تاکتیک نخ‌نمای قالیباف برای انتخابات آتی؛ تخریب دولت


تاکتیک نخ‌نمای قالیباف برای انتخابات آتی؛ تخریب دولت

محمدباقر قالیباف که بارها در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا و با شکست رو‌به‌رو شده، گویی باز هم قصد دارد که دوباره در انتخابات ۱۴۰۰ حضور یابد. او در مناظرات انتخاباتی ۹۶ از هیچ تلاشی برای تخریب دولت کوتاهی نکرد، اما مردم به جهت آگاهی بالایی که نسبت به وضعیت سیاسی کشور دارند گوش به سخنان و تندروی‌های او نداده و در نتیجه حسن روحانی پیروز میدان شد. سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های اخیر قالیباف تنها نشان دهنده قصد او از حضور مکررش در انتخابات دارد. او روز گذشته طبق روال گذشته شروع به تخریب دولت کرد و گفت که مشکلات کنونی کشور تنها به جهت ضعف مدیریتی است. اصولگرایانی که در حال حاضر آغاز به تخریب دولت قانونی و منتخب مردم را در دستور کار خود قرار داده‌اند باید در ابتدا پاسخگوی علت حمایتشان از دولت احمدی‌نژاد باشند، چرا که هنوز نتوانسته‌اند میراثش را بازسازی کنند و برای این موضوع وقت بسیار لازم است.

برهمگان روشن است که آقای قالیباف یکی از پایه‌های ثابت انتخابات است یعنی تا نامی از انتخابات می‌شود نام‌های محمدباقر قالیباف و محسن رضایی بر سر زبان‌ها می‌آید و حال در تلاش بسترسازی یا ارائه لیست در انتخابات مجلس و یا سرلیستی هستند. آقای فتاح از اصولگرایان معتدل حساب می‌شود و عملکرد خوبی هم طی سال‌ها از خود نشان داده است، اما اینکه اصولگرایان بیایند روی ایشان به اجماع برسند کاملا بعید است و ایشان هم در گفت‌وگویی که از شبکه پنج سیما پخش شده است به صراحت درباره کاندیدا شدنش در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام نظر نمی‌کند. همه برنامه‌های اردوگاه اصولگرایی در راستای حمله به دولت فعلی است و هیچ استراتژی درباره انتخابات بعدی ندارند. به همین جهت تنها اقدامی که انجام می‌دهند سوار بر موج انتقادات و تخریب دولت روحانی است تا بتوانند به نوایی برسند که این هم نشان‌دهنده بالا بودن شعور سیاسی مردم است که به اصولگرایان اجازه رسیدن به مقاصدشان را نمی‌دهند مگر آنکه عملکرد دولت و اصلاح‌طلبان در شورا ضعیف باشد و مردم از آنها ناامید شده که در نهایت به پای صندوق رأی نروند. در صورت ناراضی بودن مردم نسبت به شرایط باید توجه کرد که آوردن مردم به پای صندوق‌های رأی بسیار سخت و به این سادگی نیست، چرا که باید ابتدا در روحیه مردم با ارائه برنامه و راستگویی ایجاد انگیزه کنند، اشتباهات را بپذیرند و درباره عملکردشان پاسخگو باشند؛ بنابراین تا زمانی که این موضوعات شکل نگیرد نمی‌توان توقع داشت خوابی که اصولگرایان برای انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ دیده‌اند به این سادگی تعبیر شود مگر آن‌که عملکرد اصلاح‌طلبان بد باشد و میزان مشارکت مردم پایین بیاید و آن کاهش مشارکت مردم باعث پیروزی اصولگرایان در انتخابات شود. در حال حاضر یک مسابقه یک طرفه در جهت تخریب دولت از سوی اصولگرایان است که باید آنها ابتدا این مسابقه یک‌طرفه را کنار گذاشته و در سر خط بایستند و اشتباهاتشان را بپذیرند که در هشت سال دولت احمدی‌نژاد چطور از او حمایت کردند به ویژه این حمایت‌ها در دولت اول احمدی‌نژاد بسیار به چشم می‌خورد و در دولت دوم آرام آرام در سال‌های پایانی کنار کشیدند در صورتی که احمدی‌نژاد از ابتدا همان احمدی‌نژادی است که الان هم هست، احمدی‌نژاد هیچ تغییری نکرده، یا شناخت اشتباه اصولگرایان بوده و یا اینکه با توجه به شناخت رویکرد و عملکرد او باز هم حمایتش کردند؛ آنها تصور می‌کردند که نوع مقابله احمدی‌نژاد با اصلاح‌طلبان باعث می‌شود که آنها هم به نوایی برسند نمی‌دانستند که این حرکت آغازی باشد برای تزلزل صندلی‌های خودشان و هنگامی که آن صندلی‌ها هم به لرزه افتاد از نام احمدی‌نژاد به عنوان جریان انحرافی یاد کردند؛ گویی اصولگرایان تنها تا زمانی که منافعشان فراهم باشد با افراد همراه هستند و هنگامی که این منافع به خطر می‌افتد شخص یا گروه یا هر فردی که باشد را نابود می‌کنند تا بتوانند به هدف خودشان برسند یعنی منافع سیاسی و جناحی خود را به منافع ملی ترجیح می‌‌دهند. اصولگرایان به جای آنکه تنها به سخنان انتخاباتی بپردازند بهتر است به دنبال پاسخگویی عملکردشان باشند و شخصی مانند آقای قالیباف باید پاسخگوی عملکرد ۱۲ساله‌اش باشد.

اصولگرایان نگاهی ‌به عملکردشان کنند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) که در انتخابات ۹۶ حمایت خود را از جمنا اعلام کرده بود، در گفت‌وگویی تلویزیونی در شبکه پنج سیما در برنامه «اختیاریه» درباره چرایی شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اظهار داشت: اصولگرایان دراین باره می‌توانند به اعمالشان توجه کنند. مردم هوشمندانه عمل می‌کنند و با مشاهده رفتارها به سنجش آنها پرداخته و به داوری آنها می‌رسند. او ادامه داد: امام راحل داوری مردم یا همان رأی دادن را مطرح کردند؛ سطح بالای داوری در مسائل نظام، انتخابات است. امام این‌گونه طراحی کرده است. فتاح تصریح کرد: ممکن است نتیجه نظر مردم به ذائقه برخی خوش بیاید یا خیر، امام راحل همیشه فرمودند که میزان رأی ملت است. رئیس کمیته امداد افزود: اگر واقعا اصولگرا هستیم باید بر اصول انقلاب پایدار بمانیم اصول انقلاب یعنی اینکه مسئولان و سیاستمداران رفتارشان، زندگی شخصی‌شان، رفت و آمدشان با یکدیگر تطبیق پیدا کند، نمی‌توان ادعای اصولگرایی و مردمداری کنیم اما به گونه دیگری رفتار کرد.

او در پاسخ به این سوال که اصولگرایی یک حزب نیست، ابراز داشت: آنها نرفتند این حزب را ثبت کنند، اگر قصد عملیاتی کردن اقداماتشان در قالب یک حزب را دارند باید ابتدا حزبشان دارای ساختار، ثبت و قانون باشد، در آن صورت به دفاع از حزب‌شان بپردازند. در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصاویری از افرادی پخش می‌شد هنگامی که تصاویر به تصویر محمدباقرقالیباف رسید، او به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: «او در این عکس در حال نگاه کردن به آسمان است، به چه چیزی فکر می‌کند؟ نکند دوباره می‌خواهد بیاید؟» رئیس کمیته امداد در پاسخ به سوالی درباره شبهاتی که شنیده می‌شود در انتخابات قصد کاندیداتوری دارید، گفت: «در حال حاشیه‌سازی هستی.» نکته قابل توجه آن است که فتاح در پاسخ به این سوال هیچ پاسخی نداد که این خبر را رد و یا تایید کند و در ادامه دوباره اشاره کرد به شخصیت قالیباف و توضیحاتی درباره قدمت دوستی‌شان از زمان دفاع مقدس داد. او سال گذشته در گفت‌وگوی دیگری پس از پیروزی روحانی در انتخابات اشاره کرده بود که قالیباف پس از دو شکست پی‌درپی نباید در انتخابات شرکت می‌کرد.

راضیه فراهانی

ar​mandaily.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...