بررسی پرونده الکترونیک اسناد بستری بیمار در بیمارستان ها


بررسی پرونده الکترونیک اسناد بستری بیمار در بیمارستان ها

مسئول حوزه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: طی دو ماه گذشته برای ارتقای سامانه های اطلاعات بیمارستانی، 10 محور مشخص و ابلاغ شده است.

ایران اکونومیست- رضا گل پیرا، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه اجرایی شدن دستورالعمل اولویت‌های ارتقای سامانه‌های بیمارستانی، اظهار کرد: طی دو ماه گذشته برای ارتقای سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی، ۱۰ محور مشخص و ابلاغ شده که در محور اول، استقرار پرونده کامل الکترونیک اسناد بستری بیمار در بیماستان مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی پرونده الکترونیک اسناد بستری بیمار در بیمارستان ها

وی افزود: براساس قوانین، بخشنامه‌ها و برنامه‌های موجود، باید ١٨ فرم استاندارد در پرونده بیمار ثبت و لحاظ شود، اما در ارزیابی‌های صورت گرفته در مراکز درمانی تعداد فرم‌ها بیش از این تعداد اعلام شده است، بنابراین فرم‌های موجود بررسی، احصا و استاندارد خواهد شد که در این زمینه خبرگان فناوری اطلاعات سلامت بسیار کمک کرده اند.

مسئول حوزه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت درخصوص مستند سازی فقره‌های پرونده‌های پزشکی، تصریح کرد: با تشکیل کار گروه فنی نسبت به بازنگری سند مستندسازی فقره‌های پرونده‌های پزشکی و نحوه الکترونیک شدن هرکدام از فقره‌های اطلاعاتی، اقدام‌های خوبی انجام شده و امید است کارگروه دفتر فناوری اطلاعات سلامت حوزه معاونت درمان در فصل بهار این دستوالعمل را جهت اجرا در بیمارستان‌ها و استفاده در سامانه‌های HIS در اختیار عزیزان قرار دهد.

گل پیرا بیان کرد: در عین حال باید توجه کرد، تبدیل فرم‌های کاغذی به الکترونیک در طول پروژه پرونده الکترونیک کار ساده ای نیست و شاید لازم باشد، در ابتدا به فکر استانداردسازی، اسکن و دیجیتالی کردن فرم‌ها باشیم. در طول این مدت، از دو روش موازی استفاده خواهیم کرد تا در نهایت بتوانیم به یک بانک جامع سلامت شمول به روز و آنلاین دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در پرونده الکترونیک امضا الکترونیک، قفل الکترونیک، اخذ گواهی پرونده کامل اسناد بستری نیز مد نظر قرار می‌گیرد، عنوان کرد: در محور دوم ارتقای سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی، استقرار بانک قواعد مطرح شده است که این موضوع نیازمند تعریف نظام فرمولاتوری و بانک قواعد برای تمام بخش‌های کلینیکی و پاراکلینیکی و نیز ایجاد امکان کنترل دستورات پزشکی مربوطه و اقدامات مرتبط با آن، بر اساس قواعد و دستورالعمل‌های ابلاغی است.

مسئول حوزه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در این راستا، با کمک مدیران کل حوزه درمان دستوالعمل های بانک قواعد آماده شده است، اما این آغاز راه است که امیدواریم با سرعت قابل قبولی در طول سال‌های آینده کل این قواعد احصا و تکمیل شود.

وی اظهار کرد: لازم است، معاونین درمان دانشگاه‌ها در دانشگاه محل خدمت خود، زیرساخت‌ها و راهنماهای بالینی مربوطه را بررسی و نسبت به پیاده سازی، استقرار و آموزش آنها اهتمام ورزند. بحث پیاده سازی منطقه‌ای و آموزش و هم سویی جریان بانک قواعد بسیار مهم و حیاتی است.

گل پیرا، ثبت دستورات پزشکی را محور سوم ارتقای سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی برشمرد و گفت: این مساله در حال بررسی و رایزنی با گروه‌های مختلف است و جمع بندی آن کار آسانی نیست. زیرا در این زمینه اختلاف سلیقه وجود دارد و جمع بندی آنها زمانبر است. در عین حال، با هماهنگی حوزه درمان نسبت به چارچوب بندی آن در حال کار هستیم.

وی افزود: لازم است مدیران فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها از حالا نسبت به برقراری زیرساخت لازم برای ثبت اطلاعات الکترونیک و آموزش همکاران درمانی کمیته راهبری لازم را تشکیل دهند.

گل پیرا عنوان کرد: محور چهارم به انطباق سیستم‌های مالی و حسابداری و پرسنلی با HIS خواهد پرداخت که در حال زمینه سازی های لازم برای استاندارد کردن فقره‌های مشترک بین نرم افزارهای مالی، اداری، پرسنلی و بیمارستانی هستیم.

مسئول حوزه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه مشاهده کامل پرونده الکترونیک بیمار توسط تیم پزشکی در مراکز مختلف در محور پنجم فراهم خواهد شد، افزود: با آماده سازی نسخه نویسی، نوبت دهی his با نظام ارجاع همگام خواهد شد و زمینه‌ای برای استقرار آن خواهد بود.

وی گفت: ایجاد نظام انبار یکپارچه دارو و ملزومات محور هشتم فعالیت‌ها است که نظم و تمرکز بیشتری را در زمینه عرضه و تقاضا در بیمارستان را فراهم خواهد کرد. البته چالش کدهای استاندارد دارو و تجهیزات پزشکی یکی از بحث‌های ما بوده که با کمک و هدایت سازمان غذا و دارو به زودی برطرف و استاندارد نهایی ابلاغ خواهد شد.

گل پیرا خاطرنشان کرد: در محور نهم تمام سعی ما بر ایجاد امنیت داده‌ها و ارتقای کیفیت. آنها است. اعتبارسنجی داده‌ها براساس لایه‌های اطلاعاتی صورت خواهد گرفت و باید از هم اکنون به فکر دسترسی افراد به پرونده‌های الکترونیک بیماران باشیم.

مسئول حوزه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: در آخرین محور طراحی داشبورد تحلیلی برای ارزیابی اطلاعات و مدیریت بهینه هزینه‌ها، اقدامات و فرآیندها را در برنامه‌های خود داریم تا چرخه عملکرد سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی تکمیل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی