به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در همایش معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل سازمان بیمه سلامت و مراسم رونمایی از سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک در 31 استان کشور، گفت: من مطالعه زیادی روی بحث توسعه انجام دادم و یکی از الگوهای موفق را در این زمینه، کشورهای جنوب شرق آسیا می‌دانم. باید توجه کرد که اولین عامل توسعه، وفاق ملی به ویژه در بین نخبگان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره است. دومین عامل رسیدن به توسعه، شفافیت است که اقداماتی مانند پرونده الکترونیک، نسخه‌نویسی الکترونیک، نظام اداری الکترونیک و غیره در این راستاست. همچنین سومین عامل نوع روابط با مردم و جهان است.

وی با بیان این‌که بحث تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در چندین ماده برنامه پنجم و ششم توسعه مطرح شده، ادامه داد: این در حالی است که بحث پرونده الکترونیک از پدیده‌های به شدت مغفول مانده در نظام سلامت است. البته من هرگز بر گذشتگان نمی‌تازم و نمی‌خواهم این پدیده را که چرا پرونده الکترونیک سلامت مغفول مانده، کالبدشکافی کنم. در عین حال اعلام می‌کنم که اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک یک حرکت جزیره‌ای است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اتوبان ورود به نسخه‌نویسی الکترونیک، سیستم ارجاع، پزشک خانواده و اجرای راهنماهای بالینی، پرونده الکترونیک سلامت است، بنابراین با نسخه‌نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت نخواهیم داشت، بلکه نسخه‌نویسی الکترونیک یک حرکت جزیره‌ای است که در دل پرونده الکترونیک سلامت جایگاه پیدا می‌کند.

نمکی ادامه داد: به هرحال ما برای ایجاد این زیرساخت‌ها در نظام سلامت که جزو تکالیف قانونی‌مان است، اقدام می‌کنیم و پرونده الکترونیک سلامت که جزئی از آن نسخه‌نویسی الکترونیک است را دنبال خواهیم کرد. این اقدام مقدار زیادی از هزینه‌های القایی نظام سلامت را مدیریت کرده و هویت گیرنده خدمت را راحت‌تر مشخص می‌شود. همچنین چرخش خدمت و نوع خدمت در نظام سلامت را عریان‌تر خواهد کرد. در عین حال این اقدام می‌تواند از دور ریختن داروها جلوگیری کند. باید توجه کرد که در کشورهای پیشرفته سهم دارو از PDP، 0.6 تا 0.8 است، اما در کشور ما 1.3 است و باز هم می‌گوییم که این مقدار کم است.

نمکی ادامه داد: همه ما باید گیوه‌ها را برکشیم و پرونده الکترونیک سلامت را نهادینه کنیم. قول داده‌ام تا در بهار آینده زیرساخت‌های این اقدام ایجاد شود. به هرحال ایجاد پرونده الکترونیک سلامت از وظایفی است که باید آن را دنبال کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در عین حال رسیدگی به امور مردم اولین وظیفه ماست و نباید بگذاریم که حق بیمار پایمال شود، بنابراین معاونین درمان باید نظارت‌شان را قوی کنند. بیمار نباید در سیستم بهداشت و درمان مورد بی‌مهری قرار گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: البته راهکار حفظ حرمت بیماران، بی‌حرمتی به همکاران‌مان نیست. به هرحال ما همکارانی داریم که به مردم جفا می‌کنند، اما همکارانی را هم داریم که در دورترین نقاط مملکت خدمت می‌کنند. لباس سفید پزشکی یعنی لباس احرام، بنابراین ضمن ایستادگی در برابر حقوق بیماران و همراهان بیماران در مراکز دولتی، خصوصی و نیمه دولتی نباید حرمت جامعه پزشکی را بشکنیم.

وزیر بهداشت همچنین ادامه داد: به آقای دکتر ظفرقندی هم عرض کردم که ما در درون حرفه باید راهکار تعدیل متخلف را دنبال کنیم و اگر لکه‌های کوچکی بر دامان پاکیزه پزشکی است، خودمان آنها را برطرف کنیم و غریبه را به درون‌مان راه ندهیم. بنابراین ما دو وظیفه داریم؛ توجه به حقوق بیماران و برطرف کردن تخلف ضمن حفظ حرمت جامعه پزشکی است و به قول سعدی اقوام روزگار به اخلاق زنده است قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است.

گفتنی است که سامانه الکترونیک نسخه‌نویسی الکترونیک امروز در 31 استان و در هر استان در یک شهر آغاز شد.