ملابرادر کیست و گفتگوهای صلح را بکجا خواهد کشید؟


ملاعبدالغنی برادر که اکنون رهبری هیات گفتگوکنندۀ طالبان را با نمایندگان ایالات متحده در نشست دوحه، دارد، به تازه‌گی با زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلاح افغانستان دیدار کرده‌است. اما، ملاعبدالغنی برادر کیست و گفتگوهای صلح را...

ملاعبدالغنی برادر که اکنون رهبری هیات گفتگوکنندۀ طالبان را با نمایندگان ایالات متحده در نشست دوحه، دارد، به تازه‌گی با زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلاح افغانستان دیدار کرده‌است.
اما، ملاعبدالغنی برادر کیست و گفتگوهای صلح را میان طالبان و واشنگتن، به چه مراحلی خواهد کشانید؟

دربارۀ زندگی شخصی ملا برادر، هیچ کسی جزییات دقیق را نمی‌داند. از وی، جز یک عکس ناشفاف، چیز دیگری هم در دست نیست.
به گزارش طلوع، در نوشته‌ای که در صفحۀ انترنتی الاماره مربوط به طالبان، به روز بیست و هفتم ماه اکتوبر سال ۲۰۱۸ میلادی و پس از رهایی ملا برادر از بند نُه ساله پخش شده‌است، ملا عبدالغنی برادر، زادۀ ولسوالی دهراوود ارزگان گفته شده است؛ اما شماری هم وی را از پوپلزایی‌های کندهار می‌دانند.

می‌گویند که ملا برادر پنجاه ساله، پس از سپری کردن آموزه‌های دینی، در نوجوانی به گروه‌های جهادیی که در برابر ارتش سرخ می‌جنگیدند پیوست و در آن اوان، دوشادوش ملامحمد عمر، رهبر پیشین طالبان در ارزگان و کندهار می‌رزمید.
از همین رو، با روی کار آمدن گروۀ طالبان هم، ملا برادر با ملاعمر همدست شد و حتا وی را از بنیان گذاران این گروه می‌شناسند.

در برخی از گزارش‌ها آمده است که در هنگام فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱میلادی، ملا برادر تا معاونیت وزارت دفاع طالبان هم رسیده بود و پس از آن، هم چون معاون ملا عمر در گروه طالبان به کارش ادامه داد و حتا از خویشاوندی این دو تن هم چیزهایی گفته شده‌اند.

افراد نزدیک به طالبان بدین باور استند که در حال حاضر، ملا برادر را می‌توان قوی‌ترین چهره در میان اعضای کلیدی این گروه، دانست.
از وی هم چون یک مغز متفکر طالبان و نیز یک فرمانده بنام جنگی این گروه یاد می‌شود که احتمال دارد گفت‌وگوهای صلح را، هرچه زودتر به نتیجه‌ای برساند.

ملاعبدالسلام ضعیف، سفیر دورۀ طالبان در پاکستان می‌گوید: «در حال حاضر، ملا برادر در میان طالبان، چهره از همه قوی تر است. وی پس از ملا محمد عمر، حالا که ما در زنده‌گی می‌بینیم، قوی‌ترین چهره است.»
و اما مردم هنگامی با نام ملا برادر بیشتر آشنا شدند که در سال ۲۰۱۰میلادی، خبر بازداشت وی در راه سفرش به کراچی پاکستان، پخش شد.
پسان‌تر تصویرهایی هم از او پخش شدند که اکنون روشن شده‌است آن تصویرها از ملابرادر نبوده‌اند.

اکنون که ملابرادر ریاست دفتر طالبان را در قطر به دوش گرفته است، یک سخن‌گوی طالبان، عکسی را از وی فرستاده است که در این عکس هم، چهرۀ ملا برادر آشکارا دیده نمی‌شود. طالبان به پرسش‌ها دربارۀ زندگی ملا برادر، نیز پاسخی نمی‌دهند.
در این میان، چهره‌های نزدیک به این گروه، از اثرگذاری ملا برادر بر گفتگوهای صلح، اطمینان دارند.
مولوی منظور احمد حسینی، مسؤول نظامی پیشین طالبان در حوزۀ جنوب غرب کشور می‌گوید: «اگر به وی وقت داده شود و او در یک فضای آزاد کار کند، به خواست خداوند، صلح می آید.»

در همین حال، عمر داوودزی، رییس دبیرخانۀ شورای صلح و فرد نزدیک به رییس جمهور غنی، تنها کسی است که می‌گوید که در سال‌های اخیر و هنگامی که ملا برادر در پاکستان زندانی بود، وی را از نزدیک دیده است.
عمر داوودزی، تأکید می ورزد که ملا برادر را، فردی «مستقل مزاج» یافته است.
آقای داوودزی می‌افزاید: «برداشت من این است که شخصی است که استقلال فکری‌اش بالا است و همین توقع می‌رود که حالا که به قطر در مذاکرات تشریف دارند و رهبری می‌کنند، از همان استقلال فکری خود، استفاده کند.»

نام ملا برادر، در این روزها، سرخط خبرها و تبصره‌ها را در بارۀ صلح میان طالبان و واشنگتن می‌‎سازد و انتظار می‌رود که در روزهای آینده، همه گان او را ببینند و با زوایای پنهان زنده گی این عضو کلیدی گروه طالبان نیز تا اندازه‌یی آشنا شوند.

در اوضاعی که شماری از نزدیکان گروه طالبان چگونگی نقش ملا برادر را در گفتگوهای صلح، بر به نتیجه رسیدن این روند، مهم می‌دانند و موفق شدن این تلاش‌ها را، به عمل کردها و تصمیم‌گیری‌های آزادانه وی در این زمینه، پیوند می‌دهند.

کد (4)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی