ممنوعیت خروج دام از برخی از استان‌ها تامین دام پرواری را با مشکل مواجه کرده است


ممنوعیت خروج دام از برخی از استان‌ها تامین دام پرواری را با مشکل مواجه کرده است

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی گفت: ممنوعیت خروج دام از برخی از استان‌ها تامین دام پرواری را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش ایسنا، مجید طاعتی در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی با اشاره به دستورالعمل ماده 2 آیین نامه تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مشتمل بر ضوابط اختصاصی نگهداری و حمل دام زنده است، افزود: طی چند ماه اخیر دستگاه های متولی جهت مبارزه با قاچاق دام زنده منتظر ابلاغ این ماده بودند که از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ و به تصویب هیات وزیران رسید و با ابلاغ آن به استان‌ها زمینه قانونی خوب فراهم و تکالیف دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است.

وی گفت: براساس مفاد این ابلاغیه مقرر شده است که حمل هرگونه دام زنده بدون مجوز دامپزشکی قاچاق است و مطابق به ضوابط قاچاق برخورد خواهد شد و تکالیف دامپزشکی و جهاد کشاورزی همچون استفاده از سامانه پنجره واحد، پلاک‌کوبی دام زنده و استفاده از فناوری نوین مانند فناوری رمزینه و میکرو چیپ نیز در این راستا تعیین شده است.

طاعتی با اشاره به اینکه تقسیم و تفکیک استان‌های کشور به گروه الف و ب براساس این دستورالعمل گفت: استان‌هایی که درگیری بیشتری با قاچاق دام زنده دارند و در گروه الف جای گرفته‌اند و استان‌هایی که دیگری بسیار بالایی در بحث قاچاق دام زنده ندارند، مانند استان مرکزی جز گروه ب قلمداد می‌شوند.

وی با اشاره به فرصت 6 ماهه چهت اجرای مفاد این دستورالعمل افزود: با توجه به اهمیت موضوع استان مرکزی از ماه‌های گذشته و قبل از ابلاغ این دستورالعمل اجرای این وظایف را آغاز کرده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی با تاکید بر لزوم هم‌آوایی استان‌ها در بحث حمل دام زنده بیان کرد: برخی از استان‌ها مانند آذربایجان غربی، لرستان و قم خروج هرگونه دام از استانشان را ممنوع اعلام کرده‌اند و این امر مشکلاتی برای برخی از دامداران استان‌های دیگر جهت تامین دام پرواری ایجاد کرده به همین دلیل مقرر شد که این موضوع به وزارت کشور منتقل شود تا هم‌افزایی و همکاری بین استان‌ها شکل گیرد و مشکلات دامداران قانونی رفع شود.

طاعتی اضافه کرد: استان مرکزی یکی از پرتلاش‌ترین استان‌ها در بحث مبارزه قاچاق دام زنده بوده است، اما تاکنون تاثیر شاخص قاچاق دام بر افزایش قیمت گوشت از سوی دستگاه‌های متولی تحلیل نشده است، برخی از کارشناسان این مولفه‌ها را مرتبط می‌دانند و برخی شاخص‌های دیگری را در افزایش قیمت گوشت قرمز دخیل می‌دانند، اما به هر روی استان مرکزی در سال جاری موضوع را با جدیت بررسی کرده و جزو استان‌های پیش‌رو قلمداد می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه