دالوکستین برای درمان افسردگی و اضطراب تجویز می شود. علاوه بر این برای بیماری ناراحتی اعصاب که در افراد دیابتی به وجود می آید مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان بیماری های آرتروز، کمر درد نیز توصیه شده است. دولوکستین ممکن است روحیه، اشتها، سطح انرژی و بیماری اعصاب را بهبود ببخشد. همچنین می تواند درد های ناشی از شرایط پزشکی را از بین ببرد. دولوکستین به عنوان یک داروی محدود کننده سرتونین- نورپینفرین شناخته می شود. این دارو به ایجاد تعادل بین مواد طبیعی درون مغز ( سرتونین و نورپینفرین ) کمک می کند. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام، به بررسی دولوکستین می پردازیم.

دولوکستین (Duloxetine)؛ نحوه مصرف و عوارض

دستور استفاده از دولوکستین

دستور چگونگی مصرف دارو را مطالعه کنید. می توانید اطلاعات و سوالات مورد نیاز و بیشتر را از پزشک دارو ساز بپرسید. این دارو باید به صورت خوراکی طبق دستور پزشک مصرف شود، معمولا 1 یا 2 بار در روز، همراه یا بدون غذا. اگر تهوع دارید شاید اگر دارو را با غذا میل کنید، از بین برود. تمام کپسول را یکجا قورت بدهید. هرگز کپسول را باز نکنید تا محتوای آن را با غذا یا آب مخلوط کنید. این کار باعث آزاد شدن مقدار زیادی از دارو در یک لحظه می شود که می تواند عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد.

دوز مصرف آن متناسب با سن افراد، شرایط پزشکی و نحوه پاسخگویی بدن به درمان می باشد. برای کاهش عوارض جانبی ممکن است که پزشک ابتدا با دوز کم شروع کند و کم کم آن را بالا ببرد. از دستور دکتر کاملا پیروی کنید. دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. برای این که فراموش نکنید دارو را بخورید هر روز در زمان مشخصی آن را مصرف کنید.

حتی اگر باز هم احساس بهبود می کنید دارو را متوقف نکنید و طبق دستور پزشک عمل کنید. ممکن است بعد از توقف ناگهانی دارو حال بیمار بدتر شود. نشانه های بدتر شدن شرایط بیمار خود را با سرگیجه، سردرد، خستگی، استفراغ و خواب آلودگی خود را نشان می دهد. باید میزان دوز مصرفی کاهش بیابد تا این عوارض جانبی کاهش بیابد. در صورت مشاهده هر نوع علائمی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی دولوکستین

تهوع، خشکی دهان، یبوست، بی اشتهایی، خستگی، یبوست و عرق کردن از عوارض این دارو می باشند. اگر هر کدام از این علائم را در خود احساس کردید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

سرگیجه و توهم ممکن است اتفاق بیفتد بخصوص زمانی که برای بار اول دوز دارو را افزایش می دهید. اگر احساس سرگیجه دارید برای بلند شدن از جا زیاد عجله نکنید و به آهستگی برخیزید.

به این نکته توجه کنید که پزشک این دارو برای شما تجویز کرده است زیرا بر این عقیده بوده است که مزایای آن بیشتر از عوارض جانبی و ضرر بوده است.

دولوکستین ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید و اگر فشار خون بالا است حتما پزشک را در جریان بگذارید.

دولوکستین (Duloxetine)؛ نحوه مصرف و عوارض

اگر این علائم را در خود احساس کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

سرگیجه، کبودی یا خونریزی، کاهش میل جنسی، تغییر در میل جنسی، گرفتگی عضلات، ضعف، لرزش، دفع ادرار به سختی، مشکلات کبدی، تهوع، استفراغ، زردی پوست یا چشم، ادرار تیره.

این دارو باعث افزایش استروئین می شود که این باعث ایجاد سندروم استروئین می گردد. این مشکل زمانی به وجود می آید که دولوکستین به همراه دیگر دارو های استروئینی مصرف شود. اگر این علائم را مشاهده کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید: افزایش ضربان قلب، توهم، سرگیجه شدید، تهوع و استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلانی، تب بدون دلیل، لرزش.

حساسیت دارویی به ندرت با این دارو ایجاد می شود. با این وجود به کمک دارو می توان حساسیت را از بین برد. از علائم حساسیت دارویی به دولوکستین خارش، تورم بخصوص در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید، تنگی نفس، کهیر.

تمام عوارض جانبی دولوکستین در این جا ذکر نشده است در صورت مشاهده هر علائم دیگری حتما به پزشک مراجعه کنید.

هشدار

قبل از مصرف دولوکستین اگر به آن یا هر داروی دیگری حساسیت دارید حتما به پزشک و یا دکتر دارو ساز اطلاع دهید و هر گونه سابقه دارویی را به اشتراک بگذارید.

قبل از هر جراحی حتما پزشک خود را در جریان داروهای مصرفی بگذارید. بچه ها بیشتر از هر گروهی سنی دیگر عوارض جانبی این دارو در آن ها آشکار خواهد شد.

خانم های باردار در صورت نیاز شدی می توانند از این دارو استفاده کنند زیرا به جنین بسیار آسیب وارد می کند. اما قبل از مصرف حتما با متخصص مشورت کنند. خانم ها اگر قصد باردار شدن دارند باید حتما قبل از آن با پزشک مشورت کنند. این دارو می تواند وارد شیر مادر شود پس قبل از شیردهی با صحبت کنید.