7 میلیون اصله نهال استاندارد در آذربایجان غربی تولید شد


7 میلیون اصله نهال استاندارد در آذربایجان غربی تولید شد

مهاباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال بیش از هفت میلیون اصله نهال استاندارد و لِیبل دار/دارای برچسب/ در نهالستان های استان تولید شده است.

رسول جلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد نهال استاندارد و دارای گواهی بهداشتی از نهالستان های دارای مجوز جهاد کشاورزی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.
وی اضافه کرد: نهالستان های آذربایجان غربی که در مجموع بیش از 280 هکتار مساحت دارند، علاوه بر تامین نهال های مورد نیاز باغداران استان، بخشی از نهال های تولیدی خود را نیز به سایر استان های کشور فرستاده و قسمت زیادی را نیز به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان صادر می کنند.
جلیلی یادآور شد: هم اکنون در آذربایجان غربی و در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هیچ برنامه ای برای تبدیل اراضی کشاورزی و مرتعی به باغ وجود ندارد و احداث باغات جدید استان تنها باید در خارج از این حوزه آبریز باشد.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هم اکنون 120 هزار هکتار باغ در استان احداث شده است افزود: باغداران استان می توانند برای اصلاح و جایگزینی درختان پیر و فرسوده از نهال های استاندارد استفاده کنند.
وی از باغداران استان خواست از خرید نهال از دستفروشان و دوره گردان خودداری کنند و نهال ها را از مراکز معتبر و نهال های داری گواهی بهداشتی خریداری کنند.
جلیلی گفت: این مراکز معتبر فاکتورهای خریدی را به باغداران می دهند و در سال های آتی و پس از بارور شدن باغ اگر مشکلاتی در خصوص نوع و میوه نهال وجود داشته باشد، مرکز فروش نهال باید جوابگو و متعهد باشد.
وی اضافه کرد: نهالستان های آذربایجان غربی در تولید ارقام مختلف نهال هایی با پایه های رویشی درختان دانه دار از جمله سیب و گلابی و درختان هسته دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و بادام با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند.
وی با اشاره مزایای استفاده از نهال های رویشی در باغ ها گفت: زودباروری، همگن بودن محصول، کاهش مصرف آب، عملکرد بالا و کاهش هزینه های تولید از مزایای استفاده از این گونه نهال ها در باغات است.

**کشت محصولات با نیاز آبی کم در آذربایجان غربی توسعه می یابد
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به شرایط خاص استان و برنامه های احیای دریاچه ارومیه، کشت محصولات با نیاز آبی زیاد محدودتر و کشت محصولات با نیاز آبی کم توسعه پیدا می کند.
جلیلی اظهار داشت: کشت محصولاتی نظیر زعفران با نیاز آبی کم و برخی محصولات که تنها فصل رشد آنها در فصل بهار که آبیاری آن تنها با آب باران باشد، به کشاورزان توصیه می شود.
وی اضافه کرد: در بخش باغی نیز ضمن استفاده از نهال های استاندارد و دارای گواهی بهداشتی، کاشت محصولاتی با نیاز آبی کم از جمله پسته پیشنهاد می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: در کنار تغییر در کشت محصولات، برنامه هایی نیز برای تغییر الگوی کشت، کشت نشایی و استفاده از روش های نوین آبیاری برای افزایش بازده مرزعه و کاهش مصرف در برنامه داریم.
وی اظهار داشت: روش کاشت نشایی می تواند با صرفه جویی حداقل چهار نوبت آبیاری، استفاده از نشاهای مرغوب و پربازده و نیاز کمتر به عملیات سمپاشی و مبارزه با علف های هرز و کاهش خطرات سرمازدگی و بارش تگرگ نقش مهمی در افزایش بهره وری داشته باشد.
وی افزود: توسعه سامانه های نوین آبیاری شامل آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره ای، استفاده از نوار تیب و آبیاری موضعی از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی در کنار افزایش تولید است.
وی یادآور شد: لازم است در آبیاری ها بجای روش های غرقابی و بارانی که هدر رفت آب بسیار زیاد است، روش های نوین آبیاری موضعی جایگزین شود.
جلیلی گفت: در روش های کنونی (غرقابی و بارانی) تمام سطح مزرعه به صورت یکسان آبیاری می شود اما در روش موضعی با کشیدن نوارهای مخصوصی (نوار تیب) آب تنها به سمت ریشه و اطراف محصول هدایت می شود و رشد علف های هرز نیز بسیار کمتر است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی است و کشاورزان استان سالانه 5.5 میلیون تن انواع محصولات باغی زراعی را تولید و روانه بازار می کنند.
3020/6185/7129

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس