پرده بکارت مسدود یا بسته ( بدون سوراخ)


پرده بکارت مسدود یا بسته ( بدون سوراخ)

پرده بکارت,پرده بکارت مسدود,پرده بکارت بدون منفذ,پرده بکارت بدون سوراخ,عمل پرده بکارت مسدود,پرده بکارت بسته,پرده بکارت مسدود یا بسته (بدون سوراخ)

اخ)پرده بکارت مسدود یا بسته ( بدون سوراخ) چیست

در مطالب پیشین در مورد پرده بکارت غربالی و پرده بکارت ارتجاعی توضیح دادیم در این مطلب درم ورد نوع دیگری از بکارت تحت عنوان پرده بکارت مسدود یا بسته توضیح خواهیم داد

پرده بکارت بسته یا پرده بکارت بدون سوراخ از انواع پرده بکارت است که در صورت عدم عمل جراحی می‌تواند مشکلاتی را در هنگام قاعدگی به وجود آورد.

پرده بکارت مسدود یا بسته (Imperforated hymen)

این نوع پرده بکارت هیچ سوراخی ندارد و کاملا مسدود است. پرده بکارت مسدود همچنین به نام های پرده بکارت بسته، پرده بکارت بدون سوراخ و پرده بکارت بدون منفذ نیز نامیده شده است. پرده بکارت بسته یک رویداد نادر است که شیوع آن تقریباً یک درصد در نوزادان دختر می‌باشد.

علت مسدود بودن پرده بکارت

مسدود بودن پرده بکارت می‌تواند در نتیجه نقص نموی و آناتومیکی سلول‌های مخاطی مرکزی پرده باشد. عوامل التهابی نیز می‌توانند از دیگر دلایل این مشکل و مشکلات مشابه باشند. این نوع پرده در اکثر موارد موروثی است.

علائم بیماری ناشی از وجود پرده بکارت بسته

معمولاً بیماران دارای این نوع پرده نادر که از دوران کودکی همراه آن‌ها بوده ولی به وجود آن پی نبرده‌اند علائمی همچون:

• احتباس ادراری

• درد شکم

• احساس خروج توده از واژن

• عدم دفع مدفوع

نشانه‌های مسدود بودن پرده بکارت

پریودی در افرادی که پرده بکارتشان مسدود است

در دخترانی که به سن بلوغ می رسند، در صورتیکه دارای پرده بکارت بسته باشند، خون قاعدگی پشت آن جمع شده و نمی تواند خارج شود در نتیجه باعث بروز درد می شود. اینگونه افراد باید به پزشک مراجعه کرده تا طی یک عمل جراحی سرپایی و ایجاد برشی در سطح پرده، خون قاعدگی از آن خارج شود.

بیشتر بخوانید : آیا پرده بکارت خود به خود ترمیم می شود

حاملگی با پرده بکارت مسدود

در انواع دیگر پرده بکارت حتی قبل از پارگی نیز امکان باردار شدن وجود دارد زیرا اسپرماتوزوئید موجود در اسپرم می تواند از سوراخ پرده حرکت کرده و به طرف تخمک زن برود و حاملکی ایجاد گردد. در نتیجه زن با پرده سالم حامله می شود اما امکان باردار شدن با پرده بکارت مسدود وجود ندارد زیرا حتی سوراخی برای ورود مایع اسپرم بر روی آن وجود ندارد که بتواند موجب حاملگی شود.

تشخیص پرده بکارت مسدود

اگرچه ممکن است این ناهنجاری در دوران شیرخواری تشخیص داده شود، اما اغلب در سنین ۱۵-۹ سالگی خود را نشان خواهد داد. این ناهنجاری مادرزادی، بایستی با استفاده از سونوگرافی تشخیص داده شود تا سیستم ادراری فرد دچار مشکلاتی مانند احتباس ادرار نگردد.

بیشتر بخوانید : روش های تشخیص پرده بکارت

درمان و جراحی پرده بکارت بسته (مسدود)

درمان پرده بکارت بدون بسته شامل برش پرده، تخلیه مایع تجمع یافته و خارج سازی (excision) بافت پرده بکارت است.اگر این عمل به درستی انجام شود، فرد بیمار دیگر با مشکل جمع شدن خون در دوران قاعدگی مواجه نمی‌شود و در سنین بالاتر نیز می‌تواند بدون هیچگونه مشکلی مانند سایر خانم‌ها از زندگی جنسی خود لذت برده و باردار شود.

در ایران این عمل به دلیل حساس بودن موضوع پرده بکارت در زندگی آینده دختر، با مجوز قضایی و صدور گواهی لازم انجام می‌شود و بیماران عزیز نگرانی خاصی نداشته باشند اما این عمل نباید روی کودکان انجام شود زیرا استروژن کافی در بدن خود ندارند. باید ابتدا سطح استروژن در بدن از طریق آزمایش سینه که علائمی از بزرگ شدن سینه را نشان می‌دهد، اندازه‌گیری شود.

بیشتر بخوانید : روش های عمل دوختن پرده بکارت

بعد از عمل جراحی پرده بکارت بسته چه کنیم؟

معمولاً بعد از جراحی ممکن است لازم باشد بیمار میله‌ی مخصوصی (dilators) را هر روز در واژن خود به مدت ۱۵ دقیقه وارد کند تا مانع از بسته شدن دوباره شکاف شده و واژن را باز نگه دارد.بعد از دوران ریکاوری بیمار دوران پریود عادی خواهد داشت و می‌تواند رابطه جنسی و زایمان داشته باشد.

 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق