گاهی افراد آسیب دیده، موفق‌تر می‌شوند


گاهی افراد آسیب دیده، موفق‌تر می‌شوند

یک مشاور تحصیلی نوجوانان گفت: گاهی افرادی که در نوجوانی آسیب دیده‌اند، به دلیل آنچه به عنوان تاب‌آوری می‌آموزند، در جوانی زندگی موفق‌تری خواهند داشت.

محمدرضا حسن پور نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- با اشاره به تاثیر ناهنجاری‌های دوران کودکی و نوجوانی در بروز رفتارهای پرخطر در جوانی، اظهارکرد: این عوامل شامل محیط و ژنتیک است، که سبب بروز آسیب‌های متعددی در دوران جوانی می‌شود. محیط شامل تجارب فرد در خانواده، ارتباط با گروه همسالان و دوستان، فرزند چندم بودن، ارتباط با سایر فرزندان و شکل خانواده می‌شود. به عنوان نمونه اینکه خانواده سلطه‌گر باشد یا نباشد، سامان یا نابسامانی خانواده و حتی طلاق والدین در نوع رفتار فرد تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه ژنتیک به عنوان عامل تاثیر گذار در ناهنجاری‌های رفتاری فرد و آسیب در دوران جوانی موثر است، تصریح کرد: در بسیاری از موارد ژنتیک به عنوان یک عامل تاثیر گذار مطرح می‌شود. عوامل ژنتیکی در بروز رفتارها و آسیب‌های دوران جوانی موثر است. در بحث عامل ژنتیک باید قبل از ازدواج مشکلات خاص روان پزشکی، معلولیت‌ها و یا بیماری‌های خاص، مورد بررسی قرار گیرد.

این روانشناس تحصیلی و نوجوان اضافه کرد: گاهی اوقات باید ترکیبی ازعوامل محیطی و ژنتیکی در بروز آسیب‌ها در نظر گرفته شود. برای نمونه فردی اختلال وسواس را به صورت ژنتیکی دارد، اما محیط سبب بروز نکردن این اختلال در فرد می‌شود و ممکن است که فرد وسواس نگیرد. بنابراین اصول فرزند پروری در جلوگیری از آسیب‌های دوران جوانی بسیار مهم است. نمی‌توان به طور قطع نیز گفت اگر فردی در یک خانواده نابسامان زندگی کرد در آینده زندگی نابسامانی خواهد داشت.

حسن‌پورنژاد با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهم در زمینه آسیب‌ها مسئله تاب آوری است، تصریح کرد: در مسئله تاب آوری بسیاری از موارد برعکس می‌شود. به عنوان نمونه در تاریخ زندگی برخی از افراد مشهور که با مشکلات فراوان رو برو بوده‌اند دیده می‌شود که آنان افراد موفقی شدند. به بیان دیگر گاهی افرادی که در نوجوانی آسیب دیده‌اند، به دلیل آنچه به عنوان تاب‌آوری می‌آموزند، در جوانی زندگی موفق‌تری خواهند داشت.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش بازی دمبله و ام‌باپه در لوشامپیونه