرایی کشور در یک حلقه قرار گرفته که اگر مرگ هم عده ای را جدا کند باز نسل دوم، سوم، چهارم و پنجم در صف هستند و جایگزین می شوند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه فضای سپردن مدیریت کشور بسیار محدود است گفت: اعتماد کردن به عده ای جوان که داخل بازی های سیاسی نیستند کار سختی است آن هم در شرایطی که بالای 90 درصد مدیران ادارات باید حتما به جایی وابسته باشند.

** دلایل مغفول ماندن جوانان
امام جمعه موقت بیرجند در ادامه این میزگرد با اشاره به عواملی که در استفاده نشدن ظرفیت جوانان دخیل است گفت: به نظر می رسد این مسئله چند طیف و گروه مخاطب دارد که یک بخش سیاستمداران، بخشی مسئولان و بخشی هم مردم هستند چون در بزنگاه هایی که باید این نگاه را ترویج و تبلیغ کنند به هر دلیلی به این وظیفه پرداخته نشده است.
حجت الاسلام نصیرایی با تاکید بر اینکه باید در بیانیه گام دوم انقلاب یک اصل این باشد که مطالب را جامع ببینیم نه جزئی افزود: نباید با نگاه کاریکاتوری نسبت به مسایل پیش برویم که یک سر بزرگ با بدن باریک دیده شود.
وی از جمله مسایلی که باید در گام دوم انقلاب بیشتر مورد توجه باشد را مبارزه با فساد و تبعیض عنوان کرد و گفت: مسئله مبارزه با فساد و تبعیض و نظارت به مثابه این است که نمی توان با دستمال چرب شیشه ای را تمیز کرد لذا کسانی که خودشان هزار و یک جور وابستگی و آفت دارند را نمی شود در جایی گذاشت که می خواهند نظارت کنند و آفت را از بین ببرند.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که دچار برخی مسایل شدیم این است که دولت و مجلس و نهادهای نظارتی از جمله قوه قضایه رسالت خود را انجام نداده اند به همین جهت است که خود گرفتار هستند.
مدیر مرکز حوزه های علمیه خراسان جنوبی گفت: طبق توصیه ها و فرمایشات امام خمینی (ره) و شهید بهشتی مسئولان باید از قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه باشند تا بتوانند زندگی شان را با ضعیف ترین افراد جامعه تطبیق دهند.
نصیرایی بیان کرد: بعضی وقت ها بروکراسی اداری هم فساد خیز است لذا باید حزب ها تقویت شود تا بتوانیم با جریانات تابلودار در نظام با فساد مبارزه کنیم.

** توجه به شایسته سالاری مهمترین اصل گام دوم انقلاب
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز با این اعتقاد که مهمترین اصل در گام دوم انقلاب توجه به شایسته سالاری است گفت: اگر شایسته گرایی کنیم لازم نیست یک روز صحبت از جوانگرایی داشته باشیم روز دیگر زنان یا غیره، بلکه اگر فردی شایسته یک منصب باشد قطعا از جوان شایسته یا پیر شایسته در امور استفاده خواهد کرد.
قادری یکی از علت های فرار نخبگان را این دانست که کسی حاضر نیست جای خود را به فرد نخبه دهد و ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری هم روی مسئله عزت تاکید دارند اگر عزت ملی می خواهیم باید عزت نفس داشته باشیم و این زمانی ممکن است که بتوانیم فرد شایسته ای را به جای خود بپذیریم.
وی تحقق این مهم را نیازمند اصلاح و تغییر اساسی در جامعه دانست و افزود: در بحث احزاب هم باید حزب از پایین به بالا چیده شود و در راس آن یک انسان شایسته قرار گیرد.

** مطالبه گری برای شایسته سالاری
فعال اصولگرا در خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه برای شایسته سالاری باید یک مطالبه گری در جامعه راه بیافتد گفت: با ترویج این دیدگاه بین شهروندان می توان اصل آن را از حاکمان مطالبه کرد.
بوشادی تبلور اصلی شایسته سالاری را در انتخابات ها عنوان کرد و افزود: وقتی ما به کسانی رای می دهیم که می دانیم عضو هیات مدیره چندین شرکت بوده و می دانیم بالای 70 سال هستند نباید انتظار جوانگرایی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه کسی را متهم به فساد نمی کنیم ادامه داد: احزاب، حوزه، آموزش و پرورش، رسانه و دانشگاه می توانند مطالبه گری شایسته سالاری را بین شهروندان ایجاد کنند.
این فعال سیاسی و اجتماعی گفت: گرچه ممکن است در این بین مقاومت هایی هم از طرف کانون های قدرت و ثروت شکل گیرد اما برای آگاه سازی جامعه می تواند گام موثری باشد.

**نظارت برای شایسته سالاری در گام دوم
فعال اصلاح طلب در خراسان جنوبی نیز موفقیت جامعه را در گرو احزاب موفق دانست و افزود: احزاب کشور در حال حاضر ساز و کار درستی ندارند و وقتی یک نیروی اصلاح طلب از جانب همفکر خودش به لحاظ سیاسی در برابر سیاست غلط دولت مورد لعن قرار می گیرد این نشان می دهد که حزب کار خود را درست انجام نمی دهد.
غنی نبود یک تحلیل درست از برجام را نمونه ای از تقابل بین احزاب دانست و گفت: نگاه احزاب به مسایل کشور صفر و یک، سیاه و سفید است و هیچ وقت حد وسطی برای موضوعات وجود ندارد.
وی بیان کرد: برخی مشکلات ناشی از نگاه غلط سیاسی است شاید طبیعتا سیستم نظارتی هم نگاه سیاسی به قضیه دارد و اگر شایسته سالاری که ایده ال است انجام می شد، شاید خروجی این اتفاق نمی بود.

**درک درست از مسایل تبیین شود
امام جمعه موقت بیرجند اما اعتقاد دارد که اگرچه نهادهای نظارتی اشکالاتی و ضعف هایی دارند اما گاهی باید جامعه به فهم اجتماعی برسد تا مردم مسایل را تشخیص دهند.
حجت الاسلام نصیرایی گفت: به خاطر قضیه برجام الان فهم عمومی به مرحله ای رسیده که افراد می توانند تجزبه و تحلیل کنند لذا الان کسی نمی تواند این فهم اجتماعی را بازی دهد.
وی بیان کرد: جامعه خودش باید به این بصیرت برسد که راه اصلی چیست و باید هزینه اش را بدهد که بخشی وظیفه نخبگان، گروه های مرجع و حوزه ها است و باید در این مسیر رسالت خود را درست انجام دهند تا هزینه کمتر شود.
مدیر مرکز حوزه های علمیه خراسان جنوبی گفت: باید در گام دوم انقلاب همین اتفاق درست تبیین شود؛ این جوانی که انقلاب و قبل از آن را ندیده و درک درستی از جنگ نداشته باید آمریکا را حالا بشناسد و بفهمد که قدرت های بین المللی به دنبال تضمین منافع خودشان هستند و حکومت های جهان سوم بازیچه یهود و صهیونیسم است.
وی بیان کرد: وظیفه حوزه، علما، نخبگان و همه گروه های مرجع است که این مسایل را برای جوانان درست تبیین کنند.

**شعارها عملیاتی شود
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند هم با بیان اینکه که باید شعارها عملیاتی شود گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بر انسان و اخلاق است لذا باید به همه افراد با افکار مختلف اجازه نقد داد.
وی یکی از خصوصیات انقلاب را انعطاف پذیری دانست و افزود: رهبری تاکید دارند که جوانان باید به دنبال حقیقت بروند لذا باید فاصله بین واقعیت ها کم شود.
قادری همبستگی و اعتماد به یکدیگر در جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از مسایل ارزشمندی که باید در مملکت برای آن هزینه کرد مسایل فرهنگی است.
9893*7559*3028

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!