بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!


بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!

تا قبل از سال 1973 و زمانی که بحران نفت در دنیا به وجود بیاید، خودروهای پرمصرف و به‌خصوص، خودروهای عضلانی با موتورهای حجیم در کشوری مانند ایالات‌متحده، حکم پادشاه را داشتند. حتی کشورهای اروپایی و ژاپن نیز به این نفت بسیار وابسته بودند. پس‌ازاین بحران جهانی بود که این کشورها، میزان وابستگی شدید خود به نفت کشورهای عربی را فهمیدند و در پی آن به...

تا قبل از سال ۱۹۷۳ و زمانی که بحران نفت در دنیا به وجود بیاید، خودروهای پرمصرف و به‌خصوص، خودروهای عضلانی با موتورهای حجیم در کشوری مانند ایالات‌متحده، حکم پادشاه را داشتند. حتی کشورهای اروپایی و ژاپن نیز به این نفت بسیار وابسته بودند.

پس‌ازاین بحران جهانی بود که این کشورها، میزان وابستگی شدید خود به نفت کشورهای عربی را فهمیدند و در پی آن به فکر راه‌حلی سریع برای بیرون رفت از این بحران افتادند. شرکتی مانند هوندا، در همین دهه هفتاد میلادی بود که شروع کار برای ساخت خودروهایی با مصرف بهینه‌تر را به دست گرفت.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!در دهه ۹۰ میلادی، تویوتا با ساخت خودروی هیبریدی که مصرف بهینه‌ای داشت و از موتوربرقی نیز برخوردار بود، خود را برای تولد خودرویی به نام پریوس آماده می‌کرد. هرچند تویوتا پریوس، بهینه‌ترین خودرویی نیست که در جاده‌های امروزی جهان وجود دارد.

با چرخان باشید تا با بهینه‌ترین خودروها ازنظر مصرف سوخت، بیشتر آشنا شوید:

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!تویوتا پریوس ۲۰۰۱

مصرف ترکیبی:۵٫۷۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

اگرچه تویوتا، در ابتدا، اولین نسل از خودروی پریوس خود را به‌عنوان یک طرح مفهومی رونمایی کرد اما به‌مرورزمان، این خودروی ژاپنی هم توانست به فروش بسیار عالی و منحصربه‌فردی دست پیدا کند و هم سردمدار خودروهای هیبریدی باشد که امروزه به‌وفور توسط شرکت‌های مختلف ساخته می‌شوند.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!هوندا اینسایت ۲۰۱۰

مصرف ترکیبی:۵٫۷۴ لیتر

دومین نسل از هوندا اینسایت، به دلیل استفاده این شرکت از سطوح بریده مانند برای بالاتر رفتن ضریب آئرودینامیک، با رقیب هم‌وطن خود، شباهت‌های زیادی دارد. هوندا چون می‌دانست که خودروهای هاچبک، محبوبیت زیادی در بازارهای اروپا دارند، دست به تولید این خودرو باقیمت ۲۰,۰۰۰ دلار زد.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!سوزوکی SA310 مدل ۱۹۸۵

مصرف ترکیبی:۵٫۶ لیتر

این خودرو، تنها یک سال در خارج از ژاپن بانام SA310 به فروش رفت و این در حالی است که امروزه، این خودروی با مصرف سوخت بهینه‌ای که داشت، بانام‌های سوزوکی سوییفت، شورلت اسپرینت و پونتیاک فایرفلای شناخته می‌شود. خودروی کوچکی که قلب تپنده آن، یک موتور ۳ سیلندر یک لیتری بود.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!هوندا سیویک هیبرید ۲۰۱۰

مصرف ترکیبی:۵٫۶ لیتر

اگرچه هفتمین نسل از خودروی هوندا سیویک، معروف‌ترین سیویکی نیست که در دنیا شناخته می‌شود اما این خودرو که در سال ۲۰۱۰ به فروش رفت، باوجود فضای کم برای بار در قسمت عقب و موتور نه‌چندان قدرتمندش، مصرف سوخت بهینه‌ای برای راننده خود داشت.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!هوندا سیویک HB VX مدل ۱۹۹۵

مصرف ترکیبی:۵٫۴۷ لیتر

در دهه ۹۰ میلادی و در سال ۱۹۹۵، شرکت هوندا در تلاش برای بردن بازی مصرف سوخت بهینه‌تر در دنیا بود. نتیجه این تکاپوی هوندا، یک خودروی هاچبک سه درب با موتور ۱٫۵ لیتری شد که در تصویر مشاهده می‌کنید. مصرف سوخت این سیویک در شهر،۶٫۰۳ لیتر و در بزرگراه نیز تنها ۴٫۷ لیتر، بود.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!تویوتا پریوس C مدل ۲۰۱۹

مصرف ترکیبی:۵٫۱۱ لیتر

پریوس C، یک نسخه ارزان‌تر نسبت به پریوس معمولی بوده که باوجود طراحی جذاب و مدرنی که به خود گرفته است اما یک خودروی پرسروصدا و با سرعت کم محسوب می‌شود. البته با مقایسه این نسخه ارزان‌تر نسبت به مدل فول ساز پریوس اصلی، می‌توان آن را از هر لحاظ بهتر این هاچبک کوچک، در نظر گرفت.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!شورلت اسپرینت ER مدل ۱۹۸۶

مصرف ترکیبی:۴٫۹ لیتر

یک خودروی آمریکایی که درواقع همان سوزوکی SA310 ژاپنی است. خودرویی که شتاب صفرتا صد آن،۱۵ ثانیه بود و با وزن پایین ۷۲۵ کیلوگرمی خود و به دلیل استفاده نکردن شورلت از مواد با فناوری مدرن در بدنه این خودرو، در هنگام تصادف، یک تله مرگ محسوب می‌شد؛ اما باوجوداین عیب، اسپرینت، دارای مصرف سوخت بهینه و جذابی بود.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!هوندا اینسایت ۲۰۱۹

مصرف ترکیبی:۴٫۵۲ لیتر

هم‌اکنون و پس از گذشت چیزی حدود ۲۰ سال از اولین نسل هوندا اینسایت ژاپنی، این خودرو به‌واقع ثابت کرده است که دارای مصرف سوخت بسیار عالی و مورد قبولی است. مصرف سوخت داخل شهری اینسایت،۴٫۲۸ لیتر در هر صد کیلومتر و مصرف سوخت در بزرگراه و جاده نیز برای این خودرو،۴٫۸۰ لیتر ثبت‌شده است.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!تویوتا پریوس Three مدل ۲۰۱۸

مصرف ترکیبی:۴٫۳۶ لیتر

تویوتا، برای سال ۲۰۱۸، خودروی محبوب پریوس خود را به‌گونه‌ای هم ازلحاظ مصرف سوخت و هم موارد فنی، بهینه کرده بود که اگر کسی از خریدن این خودرو منصرف بشود، شاید تنها دلیل آن ظاهر این خودرو باشد. خودرویی که مصرف سوخت خارج شهری آن، حتی به عدد ستودنی ۳٫۹۹ لیتر در صد کیلومتر می‌رسد.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!هیوندای یونیک Ioniq) 2018)

مصرف ترکیبی:۴٫۰۶ لیتر

شرکت کره‌ای هیوندای، با ساخت خودروی هیبرید یونیک خود، یک رقیب جدی و درواقع، یک جایگزین جذاب و قابل‌احترام را برای تویوتا پریوس در بازارهای جهانی معرفی کرده است. خودرویی با جعبه‌دنده ۶ سرعته دو کلاچه و چهره جذاب که مصرف داخل شهری آن، تنها ۴٫۱۳ لیتر و مصرف خارج شهری آن نیز، به عدد ۳٫۹۹ لیتر رسیده است.

نتیجه نهایی

از این فهرست، به‌راحتی متوجه بهینه‌تر بودن خودروهای سال‌های قبلی نسبت به خودروهای امروزی می‌شویم. یکی از مهم‌ترین علت‌های آن نیز، سنگین‌تر شدن خودروهای امروزی به دلیل استفاده از آپشن ها و امکانات مدرن و رعایت موارد ایمنی و تأثیر گذاشتن آن‌ها در ضریب آئرودینامیک است.

همه‌ی این موارد، سرعت کاهش مصرف سوخت در خودروها را نسبت به سال‌های گذشته، کمتر کرده‌اند.

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان :را هم دوست داشته باشید

بهینه ترین خودروها از نظر مصرف سوخت که تابحال ساخته شده اند!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر