نوسانات قیمت گوشت قرمز با حضور سعید جلیلی بررسی شد


نوسانات قیمت گوشت قرمز با حضور سعید جلیلی بررسی شد

جمعی از تولیدکنندگان، دانشگاهیان، اعضای اصناف و برخی مدیران حوزه دام و گوشت قرمز با سعید جلیلی دیدار کردند.

نوسانات قیمت گوشت قرمز با حضور سعید جلیلی بررسی شدایران اکونومیست- جمعی از تولیدکنندگان، دانشگاهیان، اعضای اصناف و برخی مدیران حوزه دام و گوشت قرمز با سعیدجلیلی، نماینده رهبرانقلاب در شورای عالی امنیت ملی دیدار کردند.

در این دیدار ضمن بررسی عوامل گرانی‌های اخیر این کالا، حاضرین به ارائه نظرات خود درخصوص آن پرداختند. ارائه راهکار‌های مدیریتی، دانشگاهی و تجربی از جمله مسائلی بود که اقشار مختلف فعال در حوزه دام مطرح نمودند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

انتقاد از عدم احیای مطلوب تعاونی‌های دامپروری یکی از مسائلی بود که در این نشست توسط محمد راسخ افشار رییس اسبق سازمان دامپروری کشور مطرح شد. توصیه به وزارت جهاد کشاورزی برای آموزش و تشویق مردم در دامداری با استفاده از کارورزان دامپروری، توجه جدی به اصلاح مراتع و استفاده از مدل‌های جدید کشت علوفه، از جمله راهکار‌های میان مدت این استاد دانشگاه بود.

آقای، ولی الله واعظی، مدیر کل دامپزشکی استان تهران و از مسئولان دولتی حاضر در این نشست کاهش جمعیت روستایی کشور را عامل کاهش شدید جمعیت دام‌های سبک و سنگین دانست و خاطرنشان کرد: حمایت از تولید ملی مسئله‌ای نیست که با بخشنامه‌ها و جلسات ایجاد شود؛ حمایت عملیاتی بدان معناست که اولا درخصوص قیمت و سوبسید نهاده‌های مصرفی تجدیدنظر گردد و همچنین برای کنترل قیمت بازار ارز در استان تهران، اجازه ورود دام از استان‌های مرزی توسط وزارت کشور صادر گردد.

اسکندری نسب یکی دیگر از کارشناسان این نشست، اصلاح نژاد گوسفندان بومی به جای واردات دام خارجی را راه صحیح کنترل بازار گوشت قرمز کشور در میان مدت عنوان کرد.

این استاد دانشگاه زنجان گفت: با اجرای محدود طرحی که پنج سال پیش به وزارت جهاد ارسال کردیم، دانشگاه زنجان توانست حداقل پنجاه درصد افزایش تولید گوشت، حداقل نود درصد میزان بره‌زایی و حداقل صد درصد ضریب تبدیل بهبود را به دست آورد، اما متاسفانه به این طرح بی توجهی شد. طبق نتایج ما، با افزایش وزن اضافه‌ای که پیدا شد، غذای مصرفی افزایش پیدا نکرد.

آگاهی، نایب رییس اتاق کشاورزی ایران افزایش تعرفه واردات دام را یکی از عوامل گرانی‌های گوشت قرمز دانست. وی اظهار داشت: آمار جمعیت دامی اعلام شده به وزارت جهاد اشتباه بوده و متعاقبا سیاست‌های افزایش تعرفه واردات نیز نتیجه‌ای درستی به دنبال نداشت. در کنار این موارد عدم رسیدگی صحیح به قاچاق دام و شناسنامه دار نشدن گوسفندان از جمله مواردی است که بحران گرانی گوشت قرمز دامن زد.

وی پیشنهاد داد: اصلاح سیاست‌های حمایتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مثال با اعطای یارانه از طریق نهاده ها، حذف دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری و رفع مشکلات ارزی از جمله راهکار‌های سامان بخشیدن به بازار گوشت قرمز است.

علیرضا احسانی، عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه تربیت مدرس کاهش روستانشینی را یکی از عوامل مهم وقوع مشکلات در دامپروری و تولید گوشت قرمز عنوان نمود. همچنین مسعودی عضو دیگر هیئت علمی این دانشگاه توجه واقعی به اقتصاد مقاومتی با توجه به تنوع نژاد‌های بومی کشور را از جمله راهکار‌های دانشگاه خواند که طرح‌های اجرایی متناسب با آن تهیه شده است.

سلطانی، مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با انتقاد از واردات نژاد‌های خارجی دام، این اتفاق یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه پرورش گوسفند نامید و گفت: اجرای نامطلوب سیاست‌های اصل چهل و چهار در واگذاری اشتباه شرکت‌های سهامی گوشت و مجتمع‌های فعال توزیع گوشت قرمز باعث شد تا مدیریت آن‌ها به دست غیرکارشناسان باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده گردد.

وی نادیده گرفتن سهم ۲۵ درصدی اتحادیه‌ها در اقتصاد کشور در زمینه اتحادیه‌های مرتبط با دام را یکی دیگر از این مشکلات خواند و عنوان کرد که سهم اتحادیه‌ها در این حوزه به کمتر از شش درصد رسیده است.

ابوالفضل زالی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز در کشور ۲۷ نوع نژاد گوسفند و حدود ۱۷ نوع نژاد بز در کشور وجود دارد، مشکل اصلی را عدم تامین مناسب خوراک دام معرفی کرد. وی روی آوردن به واردات بی رویه با مقاصد سودجویانه و عدم تلاش برای چاره جویی تولید گوشت قرمز کشور را روح حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی مرتبط با صنایع دامی عنوان کرد.

طاهریان، دامپزشک و دبیر انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی که از جامعه واردکنندگان در این جلسه حضور داشت اظهار داشت: یک مشکل اصلی قاچاق و یکی دیگر توزیع نامناسب گوشت‌های وارداتی برای کنترل بازار است. مشکل سوم افزایش سازمان‌یافته و کاذب قیمت داخلی دام است. چرا که عده‌ای از طریق شبکه‌های مجازی قیمت را به شدت به صورت روزانه سازماندهی می‌کنند و این قیمت را به همدیگر اطلاع‌رسانی می‌کنند. چهارمین مشکل ما، آمار‌های نادرست از وضعیت تولید کشور میباشد. وی خواهان اصلاح شبکه توزیع گوشت کشور برای کنترل قیمت و رسیدن گوشت با قیمت مناسب به مشتری واقعی شد.

آقای سالارزهی، از پرواربندان استان سیستان و بلوچستان توجه ویژه به نژاد‌های چندقلوزای بومی را یکی از مواردی دانست که به فراموشی سپرده شده است. وی ابراز داشت که شناخت اکولوژی مناسب برای پرورش دام‌ها از جمله مواردی است که به آن توجه کافی نشده است.

علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران نیز آزادسازی ورود دام از استان‌های مرزی به تهران را راهکار فوری برای کاهش قیمت گوشت در پایتخت معرفی کرد و گفت: تولید و توزیع گوشت قرمز با مقاصد سودجویانه آلوده شده است. مبلغ اجاره بهای فروشگاه‌های فروش گوشت و قصابی‌ها بالا بوده و برای توزیع صحیح گوشت میبایست کالابرگ صادر شود.

آقای محمدعلی یزدانی از کارشناسان ایرانی سازمان فائو و حاضرین این نشست، از بین رفتن ایستگاه‌های بومی پرورش دام و طیور را یکی از سیاست‌های نادرست اجرایی در چندین سال اخیر دانست.

حسین نعمتی، به عنوان رئیس هیئت مدیره دامداران ایران در این نشست اعلام کرد که اگر دولت به جای تخصیص ارز به واردکنندگان اقدام به تخصیص نهاده‌های مصرفی دامداران نماید، قیمت گوشت مسلما کاهش خواهد یافت؛ چرا که امروز واردات دام بهمراه دلالی و رانت خود از عوامل گرانی گوشت قرمز مصرفی مردم است.

احمد اکبریان رییس هیئت مدیره دامداران البرز، اعطای وام به واحد‌های غیرتولیدی و شرکت‌های بدون سابقه فعالیت در عرصه دامداری را ناشی از عدم نظارت صحیح و یکی از عوامل نابسامانی گوشت قرمز خواند. وی واردات گوسفند با وزن‌های بسیار پایین توسط شرکت پشتیبانی امور دام را یک خطای بزرگ عنوان کرد.

در ادامه آقای فشارکی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، در این نشست گفت: کل مساحت مراتع ما در کشور هشتاد و شش میلیون هکتار است و کل دام سبک ما هشتاد و سه میلیون رأس؛ یعنی هر هکتار یک دام. مجوزدار آن سی و هفت میلیون است. آقای زالی این جا هستند و دقیقاً می‌دانند که تعداد بهره‌برداران ما نود و شش نفر هستند. در واقع پنجاه و پنج درصد گوشت کشور را مرتع‌دار‌ها تأمین می‌کنند و پیشنهاد ما ایجاد ایستگاه انتظار دام را است تا تعاونی‌های ریز دام را بخرند و گوشت آن را عرضه کنند.

سمیعی، عضو انجمن وارد‌کنندگان فراورده‌های دامی تغییر منابع مصرفی گوشت‌های وارداتی را از راهکار‌های کاهش قیمت این کالا دانست. وی ابراز داشت که واردات سیزده تا پانزده درصد افزایش یافته و سیاست‌های توزیعی غلط باعث ایجاد گرانی شده است.

شایان ذکر است پس از آنکه در این نشست، حاضران به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون مشکلات و بیان راهکار‌هایی در زمینه تنظیم بازار گوشت قرمز پرداختند، کمیته دام و طیور دولت سایه (ذیل کارگروه کشاورزی) مامور پیگیری این نکات جهت تدوین ارائه راهکار‌های پیشنهادی به دستگاه‌های مسئول شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج